Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 Lokale forhandlinger 2010 NITO UiB. 2 Tall UiB beregner ca 12 millioner til lokale forhandlinger Skal fordeles på 3200 UiB-ansatte: 3750 kroner i snitt.
Advertisements

Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
2008 FAGFORBUNDET TRONDHEIM FORHANDLINGSUTVALGET LOKALE FORHANDLINGER 2010 Omfatter ansatte etter HTA kap. 4, pkt. 4.A.1 Føringer Krav og prioriteringer.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
1 -GJENNOMGANG -AV -AVTALEVERKET -I KS-OMRÅDET. Oversikt over avtaleverket Hovedavtalen Hovedtariffavtalen SGS (sentrale generelle særavtaler): 1001 Reiseregulativet.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Forberedelse lokale lønnsforhandlinger 2014 Tema på Fagforbundet, Nord-Trøndelag fylkeskommunale fagforenings studietur september 2014.
AVTALEVERKET OG FORHANDLINGSTEKNIKK KS-området v/advokat Liv Torill Evenrud Tlf FORHANDLINGSKURS 2016.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
MANDAL KOMMUNE FROKOSTMØTE Kirsti Bauer-Nilsen Mandal kommune.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Omstillinger og arbeidsmiljø -potensielle fallgruver kunnskap gir vekst Drammen 22.. september 2015 Kristin Dæhli, Forskerforbundet ved NTNU.
Kunnskapsløftet er utdanningsreformen som ble implementert i Reformen innebar en rekke endringer i skolens innhold, struktur og organisering fra.
Grunnlag for hovedoppgjøret 2016 Tariffkonferanse for ABELIA Olavsgård,
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Tema TV’s rolle i turnusarbeid/ NSF politikk Litt om fleksibel arbeidstid Litt om turnusavtaler Helg- og høytidsturnus.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Tilstede med glede ØKT GRUNNBEMANNING OG ANSVARLIGGJORTE MEDARBEIDERE FOR ØKT NÆRVÆR Januar 2014 – desember 2015.
FAGFORBUNDET BUSKERUD TARIFF 2010 Tariffkonferanse på Storefjell 14. – 15. oktober 2009.
YRKESORGANISASJONENES SENTRALFORBUND Fra  Tariff 2006  Utvalgsarbeid  Tariff 2007  HA 2007  Tariff 2008.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Veileder for gevinstrapportering
Lokale forhandlinger i staten
Drøftingsmøte - HTA kap. 3 pkt 3. 2
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Omorganisering / endringer i styringslinje
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
AVTALE OM RESULTATKRAV (Jfr. Pkt 8 i Arbeidsavtalen)
Håndtere endringer i organisasjonen
Mellomoppgjøret i Spekter 2011
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Hva er et tariffoppgjør?
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Avtale eller brudd ? Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 7
Forberedelser til drøftingsmøte og forhandlinger
Den matematiske samtalen
Langsiktig påvirkningsarbeid og lokal lønnspolitikk
Avtalebestemmelser og lokalt lønnspolitisk arbeid
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Gjennomgang sentraladministrasjonen
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Nå er vi spente!.
LÆREPLAN I FELLES PROGRAMFAG I VG1 BYGG- OG ANLEGGSTEKNIKK
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Gevinstrealiseringsstrategi
Gevinstrealiseringsstrategi
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2 31.08.2017

Agenda Lokal lønnspolitikk og kriterier Generelle kriterier Lederlønn Forhandlingsøkonomi Lokale prioriteringer og begrunnelser Fagforeninger Arbeidsgiver Eventuelt

Lønnspolitisk plan – Lokal lønnspolitikk Lønnspolitisk plan vedtatt i 2017 (17/2545) Grimstad kommunenes lønnspolitikk skal: bygge opp under kommunens mål og utvikling av kommunen som tjenesteyter sikre at lønnsfastsetting skjer etter kjente og forutsigbare vurderingskriterier som tar utgangspunkt i medarbeidernes oppgaver, ansvar, kompetanse og måten arbeidet blir utført på. Kriteriene skal oppleves forståelig og akseptabel bygge på kjente og legitime prosedyrer for gjennomføring av lokale forhandlinger bidra til å fremme og ivareta likestilling mellom kjønnene og skal utformes og virke slik at kvinner og menn likebehandles i vurdering av lønn og avansement. stimulere til relevant kompetanseutvikling og legge til rette for faglige karriereveier og avansementsmuligheter verdsette innsats som bidrar til å fremme kvalitet, service og effektivitet, og som bidrar til økt måloppnåelse

Lønnspolitiske kriterier Generelt tillegg Generell kompensasjon for pris og lønnsvekst Generell lønnsvekst i tariffområdet Strukturelle tillegg Strukturelle tillegg knyttes til oppståtte skjevheter. Begrunnelsen kan knyttes til vurdering av sammenliknbare stillinger eller til enkelte ansatte. Med dette menes en vurdering av lønnsmessige relasjoner mellom stillinger/ansatte med bakgrunn i ansvar, kompleksitet og krav til kompetanse. Gruppevis tillegg Funksjonstillegg

3. Individuelle tillegg Stillingens ansvar og kompleksitet Innsats og resultatoppnåelse Kompetanse, etter- og videreutdanning Være avtalt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker Skal nyttiggjøres og medført en endring i jobbutførelsen Skal være dokumentert Min. 3 måneders varighet (15 studie-/fagskolepoeng) Fører til økt ansvar/og eller andre oppgaver Beholde

Lederlønn Individuelle- og prestasjonsvurdering ved lokale forhandlinger baseres på kriterier i forhold til hvordan leder: ivaretar et helhetsperspektiv fastsetter tydelige mål skaper gode resultater sikrer effektiv ressursbruk bidrar til videreutvikling bidrar til engasjerte medarbeidere bidrar til gode relasjoner med interne/eksterne samarbeidspartnere

Lederlønn; struktur (PØFI) Struktur baseres på helhetsvurdering i forhold til bla.: Personell (P) Årsverk og antall ansatte Personalansvar Ansettelser, medarbeidersamtaler, sykefraværsoppfølging, turnusordninger ……. Økonomiansvar (Ø) Budsjettoppfølging-/ansvar og omfang, Attestering/anvisning, innkjøp……. Kompleksitet i fag (F) Krav til kompetanse og erfaring, flere om samme fag, flere fagområder, brukere og pårørende….. Informasjon (I) Media, politisk, Utvalgsmøter……

Forhandlingsøkonomi

Lokale forhandlinger kap. 4.2.1 - 2017 Lokalt tillegg med pott på 0.9% fra 1. august 2017 For Grimstad kommune er det beregnet følgende: Midler til lokale forhandlinger = 4 694  853 Ingen sentrale føringer på hvordan fordele, men…. anbefales å se om det har oppstått utilsiktede skjevheter som følge av nytt lønnssystem og ingen lokale forhandlinger siden 2014

8. Forhandlingsøkonomi kap. 5 og 3 HTA pkt 3.4.0 og pkt .5.1: «Forhandlingene gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til kommuneøkonomien, kommunens totale situasjon, herunder økonomi og krav til effektivitet samt lønnsutvikling i KS-området og andre sammenlignbare tariffområder»

Beregning fra KS…

Kapittel 5.1: Med utgangspunkt i en lønnsvekst fra 2016 til 2017 på 2,4 prosent Lønnsvekst 2,4% Lønnsglidning 0,3% Overheng 1,0% Ramme for tillegg i 2017 blir da 1,1% Virkningsdato pr. 01.05.17 gir følgene prosentsats til lokale forhandlinger 1,1%*12/8= 1,66%   Lønnsmasse Kr 66 677 063,- Ramme totalt kr 1 106 839,- Snitt pr årsverk kr 9 500,-

Kapittel 3.4.2: Med utgangspunkt i en lønnsvekst fra 2016 til 2017 på 2,4 prosent Lønnsvekst 2,4% Lønnsglidning 0,4% Overheng 0,8% Ramme for tillegg i 2017 blir da 1,16% Virkningsdato pr. 01.05.17 gir følgene prosentsats til lokale forhandlinger 1,16%*12/8= 1,74%   Lønnsmasse Kr 28 883 900 ,- Ramme totalt kr 502 579,- Snitt pr årsverk kr 12 258,-

9.Lokale prioriteringer og begrunnelser Hvordan fordele mellom de ulike tillegg? Generelt tillegg Individuelt tillegg Strukturelt tillegg

Fagforeningenes prioritering/ begrunnelse? Hva vil være dere prioriteringer: Struktur tillegg Individuelle tillegg Generelle tillegg

Arbeidsgivers prioritering Strukturelle tillegg: Organisatoriske endringer Mindre justeringer Strukturelle skjevheter Utilsiktede skjevheter som følge av nytt lønnssystem Kap. 5 og 3. Mindre andel av rammen Kap. 4 – Større andel av potten Individuelle tillegg: Ønsker å benytte individuelle tillegg som virkemiddel Kompetanse/etter- og videreutdanning Avansementstillinger, i henhold til lønnspolitisk plan Større vekt på individuelle tillegg i kap 3 og kap 5 enn i kap 4. Generelt tillegg (kap. 5 og 3): Hvor stor andel?

Arbeidsgivers prioriteringer kap. 4 Kompetanse etterspurt av arbeidsgiver kompetansehevende tiltak som er basert på arbeidsgivers behov og ønsker. Skal være i henhold til kompetanse- og utviklingsplan. Skjevheter Utilsiktede skjevheter som er oppstått Innsats og resultatoppnåelse I henhold til avtalte mål og forventninger med leder Bidrar og tar initiativ til å forbedre, forenkle og effektivisere eksisterende rutiner og arbeidsoppgaver

Arbeidsgivers prioriteringer kap. 5 Kompetanse etterspurt av arbeidsgiver kompetansehevende tiltak som er basert på arbeidsgivers behov og ønsker. Skal være i henhold til kompetanse- og utviklingsplan. Innsats og resultatoppnåelse I henhold til avtalte mål og forventninger med leder Bidrar og tar initiativ til å forbedre, forenkle og effektivisere eksisterende rutiner og arbeidsoppgaver

Arbeidsgivers prioriteringer kap. 3 God mål og resultatoppnåelse; oppnår fastsatte mål for enheten effektiv ressursbruk og budsjettbalanse Bidrar til videreutvikling; - forbedre, forenkle og effektivisere eksisterende rutiner og arbeidsoppgaver Bidrar til engasjerte og motiverte medarbeidere

11. Eventuelt