Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Avtale eller brudd ? Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 7

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Avtale eller brudd ? Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 7"— Utskrift av presentasjonen:

1 Avtale eller brudd ? Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 7
Side av 5

2 Sannhetens øyeblikk: Avtale eller brudd?
Lønnspolitikk med kriterier Avklare mandat Langsiktig påvirkningsarbeid Forberedelser: Prioriteringer og strategi Avtalefesting og oppfølging 3.2.1-møte Drøftingsmøte Avtale eller brudd Presentere krav Vi skal inn i sluttfasen hvor man skal prøve å få på plass en enighet, og på et tidspunkt må ta stilling til arbeidsgivers siste tilbud. Nå dreier det seg om å kjøpslå. Gi mot å få. Og til sjuende og sist vurdere en mulig avtale opp mot brudd. Det er viktig å forhandle ferdig. Selv om det ikke skulle ende i avtale, er det viktig å forhandle arbeidsgivers siste tilbud opp så høyt som mulig – ettersom det vil kunne ha en betydning for det som blir det endelige resultatet hvis det skulle gå videre til organisatorisk behandling. Forhandlings-fasen Motta og utforske tilbud Side 2 Side av 5

3 Slutte forhandlingene og få en avtale
I den siste fasen er det kjøpslåing som gjelder Gi mindre innrømmelser for å få noe igjen. Knytt disse til motinnrømmelser. Og til slutt: ”Hvis dere gjør det, så har vi en avtale” Få en siste konsesjon. Tydeliggjør hva som skal til for at man blir enig. Våg å bruke stillhet – det kan skape bevegelse Tydeliggjør hva man har blitt enig om gjennom oppsummering Be om kommentarer eller innvendinger hvis man ikke har oppfattet ting riktig Sett dette opp som skriftlige punkter som begge parter kan lese og kommentere Side 3 Side av 5 3

4 Hvis det butter imot Be om et uformelt møte mellom forhandlingslederne – for å få prosessen i gang igjen Vær tydelig på hva som er dine viktigste prioriteringer – slik at du er sikker på at arbeidsgiver har oppfattet disse Gi noen mindre innrømmelser – men gi disse enkeltvis – for å se om motparten er villig til å komme deg i møte Tydeliggjør overfor arbeidsgiver når dere nærmer dere smertegrensen Ikke-møte Be om et uformelt møte mellom arbeidsgivers forhandlingsleder (under 4-øyne) og Utdanningsforbundets forhandlingsleder – brekke det siste på plass. Dette er vanligvis et «ikke-møte», som det ikke kan refereres til i et ordinært forhandlingsmøte. Før du går i et slikt møte må du ha klart for deg hvor langt du kan gå. Vær tydelig på hva som er dine viktigste prioriteringer – et par krav. Sjekk ut at arbeidsgiver har oppfattet det riktig. Gi noen mindre innrømmelser – men gi disse enkeltvis – for å se om motparten er villig til å komme deg i møte. Side 4 Side av 5 4

5 det smertefulle øyeblikket: Skal vi bryte eller skal vi
Så nærmer det seg – det smertefulle øyeblikket: Skal vi bryte eller skal vi akseptere dette aller siste tilbudet?

6 Gjør en realistisk vurdering av hva som kan oppnås ved brudd sammenlignet med hva som kan oppnås ved å inngå avtale 6

7 Når du er usikker skal du vurdere:
Hva kan oppnås ved et brudd som ikke kan oppnås ved en avtale? Er det viktigste å oppnå lønnsjustering for medlemmene, eller er det viktigere å markere lønnspolitiske standpunkter overfor arbeidsgiver? Hvor langt er organisasjonen lokalt villig til å ta ansvar for en forhandlingsløsning fremfor å overlate ansvaret for løsningen til de sentrale parter eller ankeutvalget? Hva tjener organisasjonen lokalt på å ta ansvar for en forhandlingsløsning, og hva taper organisasjonen på dette? Du bør alltid kontakte fylkeslaget før du bryter for å få deres råd Gjør en realistisk vurdering av hva som kan oppnås ved brudd sammenlignet med hva som kan oppnås ved å fortsette forhandlingene. Hva koster det for relasjonen med arbeidsgiver å ta et brudd sammenholdt med den relasjonsbyggingen som oppnås gjennom en avtale? Hvor virkningsfullt er det å fronte prinsipielle lønnspolitiske spørsmål i lokal lønnsforhandlinger? Er det andre arenaer som er mer egnet for den type diskusjoner med arbeidsgiver Side 7 Side av 5 7

8 Hva skjer hvis du bryter?
Enighet om ny lokal behandling Lokalt brudd KS og Utd.forb. vurderer bruddet hver for seg Sentralt ankeutvalg: Partene med nøytral oppmann Organisatorisk behandling: KS og Utd.forb. sammen Oppnås ikke enighet kan hver av partene bringe tvisten inn for organisatorisk behandling mellom de sentrale parter. De sentrale parter kan anbefale fornyet lokal behandling, eller ubundet definere den endelige løsning på tvisten. Dersom organisatorisk behandling ikke fører fram, kan det benyttes voldgift. De sentrale parter, KS og den angjeldende forhandlingssammenslutning, avgjør hvilken type voldgift som skal benyttes. Ved uenighet gjelder Hovedavtalen del A § 6-3. Sentralt ankeutvalg treffer avgjørelse med bindende virkning. Bindende Enighet om avtale

9 Det økonomiske resultatet er det viktigste utgangspunktet for vurderingene videre.
Pro rata totalt, fordelingen på ulike medlemsgrupper og enkeltmedlemmer.

10 Behandling av bruddsaker
Først behandling i sekretariatet i Utdanningsforbundet Tar kontakt med forhandlingsleder Ser først og fremst på det økonomisk resultat, men brudd på god forhandlingsskikk kan også spille inn Vurderer hvor løsningen vil kunne ligge i en tvistebehandling I den organisatorisk behandlingen er de 3 viktigste dokumentene: Lønnspolitisk dokument for kommunen/fylkeskommunen Referat fra møtet/møtene Arbeidsgivers siste tilbud + Utdanningsforbundets siste krav Til slutt kan saken ende i sentralt ankeutvalg Behandling i sekretariatet: En første kontakt med Utdanningsforbundets forhandlingsleder i kommunen og kontaktpersonen i fylkeslaget. Det økonomiske resultatet er viktig. Men også prosessen. Det er viktig å kinne dokumentere hva bruddet på god forhandlingsskikk konkret består i. Erfaringer: Vi sto ikke på markeringssaker, spørsmålet var hele tiden hva vi kunne oppnå. Litt mer penger, protokolltekst som sa noe om at prosessen må bli bedre. Erfaringer fra organisatorisk behandling (fra den gangen det het 4.A.1 og 4.A.2-forhandlinger og man skilte mellom kapittel 4B og 4C): De sentrale parter spør først etter lønnspolitisk plan og referat fra møtet/møtene (drøftingsmøtet). Dette binder videre behandling KS ser flere lokale oppgjør i sammenheng KS ønsker å løse enkeltsaker og tar ikke stilling til prinsipper for lokal lønnsdannelse KS har tidligere (før kapittel 4 ble endret i 2016) vært i en viss grad villig til: å se 4B og 4C hver for seg Å gjøre noe dersom kommunen utelukkende har benyttet 4.A.1 –forhandlinger der også 4.A.2-forhandlinger skulle vært benyttet Å gjøre noe med urimeligheter Ved ”seriøse” brudd får vi til noe bedre enn arbeidsgivers siste tilbud Svært tidkrevende prosess – Bygge stein på stein der det enkelte brudd blir behandlet 5-6 ganger Flere resultater: Litt mer penger, protokolltekst som sa noe om at prosessen må bli bedre. Erfaringer fra ankeutvalg: Oppmannen heller til arbeidsgiversiden Oppmannen tenker at det ikke skal lønne seg å bryte forhandlingene Kan behandle lister med personer der det gis begrunnelse for den enkelte, mens like tillegg til alle og funksjonstillegg ikke er like lett å hanskes med Vanskelig å få noe på kriterier som det ikke er gitt tillegg på til andre. Lettere å øke tillegg på de kriterier kommunen har gitt tillegg på Er det gitt noe i organisatorisk behandling, gis det også noe i ankeutvalget Ankeutvalget kan også gi uttelling i saker der KS ikke var villig til å gi noe i organisatorisk behandling.

11 Momenter i vurdering av brudd eller avtale
Den lokale lønnspolitikk Kriterier for lokal lønnsdannelse Likeverdighet i forhandlingsprosessen – «God forhandlingsskikk» Den økonomiske fordelingen til våre og andre grupper/organisasjoner Lønnsutvikling over tid Likelønnsutfordringer Lønnsnivå i nærliggende kommuner for sammenlignbare grupper Brukes andre forhandlingsbestemmelser aktivt? Andre organisasjoner som bryter Hva vil et brudd/en avtale bety for fremtidig forhandlingsklima mellom Utdanningsforbundet og kommunen?

12 Når dere har blitt enige: Avtalefesting
Lønnspolitisk dokument Avklare mandat Langsiktig påvirkningsarbeid Forberedelser: Prioriteringer og strategi Avtalefesting og oppfølging 3.2.1-møte Drøftingsmøte Avtale eller brudd Presentere krav Forhandlings-fasen Motta og utforske tilbud Side 12 Side av 5

13 Det skal alltid settes opp protokoll
Det skal lages separate protokoller for de ulike forhandlingene Skriv utkast til protokoll så raskt som mulig Sørg for tid til å kontrollere Er dette det vi ble enige om? Er eventuelle uenigheter klart uttrykt?

14 Hva skal en protokoll inneholde
År og dato Sted Deltakende parter og organisasjoner Hjemmel Navn på forhandlere Hva saken gjelder Enighet/uenighet Virkningsdato (ev. fastsatt sentralt) Eventuelle forbehold Eventuelle protokolltilførsler Felles og/eller ensidige Underskrift Protokollteksten skal kunne forstås og praktiseres i tråd med partenes syn også i framtiden. Mange steder byttes det rådmenn og andre forhandlingsledere, og nye mennesker leser teksten annerledes.

15 Før du skriver under Sjekk hva de andre organisasjonene har blitt enige med arbeidsgiver om. Du har krav på å få vite resultatene Ta kontakt med de andre organisasjonene Sjekk at hele potten er brukt. Underskriving av protokoll utstår til hele potten er fordelt og organisasjonene har fått oversikt over samlet bruk av potten (Vedlegg 3) Ikke la deg presse til å skrive under der og da – før du har fått dine avklaringer. Side 15 Side av 5 15

16 Oppfølging av forhandlingene
Det er avtalt i HTA hvordan man skal informere om forhandlingsresultatet Dette skal være et tema i møte Felles informasjon med arbeidsgiversiden Informasjon om lokal lønnspolitikk og kriterier og, hvordan de er lagt til grunn for forhandlingsresultatet Informasjon til arbeidsplasstillitsvalgte og enhetsledere Informasjon fra arbeidsgiver til den enkelte ansatte En bør bli enige om hvorledes og når informasjon skal gis. Dette skal være tema i et møte Se også s. 16 i forhandlingsspillet i Lilleby kommune.

17 Oppfølging av forhandlingene
Medlemmene har rett til individuell lønnssamtale (HTA pkt ) Tenk gjennom hvordan dere skal presentere forhandlingsresultatet hos arbeidsplasstillitsvalgte og mot medlemmene Vær forberedt på reaksjoner på forhandlingsresultatet Ulike former for møter, medlemsmøter, klubbmøter, møte med enkeltmedlemmer, prosessen.i

18 Når du får kritikk fra egne medlemmer
Du klarer aldri å gjøre alle medlemmene fornøyde på samme tid – innstill deg på deg. Sørg for at resultatet er forankret i et mandat og i viktige organer – det gjør det lettere å møte og bære kritikk Allier deg med sentrale personer i lokallaget – slik at du ikke må stå alene Ditt ansvar er helheten – kan du stå for denne? Pek på hva man har oppnådd Tydeliggjør hva som hadde vært alternativet til denne avtalen Forklar hva som var mulig å få til Minn om at det kommer nye forhandlinger neste år…. Og det gir en ny anledning til å fremme krav

19 Oppdrag scene 5: Gruppeoppgave
Vurder det siste utspillet fra arbeidsgiver. Vurder brudd opp mot en avtale. Er det mulig å bevege ett eller flere elementer? Hvordan planlegge for avslutningen av forhandlingene? 10 minutter til rådighet. Plukk ut 3 personer som kan representere Utdanningsforbundet hvis din gruppe skulle bli valgt ut til å spille foran plenum.

20 Etter scene 5: Fokuspunkter
Klarer Utdanningsforbundet å få til en siste konsesjon hos arbeidsgiver? Hvis brudd: Har Utdanningsforbundet tenkt nøye nok gjennom dette? Gjør man en riktig vurdering? Er Utdanningsforbundet tydelig nok i sin argumentasjon og prioriteringer? Sjekker Utdanningsforbundet ut med de andre fagforeningene før de skriver under på protokollen? Sjekker Utdanningsforbundet ut om hele potten er brukt? Lar Utdanningsforbundet seg overtale til å skrive under der og da?


Laste ned ppt "Avtale eller brudd ? Grunnkurs i forhandlingskompetanse Leksjon 7"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google