Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Advertisements

Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Styrearbeid i Norwegian
Service møte-trekanten
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Posisjonering Kapittel 10.
Omdømme Grete Wilsgaard Daglig leder og partner i Jobzone Tromsø
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Side 1 Need for competence in the social- and health sector of today and the future CEO Lars Erik Flatø Lovisenberg Hospital, Oslo.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Arbeidsgiverundersøkelsen 2017
Dyreslagene.
Strategiplan
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Kapittel 19 Operative tiltak.
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
Store forskjeller i arbeidsledighet
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
UTDANNINGSVALG 10. KLASSE
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
Flere lesere, flere muligheter
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Kapittel 10 Monopol 1.
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Kapittel 1: Hva er investering og finansiering?
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Relasjonsmarkedsføring
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
The Rise and Fall of Industries
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Posisjonering og differensiering
Tilbud og etterspørsel
Sysselsetting, arbeidsledighet og lønn
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
«Eiermøte 25 august» Agder Energi Tom Nysted ae.no.
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene

Merkeverdimodellen

Bruttolisten om merkeverdi De oppnår høyere pris og skaper konkurransebarrierer. De blir foretrukket oftere og får mer lojale kunder. De oppnår bedre distribusjon, makt og prøving i distribusjonskanaler. De oppnår bedre effekt i markedskommunikasjonen. De tiltrekker og beholder dyktige medarbeidere. De får tilgang til attraktive vekststrategier, som merkeutvidelser, merkeallianser og lisensiater.  Kort sagt: øker konkurransekraften!

Sluttmålet med merkeverdi er å tjene penger

Prismarginer

In branding the point is to avoid fair competition We want market failure! Kilde: Jon Czpiel, Stern School of Business, NYU – foredrag høsten 2003

Sterke merkevarer har prismarginer

Maksimere kundenes verdi OPPFATTET NYTTE VERDI = KOSTNAD

Verdi kan økes på to måter Vi kan øke nytten, enten ved å lage et bedre produkt eller tjeneste eller ved å kommunisere eksisterende behovsdekning til kunden Vi kan redusere kostnadene ved å bruke produktet eller tjenesten

Økt nytte • Vita hjertego’ har kolesterolreduserende egenskaper. • Oslo City har en god miks av butikker. • iPhone er mest brukervennlig. • OneCall har billigst priser på abonnement. • Mills majones smaker slik majones skal smake. • P4 spiller musikk for folk flest. • Apotek 1 har de mest kompetente ansatte. • xxl.no har best utvalg sportsutstyr på nett.

Øke preferanse og mer lojale kunder

Jan Blichfeldt, Dagens Næringsliv 2000

Merkevarer kan gi bedre distribusjon Det gir positiv smitteeffekt fra produkt- og tjenestemerket til distributørens eget merke. Det vil tiltrekke kunder som er opptatt av bestemte merkevarer. Det får distributøren til å fremstå som en leverandør av kvalitetsprodukter. Det gir høyere prismarginer også for distributøren. Det vil redusere arbeidet med reklamasjoner. Det vil fore til at distributøren oppnår bedre service og produktstøtte. Det forer til bedre opplæring for de ansatte hos distributøren.

Effektivitet i markedskommunikasjon

Merkevarer gir bedre effekt i markedskommunikasjon Markedskommunikasjon har mer effekt for sterke merkevarer enn for mindre sterke merker. Man kan oppnå samme effekt med lavere investeringer i markedskommunikasjon sammenliknet med mindre sterke merker.

Tiltrekke og beholde dyktige medarbeidere Arbeidstakere er også forbrukere, og de samme assosiasjonene som styrer vare kjøpsvalg, vil også påvirke våre holdninger til potensielle arbeidsgivere. Employer branding = en organsiasjons omdømme som arbeidsgiver Personal branding = praksisen der mennesker selger seg selv og egen karriere som merkevarer til bedrifter Arbeidskraft er for mange bedrifter og organisasjoner en knapp ressurs. Sterke merkevarer vil kunne ha fordeler også i kampen om disse ressursene

Merkevarer kan gi mulighet for attraktive vekststrategier Merkeutvidelser Merkeallianser Lisensiater