Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Studentlivs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur Introduser hovedtema og undertema. Kunnskap om hva organisasjonskultur er. Definisjon:
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Kl – 1615 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Barnehagen som organisasjon
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Samhandling Astrid Nøklebye Heiberg Bergen
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Makt og autoritet. Makt Makt er muligheten til å få en annen til å gjøre noe han ellers ikke ville ha gjort Makt brukt på en konstruktiv og forsvarlig.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Accountability – med tilstandsrapportering som eksempel ”6- Fylkeskommunesamarbeidet” Oslo
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
”Veilederspråk og veilederholdninger” Kort innføring i verdigrunnlag og noen språkbevissthetskrav når man skal være veileder September 2005 Bjørn Damsgaard.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Kultur og hverdagsledelse
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Kommunikasjon I personlig kommunikasjon er vi både sendere og mottakere og kommunikasjonen kan være verbal eller ikke-verbal I massekommunikasjon blir.
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Samarbeid og medbestemmelse
Dag Wiese Schartum, AFIN
Venner & valg Avslutning.
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Fra idé til publikasjon
Verdiar i nye ålesund Verdidebatt og verdiblink Leiarsamling P1 Komité for kulturbygging og verdiar.
Læring på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kapittel 11 Læringsteori.
Institusjonelle omgivelser
Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer
Tur-retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
6. Organisasjonskultur [Bruk MØVK] Påstandene:
Velkommen til foreldremøte
Transformasjonsledelse: (Om)organisering av medarbeiderskap
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
GRUNNKURS I ETIKK Kan jeg begrunne det jeg tenker å gjøre…?
Kapittel 6 Lønn og belønning
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Tverrfaglige tema.
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Konflikter.
Utskrift av presentasjonen:

Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks Tur - retur mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks E.Schien: Organisasjonskultur er ”et mønster av grunnleggende antakelser — oppfunnet, oppdaget eller utviklet av en gitt gruppe i det den lærer å hanskes med sine eksterne tilpasnings- og interne integrasjonsproblemer — som har fungert bra nok til å bli betraktet som gyldige, og som derfor læres bort til nye medlemmer som den rette måten å oppfatte, tenke og føle på i relasjon til disse problemene.” (Schein, 1985:9). Ledelse, (organisasjons)kultur og den tosidige tilværelsen. (Sciens grunnleggende antakelser = bruksteori (Argyris’ aksjonsvitenskap) A. M. Al-Araki, HiO, jan. 2005 Araki, HiO

Normer, verdier, grunnleggende antagelser og virkelighetspppfatning Du skal ikke være uenig med sjefen. Du bør ikke fortelle normene til andre. Du skal passe på selskapets hemmeligheter ”normer er påbud eller regler som peker ut rett handlinger innafor et avgrensa område for fremme og verne om verdier”(Aadeland 1991). Verdier: ”…stabile ideal og prioriteringer som kjem til utrykk gjennom reflekterte verbale fråsegner og/eller gjennom handlingsmønstere”(Aadeland 1976). Økonomi. Budsjett. Trygghet. Trivsel. Respekt. Intern utdanning. [se Maslow] Grunnleggende antagelser dannes gjennom handling: Ifølge Schein (1995) er grunnleggende antagelser lærte responser eller løsninger på en gruppes overlevelsesproblemer i sin eksterne omgivelser og på dens interne integrasjonsproblemer. De blir etter hvert tatt for gitt fordi de stadig brukes til å løse gruppens problemer, og fordi de virker. Virkeligskoppfatning Identifisering med ”kulturbærere” og internalisering av kulturen Araki, HiO

Hvor ligger organisasjonskulturens røtter og drivkrefter? I Kulturelle uttrykk og manifestasjoner (artefakter) [artefakt= skapt av mennesker i motsetning til det som er skapt av naturen] Handlinger/atferd Uttrykte følelser Rutiner, prosedyrer, seremonier Historier, myter, legender Språk, sjargong, humor Objekter og ting Rekrutterings-, belønnings og karrieresystemer Fysisk struktur og arkitektur II Uttrykte verdier og normer Uttalte verdier Uttalte normer [regler for atferd] - Andre uttalte antakelser III Grunnleggende antakelser [ubevisste] Underliggende kulturelle temaer Observerbare kulturelle uttrykk og kulturelle grunnleggende antagelser (samsvar med virkelighet) Uttrykt norm versus faktisk norm Grunnleggende antakelser opererer på det ubevisste plan (se Fischer & Sortland, s. 120 ff.) Araki, HiO

En stor organisasjonskultur eller mange små subkulturer? Integrasjonsperspektivet: én enkelt kultur Differensieringsperspektivet: mindre og kanskje motstridende subkulturer Subkultur: er en deldkultur eller en undergruppe som eksisterer innenfor organisasjonen. Subkulturer dannes gjennom: hyppig og nær kontakt, felles delte erfaringer og felles personlige karakteristika (Trice & Beier).

Hvordan ledelsen påvirker organisasjonskulturen Basert på Schein (1958) (se Fischer & Sortland, 2001: 123) Hva ledelses retter oppmerksomhet mot, måler og kontrollerer i organisasjonen. Leders reaksjoner på kritiske hendelser og kriser i organisasjonen. Bevisst rollemodellering, veiledning og trening. Kriterier for fordeling av belønning og status. Kriterier for rekruttering og seleksjon, forfremmelse, pensjonering og avskjedigelse. Araki, HiO

Lederstiler: Tannenbaum og Schmidt - 1958 (F&S:171) Er-identitet, har-identitet. gjør-identitet og bør-identitet Stiler: integrerende, tilpassende, beregnende og avvisende Araki, HiO

Ledergitteret: Blake og Mouton 1964 (F/&S:177) Er-identitet, har-identitet. gjør-identitet og bør-identitet Stiler: integrerende, tilpassende, beregnende og avvisende Araki, HiO

Individet & kulturen Samhandlingsidentiteter Er-identitet Har-identitet Gjør-identitet Bør-identitet Samhandlingsidentiteter - Integrerende stil - Tilpassende stil - Beregnende stil - Avvikende stil

Organisasjonsprosessene i Oktografen: Araki Organisasjonsprosessene i Oktografen: Beslutnings-, kommunikas-, produksjons- og innovasjonsprosessene. Araki, HiO