Kvalifikasjonsrammeverket

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:
Denne informasjonen gjelder for
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Kvalifikasjonsrammeverk
Innholdsliste Innlegg avsparkseminaret 16. sept 09 pilotprosjekt kvalifikasjonsrammeverket: Eirik Lien, plansje 2 – 20 Tim Torvatn, plansje 21 – 28 Svein.
Studieveien.
Kvalifisert til ph.d.-opptak?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utdanningskomiteen 19. mai
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Utlysning av studentoppgave
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Karin Helle og Gro Beate Vige
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) i Statped
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Formål og vurdering i høyere utdanning
Om opprykk til førstelektor
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Implementering - sentralt
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen
Utskrift av presentasjonen:

Kvalifikasjonsrammeverket har hatt en forhistorie i Norge siden 2004, med innspill, konferanser, møter, planleggingsgrupper i departementet og i UHR, referansegruppe, utredning, høring. I mars i år fastsatte departementet det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kvalifikasjonsrammeverket er del av den europeiske Bologna-prosessen, og skal gi et felles europeisk rammeverk for systematisk å beskrive kvalifikasjonene studentene skal ha oppnådd etter fullført utdanning (læringsutbytte). Bologna-prosessen skal gi sammenheng, kvalitet og transparens: samsvarende utdanningssystem i Europa for å bygge sammen og sikre utdanning med høy kvalitet på tvers av landegrensene. Målet er å gjøre Europa til et sterkere, bedre og mer enhetlig utdanningsmarked (som en tydelig konkurrent til USA). Kvalifikasjonsrammeverket er en komplettering av fellestiltakene gradsstruktur, studiepoeng og karaktersystem som ble innført for høyere utdanning i Norge med Kvalitetsreformen i 2003.

Dublin-deskriptorene Tanken om kvalifikasjonsrammeverk ble fanget opp i Irland omkring tusenårsskiftet. De konkretiserte det til de s k Dublin-deskriptorene; en generisk beskrivelse differensiert for de enkelte gradtrinnene (”syklusene”) i hele utdannings-systemet. For å kunne systematisere progresjon fra syklus til syklus er beskrivelsene knyttet til målbare kategorier: Kunnskaper Ferdigheter Selvstendighet og ansvarlighet Læringskompetanse Kommunikasjon og sosial kompetanse Faglig og yrkesrettet kompetanse Har lagt grunnlag for videreutvikling i de enkelte europeiske utdanningssystemene.

Nasjonale steg i prosessen Konferanse i Bergen i mars 2005, initiativ fra Universitetet i Bergen. Konferanse i Oslo februar 2006, Kunnskapsdepartementet. Samstemmighet om at dette også skal være grunnlag for nasjonal beskrivelse av læringsutbytte i form av læringsmål med fagspesifikke kvalifikasjonskrav. Universitets- og høgskolerådet tok initiativ til utredning, men rakk ikke å komme i gang før departementet kom på banen med egen utredningsgruppe og referansegruppe – og tok føringen. Leverte rapport med forslag i april 2007 til høring. Endelig utforming sendt fra departementet i mars 2009. Departementet har gitt institusjonene frist ut 2012 med fagspesifikk implementering av rammeverket.

Departementets føringer for et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk En felles mal som beskriver læringsutbyttet vi forventer studentene skal ha etter fullført utdanning. Kravene for hver syklus (grad, nivå) skal være tydelig og ensartet, og formes som et fagspesifikt læringsmål studentens utbytte skal måles mot. Fokus på læringsutbytte gir studentfokusert undervisning. Rammeverket tar hensyn til det mangfoldige studietilbudet i høyere utdanning i Norge. Det generelle rammeverket bruker begrep og beskrivelser som er tilpasset teoretisk rettete akademiske utdanninger, profesjonsutdanninger og kunstfaglige utdanninger. Rammeverket er tilpasset det overordnete europeiske kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning i Bologna-prosessen og EUs kvalifikasjonsammeverk for livslang læring.

Læringsmål og læringsutbytte – en avklaring Det er sammenheng mellom mål og utbytte: Læringsmål Det utdanningsinstitusjonen forventer som resultat av studentens fullførte studieprogram, spesifisert som det målet studenten skal nå fram til gjennom sin utdanning → strategi Læringsutbytte Det institusjonen konstaterer at studenten faktisk har oppnådd etter fullført studieløp sett i forhold til målet, det utbyttet studenten har hatt av sin utdanning → kvalitetssikring Hvilken term vi bruker avhenger av hvor studenten er i utdanningsprosessen!

Innholdet i det nasjonale rammeverket Kategorier som kvalifikasjonene knyttes til: - kunnskaper - ferdigheter - generell kompetanse Sykluser som kvalifikasjonene har en progresjon i forhold til: 1. syklus: bachelor (3 og 4 år) 2. syklus: 2-årig master og profesjonsutdanninger på 5 – 6 år 3. syklus: doktorgrad, både ph.d. og dr.philos. – i tillegg diplom ved kunstnerisk stipendprogram I integrerte studieløp er kvalifikasjonene i 1. syklus inkludert

Progresjonen fra syklus til syklus, utdrag fra departementets beskrivelse 1. nivå 2. nivå 3. nivå kunnskap har bred kunnskap har avansert kunnskap er i kunnskapsfronten kjenner til forsknings- har inngående kunnskap kan vurdere hensiktsmessig- og utviklingsarbeid om fagområdet het og anvendelse av metoder kan oppdatere seg kan anvende kunnskap kan bidra til utvikling av ny på kunnskap kunnskap, teorier, metoder ferdighet kan anvende kan analysere kan formulere problemstillinger faglig kunnskap eksisterende teorier og planlegge og gjennomføre forskning og utviklingsarbeid kan reflektere over kan bruke relevante kan drive forskning og faglig egen faglig utøvelse metoder selvstendig utviklingsarbeid på høyt nivå generell har innsikt i relevante kan analysere relevante kan identifisere nye relevante kompetanse problemstillinger problemstillinger problemstillinger kan formidle sentralt kan formidle omfattende kan formidle forsknings- og fagstoff selvstendig arbeid utviklingsarbeid kjenner til nytenking kan bidra til nytenking kan vurdere behov for og ta initiativ til og drive innovasjon