Erfaringer som Skyggesensur ved ISP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Advertisements

1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Årets norske Leanvirksomhet
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Nettkurset i samarbeid og medbestemmelse
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Informasjon til FAU
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverksledersamling
Møte for foresatte 10.trinn
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Vurderingsboka Struktur og intensjon.
Å arbeide i studiegruppe:
Ketil Arnesen og Pål Risan
Sensorveiledninger – KISS (Keep It Simple – Stupid!)
Tor Egil Førland, leder for Nasjonalt fagråd i historie
Framgangsmåte i mobbesaker
Karin Helle og Gro Beate Vige
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Hva fungerer og hva fungerer ikke?
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Årets norske Leanvirksomhet
Karlsrud skole.
Velkommen til foreldremøte
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Årets norske Leanvirksomhet
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Foreldremøte Midtstuen skole 6.februar 2019
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Digital eksamen - relevante tilbud
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Årets norske Leanvirksomhet
Nå er vi spente!.
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Årets norske Leanvirksomhet
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Konkrete aktiviteter.
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer som Skyggesensur ved ISP Jorun Buli-Holmberg Institutt for Spesialpedagogikk 26 oktober 2016

Overordnet mål for kvalitetssikring av sensur og framgangsmåter ved ISP Instituttet arbeider kontinuerlig for å sikre en god kvalitet på sensurarbeidet. En viktig faktor i kvalitetssikring av eksamenssensur er å sikre at alle sensorer på et emne har en felles forståelse av emneplan eksamensoppgave sensorveiledning vurderingskriterier Dette gjøres på flere ulike måter: Sensormøter Sensorkurs Overlappende sensur Skyggesensur

Sensormøter Sensormøter arrangeres for de emnene som ikke har overlappende sensur.   Sensormøtedeltakerne er alle sensorer i emnet og møtene ledes av emneansvarlig. Målet med møtene er å diskutere og bli enige om forståelsen av emneplan, eksamensoppgave, sensorveiledning og vurderingskriterier. De enkelte sensorene har ansvar for å sette karakter. Hensikten med sensormøtene er å harmonisere vurderingsarbeidet på den enkelte eksamen og på denne måten kvalitetssikre sensurarbeidet.

Sensorkurs Sensorkurs holdes normalt en gang i året. På sensorkurs møtes erfarne og mindre erfarne sensorer Her drøftes karakteren på ulike eksamensbesvarelser som alle har lest på forhånd (men som ingen kjenner karakteren på).

Overlappende sensur Praktiseres på emnene i masterprogrammet. Det innebærer at to sensorer sensurerer XX % av oppgavene. Målet med dette er å sørge for at alle sensorene går ut i fra en felles forståelse av emneplan, eksamensoppgave, sensorveiledning og vurderingskriterier.

Skyggesensur Skyggesensur tilbys alle nye sensorer ved ISP. En sensor defineres som ny når det er første eller andre gang vedkommende gjennomfører sensur. Ordningen med skyggesensur innebærer at en erfaren «skyggesensor» leser 10 % av oppgavene. Diskuterer disse oppgavene med sensor. Skyggesensor har en rådgivende funksjon og bestemmer ikke karakteren. Hensikten med ordningen er opplæring og støtte i sensureringsarbeidet.  

Erfaringer med Skyggesensur Gir muligheter til å vurdere besvarelsen med bakgrunn i flere ulike synsvinkler Kan sikre at besvarelsen belyses med bakgrunn i sammenheng mellom emneplan, litteratur, forelesninger, eksamenstekst og sensorveiledning Får muligheter til å drøfte forventningene til prestasjonsnivå for bachelornivå Kan drøfte hvordan karakterskalaene kan brukes ulike Kan føre til justering av karakter med utgangspunkt i ulike tolkinger av karakterskalaen Fordelaktig at besvarelsene som skyggesensurene representerer karakterskalaen fra A til F eller sterke og svake besvarelser Synligjør behov for støtte i vurderingsprosessen og karaktersetting Kan tyde på at dette gir en trygghet for nye sensurer til å vurdere kvalitet og sette karakterer på oppgavebesvarelsen