Velkommen! Sang Kort presentasjon av Dorthe og Eva – basene presenterer seg på basemøtet kl. 19.00 Bergen 2012
Årsplan for Kristianborg barnehage Årsplanen vår legger føringer for månedsplaner/periodeplaner. Er en pedagogisk plan for å sikre en god hverdag som er preget av glede, lek og læring for hvert enkelt barn Planen bygger på «Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgave» , «Lov om barnehager» og Bergen kommunes plan «Sammen for kvalitet» De som ønsker utskrift av årsplanen gir melding om dette til pedagogisk leder (har noen eksemplar her) Bergen 2012
Forhindre at barn blir mobbet/oppdage barn som blir mobbet Barn psykiske helse: Handlingsplaner (se vår nettside)knyttet til 2 områder + konkrete verktøy som brukes til(«grønne og røde tanker», bøker, spill) : Forhindre at barn blir mobbet/oppdage barn som blir mobbet Forhindre at barn opplever vold og seksuelle overgrep/tidlig oppdage barn som opplever vold og seksuelle overgrep i nære relasjoner Barns fysiske helse: Beredskapsplaner, intern og taktisk (for alle kommunale barnehager) + kurs i førstehjelp og brannvern til personalet Bergen 2012
Brukerundersøkelsen 2016 Det vi kan lese av denne er at mange er fornøyd men noen ønsker at vi skal bli bedre Vi følger denne tilbakemeldingen og arbeider for å møte hver enkelt av dere foreldre. Oppfordrer dere alle til å gi oss fortløpende og direkte tilbakemeldinger, både på godt og vondt. På denne måten kan vi være i nær dialog med de av dere som ønsker at vi justerer praksis (vi får på denne måten mer konkret informasjon om hvor vi feiler og kan lettere endre praksis) Bergen 201
Viktig info til foreldre ang barns sikkerhet: Alltid lukke porten etter dere Ikke løfte barn over gjerde/eller at dere «tar snarvei» over (barn gjør som vi gjør ikke som vi sier..) Møte barna uten å snakke i telefonen Parker alltid ved å rygge bilen på plass Bergen 2012
Kristianborg barnehages fremtid Midlertidig bygg, men tomt regulert som permanent barnehagetomt Forslag som skal til politisk vedtak desember 2016 er at barnehagen i 2020 blir omgjort til permanent kommunal barnehage med nytt barnehagebygg (og vi får erstatningslokaler i byggeperioden) Styrer informerer foreldre om nyheter på dette området - fortløpende Bergen 2012
Nettsiden vår – legg den som favoritt og dere vil få melding når vi legger ut nye artikler (som vi skal bli flinkere til) Her finner dere pr. nå bl.a. informasjon om årsplan, «skoleruten» med info om når barnehagen holder stengt, informasjon om FAU/SU (referat og hvem som sitter i disse utvalgene), søknadsskjema PPT Link: https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/barnehager/kristianborg-barnehage Bergen 2012
Mobiltelefoner til basene i løpet av høsten 16 For at dere lettere skal nå oss eller kunne sende meldinger til oss ang. om barn er syk el.a. så vil alle basene få mobiltelefon i løpet av høst 2016 Bergen 2012
Samspillsmetoden Dialog Samspillsmetoden Dialog – foreldreveiledning til de av dere som ønsker dette – vi sender informasjonen om metoden til alle. Ta ta kontakt om dere ønsker mer informasjon/veiledning Bergen 2012
Valg av foreldrerepresentanter til FAU 2 representanter fra hver gruppe Informasjon om arbeidet fra tidligere FAU-medlemmer/konsulent FUB – konferanse 18.11.16 Bergen (til alle) – mer informasjon på nettsiden til barnehagen Nettsidene til FUB: http://www.fubhg.no/ Bergen 2012
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012
Samspillmetoden Dialog Hensikt Samspillmetoden Dialog har til hensikt å sensitivisere og bevisstgjøre mennesker for de sidene ved samspillet med andre som er særlig viktige for å fremme utvikling. Bergen 2012
Verdisyn Likeverd: Alle individer er like mye verd, og andres opplevelse av virkeligheten er like betydningsfull som ens egen. Subjekt –subjekt relasjoner. Ikke subjekt – objekt Empati: Følelser kan ikke bestrides, og mennesker bør møtes først på følelser og så på atferd Ressursorientering: Alle mennesker har positive ressurser som kan hentes frem og kan bidra til endring Bergen 2012
Samspillmetoden Dialog Legge synspunkt ved siden av hverandre, få et ”helere bilde”. Gir ikke et bilde av hva som er rett og galt, men hva som er tilstede. Diskusjon: Legge argumentene oppå hverandre. Argumentene skygger for hverandre. Det handler om riktig og galt .Det handler om å vinne. Bergen 2012
Samspillmetoden Dialog I tråd med nyere forskningen vektlegger Samspillmetoden Dialog tre aspekter ved mellommenneskelig samhandling: Tilknytning / tilhørighet. Kommunikasjon. Læring og selvkontroll. Bergen 2012
SAMSPILLMETODEN DIALOG Samspill mellom foreldre og barn 7 prinsipper for godt samspill Bergen 2012
Den eneste du kan forandre er deg selv Hensikten med Samspillmetoden Dialog er å bevisstgjøre foreldre om de sider av samspillet med barna som det er særlig viktig å legge vekt på. Metoden går ut på å skape en langsiktig forandring og styrking av kvaliteten på dette samspillet. Bergen 2012
1.Vis at du er glad i barnet ditt «Barnet forstår menneskehjertet» (Edgar Allan Poe) Bergen 2012
1.Vis at du er glad i barnet ditt Det er viktig for barnas trygghet at du viser at du setter pris på dem Barnet oppfatter følelsesmessige utrykk for kjærlighet og avvisning Vis glede og entusiasme Vis nærhet og fysisk kontakt Bergen 2012
2. Juster deg til barnet «Det er et spørsmål om det ikke er riktigere å leve mer med barna enn for dem» (Ukjent) Bergen 2012
2. Juster deg til barnet Det er viktig for barnets utvikling av sitt syn på seg selv at det får respons på egne utspill og aktiviteter Vær oppmerksom på barnets ønsker, hensikter og kroppsspråk Juster deg og følg barnets utspill (til en viss grad) Vis at du forstår barnet (det er forskjell på å forstå og å godta) Bergen 2012
3. Snakk (positivt) om det barnet gjør eller er opptatt av «Den skjønneste av jordens blomster er smilet» (Henrik Wergeland) Bergen 2012
3. Snakk (positivt) om det barnet gjør eller er opptatt av God følelsesmessig dialog er viktig for barnets følelse av tilhørighet og for dets språkutvikling Få igang en dialog/samtale ved hjelp av øyenkontakt, smil og utveksling av gester og gledesytringer Turtaking: Gjensidig utveksling av opplevelsesforståelse, ønske og behov Fra «nei-sirkel» til «ja-sirkel» Bekreftelse - Reaksjon Initiativ - Sender signaler Bergen 2012
4. Gi ros og anerkjennelse «De vennlige ord som sies i dag kan bære frukt i morgen» (Mahatma Gandhi) Bergen 2012
4. Gi ros og anerkjennelse Gi barnet følelse av egenverdi og kompetanse Reager positivt på det barnet gjør bra Forklar hvorfor det var så bra Gi barna bekreftelse på det de ER, mer enn det de KAN For å utvikle selvtillit og pågangsmot, trenger barn bekreftelse på det de gjør bra Bergen 2012
«To sjeler og én tanke, to hjerter og ett slag» (Friedrich Halm) 5. Felles fokus «To sjeler og én tanke, to hjerter og ett slag» (Friedrich Halm) Bergen 2012
5. Felles fokus Felles gjensidig oppmerksomhet er en forutsetning for god kontakt og kommunikasjon Hjelp barnet til å samle sin oppmerksomhet Forsikre deg at du forstår barnet og at de forstår deg Vis frem det du ønsker barnet skal oppleve Gjensidighet Bergen 2012
«Meningen må oppdages - ikke oppfinnes» (Viktor E. Frankl) 6. Gi mening «Meningen må oppdages - ikke oppfinnes» (Viktor E. Frankl) Bergen 2012
6. Gi mening Barn trenger veiledning for å skape en verden rundt seg som oppleves som meningsfull Beskriv og gi navn på barnas opplevelser Vis følelser for det dere opplever sammen Sammenlign med tidligere opplevelser Still spørsmål Fortell historier Moral/etikk Rollemodell Forventninger Reaksjoner Bergen 2012
«Barn trenger forbilder mer enn kritikk» (Joseph Joubert) 7. Sett positive grenser «Barn trenger forbilder mer enn kritikk» (Joseph Joubert) Bergen 2012
7. Sett positive grenser Barn trenger hjelp til å kontrollere seg selv innenfor de gitte rammene, selv om den ytre autoriteten ikke er til stede Vis og tilrettelegg positive alternativer Planlegg sammen Forklar hvorfor visse ting ikke er tillatt Autoritativ - ikke autoritær ledelse (grenser = omsorg) Forutsigbarhet Bergen 2012
Samspillmetoden Dialog Kunnskap Praksis Ferdigheter Holdninger Bergen 2012