Samling rådgivernettverk fylkesnivå Bodø, 24.04. 2017. Inger Lise Pettersen 06.11.2017 s. 1
Samarbeid om en god rådgivingstjeneste Regionale rådgivernettverk Mandat og struktur Rådgivernettverk på fylkesnivå Årlige fagsamlinger - regionale samlinger på høsten Samlinger for oppfølgingstjenesten Samling for rådgivere videregående skoler Samling for karrieresentrene 06.11.2017 s. 2
Gode verktøy Utdanning.no. Veilederforum.no Finnlærebedrift.no. Utarbeidelse av undervisningsopplegg Proffråd. Sertifisering NTNU (37 rådgiver vgo, 23 karrieresentre) Spisses mot kollektiv veiledning vgo Bruk i grunnskolen – karrieresentrene Prof-kart – interessekartlegging Aktuelt med skolering 06.11.2017 s. 3
Politiske føringer FT-sak 10/2015 om rådgivningstjenesten FT-sak 022/17 Helhetlig melding om videregående opplæring i Nordland Desember 2017: FT-sak om elev- og miljøtjenesten NOU 2016-7 Norge i omstilling - karriereveiledning for individ og samfunn: Oppfølging under arbeid KD 06.11.2017 s. 4
Elev- og miljøtjenesten Ingen føringer. Ulikt hva den omfatter og er organisert Rådgivere, OT, PPT, skolehelsesøster, tilrettelagt opplæring, formidlingskoordinator, hybel-los, kantinepersonell, NAV-veileder, psykiatrisk sykepleier, miljørarbeidere…. Systematisk samarbeid om livsmestring (VIP, MOT, Drømmeskolen, Nærværsteam) 06.11.2017 s. 5
Arbeidsgruppe elevtjenesten Mål med arbeidet Følge opp politiske vedtak – innspill FT-sak om elevtjenesten En helhetlig, god og funksjonell elevtjeneste for elever og lærlinger og i vgo Foreldre og elever skal ha god oversikt over hva skolen kan tilby - elev- og miljøtjenesten God utnyttelse av samlede ressurser - avklarte roller og ansvarsforhold. Arbeidsgruppe Utdanningsavdelingen (Else Marie leder) Representasjon OT Representasjon rådgivere vgs. Representasjon leder vgs. Tillitsvalgt I dette arbeidet trenger vi eksperthjelp fra dere. I den forbindelse har vi laget noen spørsmål Definere oppgavene til elevtjenesten – hvilke oppgaver skal løses?
Mandat for arbeidet Foreslå felles føringer for elevtjenesten Hva tjenesten skal hete? Vurdere felles bruk av stillingstitler Hvem som bør inngå i tjenesten (minimumsstandard for alle uavhengig av skolestørrelse). Vurdere om formidlingskoordinatorene skal være en del av tjenesten Basert på opplæringsloven og andre fylkeskommunale føringer, foreslå hvilke oppgaver som skal ligge til ulike funksjoner. Hvem gjør hva? Beskrive forslag til elevtjenestens ansvar/rolle mht. fraværsoppfølging Beskrive rollen til karrieresentrene, opplæringskontorene, PPT, skolehelsetjenesten Beskrive hvem som gjør hva i det forebyggende arbeid mot grunnskolene Beskrive hvem som gjør hva for å sikre lærlinger og lærekandidater karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning I dette arbeidet trenger vi eksperthjelp fra dere. I den forbindelse har vi laget noen spørsmål Definere oppgavene til elevtjenesten – hvilke oppgaver skal løses?
Alternative opplæringsmodeller Lage oversiktlig beskrivelse ulike modeller ut fra fleksibiliteten som ligger i opplæringsloven (lærekandidat, praksisbrev, 0+4-modellen, 1+3-modellen o.l.) Økonomi Konsekvenser av modellene Forslag ansvar for oppfølging Informasjon - spredning 06.11.2017 s. 8
Veien videre Samarbeid overgangsarbeid grunnskole – videregående skole Kontakt og dialog med skolene og regionale rådgivernett Erfaringer fra andre fylker Erfaringskonferanse til høsten Fylkestingssak i desember 06.11.2017 s. 9