Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dyreslagene.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dyreslagene."— Utskrift av presentasjonen:

1 Dyreslagene

2 Tre ulike undersøkelser/ kilder – som sier noe om merkevareassosiasjoner, merkepreferansene og viktigheten av norsk Den første er en observasjon, de to siste viser en utvikling som er i vår favør Ipsos MMI: Uhjulpet og hjulpet kjennskap til Gilde og Prior (ref Inger Lises innspill – dette tracker vi årlig). Den faglige utfordringen er at de virkelige differensierende faktorene ofte er ikke-uttalte hos forbruker/ ubevisste, og er derfor vanskelige å fange opp og jobbe målrettet med Matmerk 2016: viser at befolkningen er mer opptatt av å kjøpe norsk, samt hva ved det norske de fremhever Gilde/Prior Merkevaretracker, Ipsos MMI: Viser at merkepreferansene for Gilde og Prior er styrket totalt og på flere viktige kategorier

3 Uhjulpet merkeassosiasjon - ordskyer for Gilde og Prior
Kilde: Ipsos MMI, desember 2016. Webomnibus med 500 respondenter i et landsrepresentativt panel. Ordskyene er basert på akkumulasjon av enkeltord i respondentenes besvarelser: Hva forbinder du med …..? Noter alle ord og assosiasjoner du kommer på – både konkrete ting og ord som beskriver dine følelser for og opplevelse av …… Kommer du på flere assosiasjoner eller ord du forbinder med ….. som ikke er konkrete produkter? Det kan være en følelse, en opplevelse, en erfaring eller ord du ville brukt om ……. dersom du skulle beskrive ……. som en person

4 Ordsky desember 2016

5 Ordsky desember 2016

6 Ordsky februar 2015

7 Ordsky februar 2015

8 Gilde verdiprofil – samlet oversikt
3. kvartal 2016 Hjulpet merkeassosiasjon Gilde verdiprofil – samlet oversikt Kjerneverdier for Gilde er erfaring, trygghet, kvalitet, norsk bonde, norske råvarer og god smak 54 % sier i 3. kvartal at utsagnet "fra den norske bonden" passer godt til Gilde. Dette er det høyeste nivået vi har målt for denne kjerneverdien i Gildes merkestrategi. Generelt scorer Gilde noe bedre på flere av profilparameterne i 2016 enn i 2015, bl.a. på "svært høy kvalitet", "god smak" og "kommer ofte med nye og gode produkter".

9 Prior verdiprofil – samlet oversikt
3. kvartal 2016 Hjulpet merkeassosiasjon Prior verdiprofil – samlet oversikt Kjerneverdier for Prior er erfaring, kvalitet, trygghet, norske bonde, norsk råvare, god smak…..og sunnhet 49 % sier i 3. kvartal at utsagnet "et merke jeg forbinder med sunnhet" passer godt til Prior. Dette er 4 %-poeng høyere enn for 1 år siden. Ellers har Prior i 2016 etablert seg på et høyere nivå enn før både på "svært høy kvalitet" og "god smak".

10 Verdien av Norsk opprinnelse på maten har økt
For oss som er opptatt av et merke som kommer fra den norske bonden er det ekstra hyggelig å se at 9 av 10 er enig i at de velger norsk mat fordi de vil støtte den norske bonden! Kjennskap til og verdien av Nyt Norge har økt

11 Ja, vi vil fortsatt ha norsk mat!
Kilde: Brandtracker, Mediacom, 2016

12 Hvorfor velge norsk?

13 Nyt Norge – stadig viktigere veiviser til norsk mat
Kilde: Brandtracker, Mediacom, 2016

14 - NY KJENNSKAPSREKORD Kilde: Brandtracker, Mediacom, 2016

15 Merkepreferansene til Gilde og Prior totalt har økt
Gilde: Økning på kjøtt totalt og pølser spesielt, nedgang på ferskt uforedlet Prior: vi er tilbake og høyere enn før Narazinsaken, eggkommunikasjonen (alt utenom C) har økt Priors posisjon sterkt Gilde og Prior: Sterk preferanse svekket, hoveddriver er relativt sett svakere distribusjon og synlighet, og dermed mindre til stede i folks bevissthet

16 Gilde har blitt mer norsk!

17 Gildes merkepreferanse har økt for pølser og kjøttvarer totalt - Klar nedgang for ferskt kjøtt (svin, storfe, lam, kjøttdeig) og leverpostei

18 Etter at Priors merkeprofil ble svekket av Narasin-saken høsten 2014/våren 2015 har Prior steget til et høyere nivå enn noensinne i 2016

19 Prior har hatt en relativt stabil preferanseutvikling det siste året - «Egg har alt unntatt vitamin C»-kommunikasjonen ga et lite løft i preferansen for Prior egg


Laste ned ppt "Dyreslagene."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google