Effektiv undervisning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Kommunikasjon i veiledning (analysemodelen)
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
21 st Century Skills og sosial samhandling i undervisningen EdTech Universitetet i Oslo, 21. mai 2015 Susanne Koch.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
STYRKE næringsnær læring
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.
ELEKTRO PRAKSISDAGER HØST Dine mål og muligheter ›Alle løpene i programområdet fører fram til yrkeskompetanse. Det er mulig å oppnå yrkeskompetanse.
LÆRERROLLEN L 97: Formidler, omsorgsperson, veileder, samtalepartner, og regissør.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Muntlig vurdering – å veilede andre
Samarbeid og medbestemmelse
Dr. Avis Glaze Utdannelse for demokrati;
Evaluering av [prosjektnavn]
Strategi for Nord universitet 2020
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Å finne fagets kjerne -dybdelæring og kritisk tenking
Noen kritiske spørsmål
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Valgfag innsats for andre
Et kognitivt perspektiv på læring
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Praksiser i utforskende undervisning i naturfag B – Samarbeid
National Academies Northstar Summer Institute
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Montessori og teknologi
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utdanning som sprenger grenser
Tverrfaglige tema.
Nå er vi spente!.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Critical Literacies and Awareness in Education
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
ATV 14.desember 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Effektiv undervisning Effektiv undervisning maksimerer den tiden som elevene er involvert i og lykkes med å lære det som er viktig Kilde: Viviane Robinson

Viktigheten av å holde fokus på læringsutbyttet Hva er det planlagte læringsutbyttet for denne økten/ dette arbeidet? Hvorfor er dette viktig for disse elevene akkurat nå? Viktigheten av å holde fokus på læringsutbyttet Kilde: Viviane Robinson

Innrette aktivitetene og ressursene i henhold til læringsutbyttet Hvordan er disse ressursene/aktivitetene tenkt å hjelpe elevene med å oppnå det ønskete læringsutbyttet? Innrette aktivitetene og ressursene i henhold til læringsutbyttet Kilde: Viviane Robinson

Det atferdsmessige og kognitive engasjementet til elevene Hvor godt er elevene fokusert på de overordnede ideene som danner grunnlag for denne økta? Det atferdsmessige og kognitive engasjementet til elevene Kilde: Viviane Robinson

Elevenes suksess i henhold til å lære det som er viktig Hvilken informasjon har du om hvorvidt elevene forsto de overordnede ideene i denne økta? Hvilke misforståelser er det som gjenstår Elevenes suksess i henhold til å lære det som er viktig Kilde: Viviane Robinson

Evaluering av undervisning Hva skal vi se etter på Åkrehamn? Hvilke spørsmål bør vi stille på Åkrehamn?

Gode spørsmål: Hva er vi gode på når det gjelder…… Hvorfor er vi gode på dette? Hva kan vi forbedre Hvordan skal vi jobbe for å forbedre dette?

Hva er et bra resultat?

Se data i sammenheng: Forutsetning Prosess Resultat

Hva viser internasjonal forskning?

determinant in the learning of the student.» «The most abused educational research finding these days is this: the quality of the teacher is the single most important determinant in the learning of the student.»

Hargreaves og Fullan (2012) Det mest misbrukte forskningsresultatet for tiden er: «Kvaliteten til læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevens læring». Læreren er vitterlig nøkkelen. Men det betyr ikke at vi skal fokusere på å utvikle og belønne individuelle lærere. Høytpresterende skolesystemer kjennetegnes av at så å si samtlige lærere er i bevegelse. Det er et skoleanliggende, et profesjonsanliggende, et systemanliggende.

Fra kvalifikasjon til profesjon (Knut Roald 2012) Kvalifikasjonsbegrepet er primært knyttet til formaliserte utdanningskrav for å komme inn i et yrke, mens profesjonsbegrepet er knyttet til yrkesgrupper der faglig samarbeid og videre kunnskapsutvikling finner sted gjennom hele yrkesløpet.

What does it mean to teach as a professional? Kontinuerlig undersøke hvordan du kan bli bedre Være en del av et høytpresterende team et ansvar for å lære fra andre lærere og bidra til andre læreres læring Være en del av lærerprofesjonen med ansvar for å utvikle den

Utdanning for det 21 århundre: 21th Century Skills

Endringer i arbeidsmarkedet

Endringer i kompetansebehov Robert Kelly, Carnegie Mellon University

21. Century skills Fremtidens kompetansekrav Møte behov i framtidig samfunns- og arbeidsliv Sikre at den enkelte får utnyttet sine ferdigheter Eksempler på kompetanse/ferdigheter som andre prosjekter har vurdert som viktige for en fremtiden Kreativitet Kritisk tenkning Verdier Holdninger Å lære å lære Kommunikasjon Samarbeid Tverrfaglighet Teknologi Læringsstrategier Hvilken betydning får dette for skolens innhold? Ludvigsen-utvalget