Pasient- og brukerombudet i Buskerud 13.06.17
Hva vil jeg bruke tiden deres til? En kort innføring i pasient- og bruker –rettigheter Eksempler på problemstillinger Informasjon om ombudsordningen
Rettigheter gjør oss ikke friske Noen ganger må og kan helsetjenesten si stopp Ikke alle tilstander lar seg diagnostisere eller behandle Ikke all behandling har ønsket effekt – noen ganger blir det verre uten at det er begått noen feil – også skader Noen rettigheter er vanskelige å innfri Det er mulig å sette betingelser for å gi hjelp
Alt skal være medisinsk forsvarlig! Undersøkelses- metodene Ventetiden Hvilket nivå helsehjelpen skal gis på Du har rett til å få vite hva de mener er forsvarlig Veiledere og god praksis skal følges Kvinne døde etter fødsel – nektet blodoverføring
Viktige rettigheter i kommunal helse- og omsorgstjeneste Rett til legehjelp (fastlege og legevakt) KAD plass (kommunale akutte døgnplasser) Rett til hjemmesykepleie Rett til fysioterapi og annen rehabilitering Rett til psykisk helsehjelp Rett til korttidsopphold eller langtidsopphold i sykehjem
Rett til støttekontakt Rett til praktisk bistand (hjemmehjelp) og opplæring Rett til avlastningsopphold dersom pårørende trenger det Omsorgslønn til pårørende som utfører privat omsorgsarbeid – en svakere rettighet Rett til god kvalitet Rett til verdige tjenester
Eksempler på henvendelser For liten informasjon – dårlig kommunikasjon Brudd på taushetsplikten Lang ventetid på utredning/behandling Liten samhandling mellom nivå og internt mellom avdelinger Sliten av å gjenta informasjon ved hver ny innleggelse Vanskelig samarbeid med pårørende, liten informasjon, avtaler følges ikke opp Avslag på kommunale tjenester Rehabiliteringen og opptreningen er ikke god nok Forsinket diagnostisering
Stadige og vedvarende kamper mot hjelpeapparatet for å få nødvendig hjelp Liten eller ingen brukermedvirkning ved utformingen av tjenestetilbudet Mange tjenesteytere inn i hjemmet – hindrer en meningsfull hverdag og en fare for pasientsikkerheten Feil medisinering – manglende oppdatering av medisinlister Feilbehandling, infeksjoner, skader
Kommunene lager så kompliserte regnestykker over tjenestebehovet at det er umulig å imøtegå Brudd på saksbehandlingsreglene Vedtakene sier noe om omfanget av tjenester, på hvilken måte eller hyppighet Mangelfull informasjon om tjenester etter korttidsopphold Ingen plan for sikring av tjenester ved syke- og feriefravær Ansvarsfraskrivelser Økt bruk av frivillige Føler avmakt, mistenkeliggjøring og en byrde for kommunen
… kommunikasjon, kommunikasjon og til slutt kommunikasjon Nesten uten unntak er det svikt i kommunikasjonen som er årsaken eller en av årsakene når pasientene ikke opplever kvalitet i helsetjenesten, behandlingen eller ivaretakelsen – hvorfor er det slik?
Det er mye å være redd for..
Myndighetspersoner og autoriteter Å ikke bli trodd eller mistenkeliggjort Å bli oppfattet som kravstor At du vet for lite om hva som er riktig og hvilke rettigheter du har At du ikke skal forstå avgjørelsene som tas Frykt for å være alene med stadig nye mennesker i hjemmet ditt Redd for at du ikke kan bo hjemme lenger
Hvorfor har vi pasient- og brukerombud Helseretten er komplisert og det vanskelig å få oversikt over systemer, rettigheter og strukturene i helsetjenesten. Pasientene er syke og trenger derfor hjelp til å orientere seg i systemet
Pasient- og brukerombudet i Buskerud Anne-Lene Egeland Arnesen er Pasient- og brukerombud Det er 5 ansatte ved kontoret i Tollbugata 51 - Drammen De ansatte har både helsefaglig – og juridisk kompetanse
Om ombudsordningen Er uavhengige og kan ikke styres av helseforetak, klinikker, kommuner, direktorat eller departement All hjelp fra ombudet er gratis Ombudet er bundet av den taushetsplikten pasienten pålegger
Ingen har rett til hjelp, ombudet vurderer selv hvilke saker de vil gå inn i. Ombudet kan ikke hjelpe i saker som gjelder NAV, tannhelse, barnevern eller helsetjenester pasienten har betalt for privat
…..Vi kan heller ikke Vi kan ikke bestemme hva lege/sykehus eller kommune skal gjøre - men vi hjelper med å få svar/klage. Vi kan ikke overprøve medisinskfaglige vurderinger – men vi hjelper med å få svar/klage
VI TAR PASIENTER OG BRUKERE PÅ ALVOR MEN IKKE PÅ ORDET
Brukere og pårørende styrer vårt arbeid Bundet av lovpålagt taushetsplikt Media brukes ikke uten samtykke fra den det gjelder Et pasient- og brukerombud – ikke et pårørendeombud
VI ER IKKE TILSYNSMYNDIGHET – MEN VAKTBIKKJE I DIALOG
Oppsummert Svare på spørsmål Orientere om rettigheter og hva dere kan gjøre Hjelpe dere med å få svar Være med på møter Skrive klager for eller sammen med dere Søker erstatning
Husk å ta kontakt med oss! 32 23 52 00 www.pasientogbrukerombudet.no