Effektiv undervisning Effektiv undervisning maksimerer den tiden som elevene er involvert i og lykkes med å lære det som er viktig Kilde: Viviane Robinson
Viktigheten av å holde fokus på læringsutbyttet Hva er det planlagte læringsutbyttet for denne økten/ dette arbeidet? Hvorfor er dette viktig for disse elevene akkurat nå? Viktigheten av å holde fokus på læringsutbyttet Kilde: Viviane Robinson
Innrette aktivitetene og ressursene i henhold til læringsutbyttet Hvordan er disse ressursene/aktivitetene tenkt å hjelpe elevene med å oppnå det ønskete læringsutbyttet? Innrette aktivitetene og ressursene i henhold til læringsutbyttet Kilde: Viviane Robinson
Det atferdsmessige og kognitive engasjementet til elevene Hvor godt er elevene fokusert på de overordnede ideene som danner grunnlag for denne økta? Det atferdsmessige og kognitive engasjementet til elevene Kilde: Viviane Robinson
Elevenes suksess i henhold til å lære det som er viktig Hvilken informasjon har du om hvorvidt elevene forsto de overordnede ideene i denne økta? Hvilke misforståelser er det som gjenstår Elevenes suksess i henhold til å lære det som er viktig Kilde: Viviane Robinson
Evaluering av undervisning Hva skal vi se etter på Åkrehamn? Hvilke spørsmål bør vi stille på Åkrehamn?
Gode spørsmål: Hva er vi gode på når det gjelder…… Hvorfor er vi gode på dette? Hva kan vi forbedre Hvordan skal vi jobbe for å forbedre dette?
Hva er et bra resultat?
Se data i sammenheng: Forutsetning Prosess Resultat
Hva viser internasjonal forskning?
determinant in the learning of the student.» «The most abused educational research finding these days is this: the quality of the teacher is the single most important determinant in the learning of the student.»
Hargreaves og Fullan (2012) Det mest misbrukte forskningsresultatet for tiden er: «Kvaliteten til læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevens læring». Læreren er vitterlig nøkkelen. Men det betyr ikke at vi skal fokusere på å utvikle og belønne individuelle lærere. Høytpresterende skolesystemer kjennetegnes av at så å si samtlige lærere er i bevegelse. Det er et skoleanliggende, et profesjonsanliggende, et systemanliggende.
Fra kvalifikasjon til profesjon (Knut Roald 2012) Kvalifikasjonsbegrepet er primært knyttet til formaliserte utdanningskrav for å komme inn i et yrke, mens profesjonsbegrepet er knyttet til yrkesgrupper der faglig samarbeid og videre kunnskapsutvikling finner sted gjennom hele yrkesløpet.
What does it mean to teach as a professional? Kontinuerlig undersøke hvordan du kan bli bedre Være en del av et høytpresterende team et ansvar for å lære fra andre lærere og bidra til andre læreres læring Være en del av lærerprofesjonen med ansvar for å utvikle den
Utdanning for det 21 århundre: 21th Century Skills
Endringer i arbeidsmarkedet
Endringer i kompetansebehov Robert Kelly, Carnegie Mellon University
21. Century skills Fremtidens kompetansekrav Møte behov i framtidig samfunns- og arbeidsliv Sikre at den enkelte får utnyttet sine ferdigheter Eksempler på kompetanse/ferdigheter som andre prosjekter har vurdert som viktige for en fremtiden Kreativitet Kritisk tenkning Verdier Holdninger Å lære å lære Kommunikasjon Samarbeid Tverrfaglighet Teknologi Læringsstrategier Hvilken betydning får dette for skolens innhold? Ludvigsen-utvalget