Filosofi og kristendom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PowerPoint nr 1 Hva vil det si å være kristen? Av Karina Schjølberg
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
“Fra ord til liv” Februar
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
Fra ord til liv April 2009.
Fra ord til liv Mars 2011.
Fra ord til liv August 2012.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Kristen tjeneste har med mer enn nådegaver å gjøre Oppdage gavene.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
Guds vrede.
1.
Fra ord til liv desember 2012 «Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn» (Joh 1,12)
ROMANTIKKEN.
KRL Av Karina Schjølberg
Tre håndfuller vann for livet.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra Ord til liv Fra Ord til liv januar 2012 januar 2012.
Fra ord til liv Fra ord til liv februar 2012 februar 2012.
Fra ord til liv Februar 2010.
Forelesning 8: Middelalderen
Problemet og løsningen:
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
Kjærlighet – mellom søsken
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
“Disippel-høring”.
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Sjelesorgens teologi – tradisjoner og posisjoner
Om hellige skrifter.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
«Du er frelst!».  יְהוֹשֻׁעַ  Jesjua = Jesus = Herren + frelse  frelse  fri + hals  «Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over.
Bibelen Basic Brevlitteraturen I NT. 21 brev i NT 13 Paulus brev Romerbrevet, Korinterbrev, Galaterbrevet, Efeserbrevet, Filipperbrevet, Kolosserbrevet,
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
1 Kan noen virkelig tro at Jesus stod opp fra de døde?
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
«Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg» (Mt 25,40). «Fra ord til liv» April 2016.
Fra ord til liv januar 2011 "Hele flokken av troende var ett i hjerte og sinn, og ingen kalte det han eide for sitt eget; de hadde alt felles." (Ap.gj.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
BIBELEN.
-en stor familie av nasjonale kirker
Stoisismen og kristendommen
Hvorfor trenger vi nådens midler?
Kolosserbrevet 1,1-1,23 fra BIBELEN GUDS ORD, 1997/2007
Idretten er så stor del av identiteten min.
Hvordan du ser på mennesket, både deg selv og andre.
Kristendommen har hatt stor betydning for samfunnet vårt gjennom flere hundre år.
Dommer og Frelser.
JØDISK TRO OG TRADISJON
Antikkens filosofer 8. trinn
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Atle Sævareid: Bibelens tilblivelse
Velkommen til kurs Tema: Hva er sjelesorg?
- til Gud og til andre mennesker
Evangeliet for dummies
Guds vrede.
“Disippel-høring”.
Velkommen!.
Utskrift av presentasjonen:

Filosofi og kristendom i senantikken og tidlig-middelalderen Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Viktig spørsmål ved inngangen til middelalderen: Gud hadde, regnet man med, åpenbart de viktigste sannhetene (Kristus-åpenbaringen) Disse sannhetene var å finne i Bibelen. Men var disse sannheter også tilgjengelige for ikke-troende? Nærmere bestemt: Kan man finne Gud ad filosofsk vei? Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Tertullian (ca 150-220), jurist og skribent fra Kartago Hvis troen er en sann tanke som har oppstått uten fornuftens hjelp, hva er da poenget med å gjenskape samme sannhet ved hjelp av fornuften? Sannheten blir da ikke mer sann av den grunn?! Mange av de viktigste vranglærerne brukte filosofi for å argumentere seg vekk fra troens mysterium  Filosofien ble å betrakte som suspekt Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Clemens (ca 150-215), den kateketiske skolen i Alexandria: Logos har virket som guddommelig pedagogikk gjennom både jødenes lov og grekernes filosofi, men åpenbaringen fullendes i Kristus. Filosofien – særlig platonismen – er en slags ”førskole”, men den fullkomne sannhet finnes i kristendommen. Det er altså ikke noen motsetning mellom filosofi og teologi, bare en erkjennelsesmessig nivåforskjell. Den enkle troen - pistiV - skal videreutvikles til sann innsikt og indre overbevisning - gnosiV - og slik føre frem til virkelig gudserkjennelse og nestekjærlighet. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Origenes (185-254), teolog fra Alexandria Mennesket er skapt med en guddomsgnist i seg, men syndefallet har bundet oss i den materielle verden. Kristus er blitt sendt for å bygge bro fra den materielle til den åndelige virkeligheten. Konsekvensen av Origenes’ teologi: Nyplatonismens syn på det materielle som noe gudsfremmed, og dermed negativt, trekkes inn i kristen tenkning. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Augustin (354-430), biskop i Kartago: Bakgrunn: Manikeismen: Orientalsk, dualistisk blandingsreligion som … skilte mellom lysets og mørkets verden, hevdet å være en høyere form for kristendom, og bortforklarte menneskets ansvar for sine synder. Skeptisismen Platonisme og nyplatonisme: Gud er lys, og den fullkomne eksistens Det onde er fravær av eksistens Det finnes grader av eksistens Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Augustin som nyplatoniker Som nyplatoniker begynte Augustin å orientere seg mot kristendommen. Nyplatonismen fremhevet åndelighet som en motsetning til det materielle Asketisk tendens: Det gjelder å fri seg fra kroppens begjær. En tid var Augustin overbevist om kristendommens sannhet, men han fikk seg ikke til å ta det endelig skrittet! Opplevde viljens splittethet! Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Omvendelsen Da Augustin likevel omvendte seg, skjedde det brått og følelsesladet, etter en opplevelse av at Gud kalte på ham. Augustins omvendelse var i stor grad et brudd med en livsnytende livsførsel som han opplevde som tom i forhold til de åndelige verdier. Augustins kristne tro og teologi ble preget av nyplatonismen. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Kjernespørsmål: Bygger Augustin bro mellom kristendom og antikk filosofi? Eller åpner han kirken for kristendomsfremmed ”forurensning”? Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Augustin om tro og filosofi: Filosofene kan ha slumpet til å finne visse av de åpenbarte sannheter. Platon var i nærheten av å erkjenne Gud (idélæren) Gud er billedlig i oss fordi vi er skapt i hans bilde En slags lengsel og gjenkjennelse er mulig ”For du har skapt oss til deg, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.” Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Kan vi erkjenne Gud ut fra skaperverket? (som Platon erkjente idéene ut fra gjenkjennelse) Det er mulig å ane kunstneren bak skaperverket, men… skapelsen er av intet Den sprenger all kausalitet, og er utenfor all fornuft. Gud er en overnaturlig forutsetning for verden, men samtidig helt annerledes enn verden. Troen griper sannheten, men forstanden gjør det sanne forståelig. Den filosofiske tradisjon er skapt av Gud Kan brukes til å utdype troen. Men visse trossannheter kan ikke forstås til bunns, for de er fra Gud. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Caritas: Augustins kjærlighets-syntese Utgangspunkt: To ulike typer kjærlighet – agape og eros Agape: Ordet finnes både som substantiv, verb og avledet substantiv (partisipp): agaph = kjærlighet agapaw = å elske agaphtoV = (min) kjære Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Ordet ”agape” Ordet ”agape” fantes knapt i gresk språk før NT ble skrevet. En spesiell type kjærlighet som var noe nytt: Guds uforbeholdne kjærlighet til mennesker som ikke har fortjent det, en kjærlighet som er villig til å ofre alt sitt eget, også livet! Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Johannes om kjærligheten: Når mennesker tar imot og åpner seg for Guds agape, så vil det begynne å skje noe med dem som gjør at de selv kan begynne å praktisere agape, både overfor andre mennesker og overfor Gud: ”Vi elsker fordi han elsket oss først” (1. Joh. 4,19) Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Eros (erwV) Dette begrepet kjenner vi igjen fra den greske kultur, ikke minst fra Platon, men også fra nyplatonikerne. I utgangspunktet dreier eros seg om det fysiske begjæret, særlig seksuelt. Men selv om eros ofte arter seg slik, mener Platon at eros dypest sett er en kjærlighetslengsel tilbake til den fullkomne idéverdenen. På et høyere plan kan eros få oss til å søke ut av kroppen, bort fra det fysiske begjæret, og opp mot det åndelige. Ideelt sett får eros oss til å fornekte kroppens begjær! Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Eros: Gudslengselen Augustin mente at mennesket er skapt av Gud til å leve i fellesskap med ham. Så lenge vi lever borte fra Gud, vil vi derfor ha en urolig lengsel i oss: Eros. Augustin bruker altså den greske eros-forestillingen, og oppfatter eros som gitt av Gud. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Men Augustin har også en viss kritikk mot den greske forståelsen: Grekerne la ikke tilstrekkelig vekt på hjerte og vilje (jfr. Augustins livshistorie!) Grekerne hadde en for optimistisk tro på evnen til å gjøre det rette (problemet med viljen ble ikke tatt alvorlig). Grekerne hadde en for optimistisk tro på at mennesket med sin eros kunne løfte seg helt opp til Gud ved hjelp av visdom, askese, kontemplasjon, osv. Augustin mente at eros kunne få menneskene til å søke Gud, men at de var avhengige av Guds hjelp for å nå frem til ham. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Syntesen: Caritas At mennesket er utstyrt med eros, er egentlig en Guds gave, et utslag av hans agape. Eros er den gnisten i mennesket som danner et tilknytningspunkt for Gud: Guds agape møter menneskets eroslengsel, og resultatet: Caritas. Caritas hos mennesket innebærer at menneskets eros er blitt foredlet og helliggjort ved å bli forent med Guds agape. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Caritas og cupiditas Caritas gjør mennesket i stand til å heve seg, både moralsk og åndelig: Innstiller seg på å elske Gud og gjøre godt mot andre: Kjærligheten blir som vann som renner utover markene og bidrar til fruktbarhet og vekst. Frir seg fra urent begjær. Motsetningen til Caritas: Cupiditas Hvis eros ikke blir foredlet, blir den bare som vann som renner formålsløst ut og blander seg med kloakken. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Tre viktige trekk ved Caritas-forestillingen: Erstatter NT-tanken om at Guds agape skal prege dem som selv har opplevd å bli elsket med agape-kjærlighet. Preget av nyplatonismens forakt for det kroppslige og fysiske. Forestillingene om hellighet og åndelig vekst får et asketisk og kroppsfiendlig preg. Den ene komponenten i caritas er menneskets egen eros, som forutsettes å foredles i et slags samarbeid med Gud. Både frelse og moralsk og åndelig vekst kan bli oppfattet som delvis et resultat av menneskets egen innsats. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken De Civitate Dei Den store fortellingen om mennesket og samfunnet. Begynnelsen: Skapelsen Midtdel: Verdensforløpet Avslutningen: Frelsen – eller dommen. Dette var noe nytt i gresk-romersk sammenheng! Greske historikere regnet med en historie uten begynnelse og slutt, der alt gjentok seg på nye måter. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

I verden pågår det en kamp mellom Gud og djevelen. Kampen foregår på to arenaer: I samfunnet I hvert enkelt individ To usynlige, men reelle ”stater”: Civitas Dei = Guds stat Civitas Terrena = den jordiske, gudfiendlige stat Bare Gud vet hvem som egentlig hører til hvor. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Gud styrer verdensforløpet / samfunnet ved hjelp av to institusjoner: Kirken, som har solens rolle: For å frelse syndere Forkynnelse og sjelesorg Sakramentsforvaltning Bønn Diakoni Staten (for eksempel keiserdømmet), som har månens rolle: Temme ondskapen. Mennesket er ikke sosialt, rasjonelt og godt, men er av naturen syndig: Egoistisk Medfødt evne til ondskap Må derfor tvinges til å gjøre det gode eller hindres i å gjøre det onde. Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken

Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken Statslederen har sin makt fra Gud (Rom. 13,1-7), og plikter å styre etter hans vilje. Rex justus: Tjener Gud ved godt styre Rex tyrannus: Styres av hovmod, og har ikke rett til myndighet. Hvis statslederen ikke er egnet, må noen avgjøre at han er en rex tyrannus Kirken mener senere at den har kompetansen til å avgjøre slikt. Gelasius-doktrinen, 494: Toregimentslæren Atle Sævareid: Filosofi og kristendom i senantikken