Velkommen! Sang Kort presentasjon av Dorthe og Eva – basene presenterer seg på basemøtet kl. 19.00 Bergen 2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Relasjon med barn.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Barns læring, voksnes ansvar!
LØFT ER TØFT særlig i SFO
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
BARNAS BARNEVERN 2020.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Vi vil «være sammen»; for barna…
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
1 Kommunikasjon.
Velkommen til foreldremøte
Referat foreldremøte 11. september 2018
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
FORELDREVEILEDNING Foreldreveiledere Oppstart torsdag
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen! Sang Kort presentasjon av Dorthe og Eva – basene presenterer seg på basemøtet kl. 19.00 Bergen 2012

Årsplan for Kristianborg barnehage Årsplanen vår legger føringer for månedsplaner/periodeplaner. Er en pedagogisk plan for å sikre en god hverdag som er preget av glede, lek og læring for hvert enkelt barn Planen bygger på «Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgave» , «Lov om barnehager» og Bergen kommunes plan «Sammen for kvalitet» De som ønsker utskrift av årsplanen gir melding om dette til pedagogisk leder (har noen eksemplar her) Bergen 2012

Forhindre at barn blir mobbet/oppdage barn som blir mobbet Barn psykiske helse: Handlingsplaner (se vår nettside)knyttet til 2 områder + konkrete verktøy som brukes til(«grønne og røde tanker», bøker, spill) : Forhindre at barn blir mobbet/oppdage barn som blir mobbet Forhindre at barn opplever vold og seksuelle overgrep/tidlig oppdage barn som opplever vold og seksuelle overgrep i nære relasjoner Barns fysiske helse: Beredskapsplaner, intern og taktisk (for alle kommunale barnehager) + kurs i førstehjelp og brannvern til personalet Bergen 2012

Brukerundersøkelsen 2016 Det vi kan lese av denne er at mange er fornøyd men noen ønsker at vi skal bli bedre Vi følger denne tilbakemeldingen og arbeider for å møte hver enkelt av dere foreldre. Oppfordrer dere alle til å gi oss fortløpende og direkte tilbakemeldinger, både på godt og vondt. På denne måten kan vi være i nær dialog med de av dere som ønsker at vi justerer praksis (vi får på denne måten mer konkret informasjon om hvor vi feiler og kan lettere endre praksis) Bergen 201

Viktig info til foreldre ang barns sikkerhet: Alltid lukke porten etter dere Ikke løfte barn over gjerde/eller at dere «tar snarvei» over (barn gjør som vi gjør ikke som vi sier..) Møte barna uten å snakke i telefonen Parker alltid ved å rygge bilen på plass Bergen 2012

Kristianborg barnehages fremtid Midlertidig bygg, men tomt regulert som permanent barnehagetomt Forslag som skal til politisk vedtak desember 2016 er at barnehagen i 2020 blir omgjort til permanent kommunal barnehage med nytt barnehagebygg (og vi får erstatningslokaler i byggeperioden) Styrer informerer foreldre om nyheter på dette området - fortløpende Bergen 2012

Nettsiden vår – legg den som favoritt og dere vil få melding når vi legger ut nye artikler (som vi skal bli flinkere til) Her finner dere pr. nå bl.a. informasjon om årsplan, «skoleruten» med info om når barnehagen holder stengt, informasjon om FAU/SU (referat og hvem som sitter i disse utvalgene), søknadsskjema PPT Link: https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/barnehager/kristianborg-barnehage Bergen 2012

Mobiltelefoner til basene i løpet av høsten 16 For at dere lettere skal nå oss eller kunne sende meldinger til oss ang. om barn er syk el.a. så vil alle basene få mobiltelefon i løpet av høst 2016 Bergen 2012

Samspillsmetoden Dialog Samspillsmetoden Dialog – foreldreveiledning til de av dere som ønsker dette – vi sender informasjonen om metoden til alle. Ta ta kontakt om dere ønsker mer informasjon/veiledning Bergen 2012

Valg av foreldrerepresentanter til FAU 2 representanter fra hver gruppe Informasjon om arbeidet fra tidligere FAU-medlemmer/konsulent FUB – konferanse 18.11.16 Bergen (til alle) – mer informasjon på nettsiden til barnehagen Nettsidene til FUB: http://www.fubhg.no/ Bergen 2012

SAMSPILLMETODEN DIALOG  Informasjon til foreldre Bergen 2012

Samspillmetoden Dialog Hensikt Samspillmetoden Dialog har til hensikt å sensitivisere og bevisstgjøre mennesker for de sidene ved samspillet med andre som er særlig viktige for å fremme utvikling. Bergen 2012

Verdisyn Likeverd: Alle individer er like mye verd, og andres opplevelse av virkeligheten er like betydningsfull som ens egen. Subjekt –subjekt relasjoner. Ikke subjekt – objekt Empati: Følelser kan ikke bestrides, og mennesker bør møtes først på følelser og så på atferd Ressursorientering: Alle mennesker har positive ressurser som kan hentes frem og kan bidra til endring Bergen 2012

Samspillmetoden Dialog Legge synspunkt ved siden av hverandre, få et ”helere bilde”. Gir ikke et bilde av hva som er rett og galt, men hva som er tilstede. Diskusjon: Legge argumentene oppå hverandre. Argumentene skygger for hverandre. Det handler om riktig og galt .Det handler om å vinne. Bergen 2012

Samspillmetoden Dialog I tråd med nyere forskningen vektlegger Samspillmetoden Dialog tre aspekter ved mellommenneskelig samhandling: Tilknytning / tilhørighet. Kommunikasjon. Læring og selvkontroll. Bergen 2012

SAMSPILLMETODEN DIALOG Samspill mellom foreldre og barn 7 prinsipper for godt samspill Bergen 2012

Den eneste du kan forandre er deg selv Hensikten med Samspillmetoden Dialog er å bevisstgjøre foreldre om de sider av samspillet med barna som det er særlig viktig å legge vekt på. Metoden går ut på å skape en langsiktig forandring og styrking av kvaliteten på dette samspillet.   Bergen 2012

1.Vis at du er glad i barnet ditt «Barnet forstår menneskehjertet» (Edgar Allan Poe) Bergen 2012

1.Vis at du er glad i barnet ditt Det er viktig for barnas trygghet at du viser at du setter pris på dem Barnet oppfatter følelsesmessige utrykk for kjærlighet og avvisning Vis glede og entusiasme Vis nærhet og fysisk kontakt Bergen 2012

2. Juster deg til barnet «Det er et spørsmål om det ikke er riktigere å leve mer med barna enn for dem» (Ukjent) Bergen 2012

2. Juster deg til barnet Det er viktig for barnets utvikling av sitt syn på seg selv at det får respons på egne utspill og aktiviteter Vær oppmerksom på barnets ønsker, hensikter og kroppsspråk Juster deg og følg barnets utspill (til en viss grad) Vis at du forstår barnet (det er forskjell på å forstå og å godta) Bergen 2012

3. Snakk (positivt) om det barnet gjør eller er opptatt av «Den skjønneste av jordens blomster er smilet» (Henrik Wergeland) Bergen 2012

3. Snakk (positivt) om det barnet gjør eller er opptatt av God følelsesmessig dialog er viktig for barnets følelse av tilhørighet og for dets språkutvikling Få igang en dialog/samtale ved hjelp av øyenkontakt, smil og utveksling av gester og gledesytringer Turtaking: Gjensidig utveksling av opplevelsesforståelse, ønske og behov Fra «nei-sirkel» til «ja-sirkel» Bekreftelse - Reaksjon Initiativ - Sender signaler   Bergen 2012

4. Gi ros og anerkjennelse «De vennlige ord som sies i dag kan bære frukt i morgen» (Mahatma Gandhi) Bergen 2012

4. Gi ros og anerkjennelse Gi barnet følelse av egenverdi og kompetanse Reager positivt på det barnet gjør bra Forklar hvorfor det var så bra Gi barna bekreftelse på det de ER, mer enn det de KAN For å utvikle selvtillit og pågangsmot, trenger barn bekreftelse på det de gjør bra Bergen 2012

«To sjeler og én tanke, to hjerter og ett slag» (Friedrich Halm) 5. Felles fokus «To sjeler og én tanke, to hjerter og ett slag» (Friedrich Halm) Bergen 2012

5. Felles fokus Felles gjensidig oppmerksomhet er en forutsetning for god kontakt og kommunikasjon Hjelp barnet til å samle sin oppmerksomhet Forsikre deg at du forstår barnet og at de forstår deg Vis frem det du ønsker barnet skal oppleve Gjensidighet   Bergen 2012

«Meningen må oppdages - ikke oppfinnes» (Viktor E. Frankl) 6. Gi mening «Meningen må oppdages - ikke oppfinnes» (Viktor E. Frankl) Bergen 2012

6. Gi mening Barn trenger veiledning for å skape en verden rundt seg som oppleves som meningsfull Beskriv og gi navn på barnas opplevelser Vis følelser for det dere opplever sammen Sammenlign med tidligere opplevelser Still spørsmål Fortell historier Moral/etikk Rollemodell Forventninger Reaksjoner   Bergen 2012

«Barn trenger forbilder mer enn kritikk» (Joseph Joubert) 7. Sett positive grenser «Barn trenger forbilder mer enn kritikk» (Joseph Joubert) Bergen 2012

7. Sett positive grenser Barn trenger hjelp til å kontrollere seg selv innenfor de gitte rammene, selv om den ytre autoriteten ikke er til stede Vis og tilrettelegg positive alternativer Planlegg sammen Forklar hvorfor visse ting ikke er tillatt Autoritativ - ikke autoritær ledelse (grenser = omsorg) Forutsigbarhet   Bergen 2012

Samspillmetoden Dialog Kunnskap Praksis Ferdigheter Holdninger Bergen 2012