Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Nasjonalt Fagskoleråd Aud Larsen nestleder. Nasjonalt fagskolråd Initiert av KD Etablert april 2010 Første møte i desember 2010 Partssammensatt.
Etablering og utvikling av den norske kvalitetssikringsmodellen Toril Johansson Kunnskapsdepartementet.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Hva er utdanningskvalitet?
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Universitets- og høyskolesektoren: sentrale utfordringer Statssekretær Per Botolf Maurseth På Universitets- og høgskolerådets rektorskole Asker, 26. september.
Erin Nordal Studentsentrert læring + utdanningskvalitet = sant Vi flyttar fram positionerna! UKÄ-konferens 2015 Stockholm 24. November.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
NOKUT Fagskoleutdanning Ole Bernt Thorvaldsen. | FAGFORBUNDET obt | 2 NOKUT  Uavhengig statlig organ Formål: Kontrollere og utvikle kvaliteten.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 4 Kunnskapsdepartementet LMU-forum 2016 Tromsø 20.oktober Bodil Marie Olsen.
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Samarbeid mellom institusjoner
Strategi for Nord universitet 2020
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Forskning og innovasjon
Ny studietilsynsforskrift fra NOKUT
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Karin Helle og Gro Beate Vige
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
ALLE SKAL UT.
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
USITs Målbilde og prioriteringer
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
NOKUT kommer!.
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Om opprykk til førstelektor
Seksjon for digitale medier i læring
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Internasjonalisering
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding Øystein Lund NPH årskonferanse – DMMH 2016

Stortingsmelding om utdanningskvalitet Strukturmeldingen – Konsentrasjon for kvalitet Skjerpede krav til kvalitet i lov og forskrift Stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning

Fornyelse av lov og forskrift Universitets- og høyskoleloven endres Kunnskapsdepartementets studiekvalitetsforskrift endres NOKUTs studietilsynsforskrift endres

Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning (Studiekvalitetsforskriften) Økte krav til kompetanse, størrelse og robusthet i fagmiljø Skjerpede krav til institusjonsakkreditering Vekt på institusjonenes ansvar for kvalitet i egen virksomhet

Studietilsynsforskriften Utfyllende kriterier til KDs forskrift Økte krav til kompetanse, størrelse og robusthet i fagmiljø Økt fokus på studienære kvalitetsområder European standards and guidelines

European standards and guidelines Studentsentrert læring (1.3) Krav til intern kvalitetssikring ved institusjonene Krav til NOKUTs tilsyn med kvalitetsarbeidet

Kvalitetsområder for studieprogram

Sikre sentrale kvalitetsområder for studieprogram Krav til at studiet skal legge til rette for studentenes aktive deltakelse i egen læringsprosess. Krav til tydelig utdanningsledelse Krav til læringsaktiviteter som tilsvarer et arbeidsomfang på 1500-1800 timer (tidligere i merknader). Nye formuleringer knyttet til internasjonalisering og utveksling. Tydeligere krav til kvalitet i samspillet utdanning – læring – praksis Krav til kalibrering av karaktersetting/sensur Krav til utforming av læringsutbytte i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk

Tydeligere krav til internt kvalitetsarbeid Institusjons egen strategi for utdanningskvalitet skal legges til grunn for kvalitetsarbeidet. Institusjonen skal tydeliggjøre mål for kvalitetsarbeidet og kvaliteten i de ulike studiene. Institusjonens system for kvalitetssikring skal legge til rette for at egne kvalitetsmål nås, og samtidig vise sikre ivaretagelse av egne faglige fullmakter. Kvalitetsarbeidet skal sikre at institusjon og studier oppfyller krav til akkreditering Kvalitetsarbeidet skal kunne avdekke, evaluere og rette opp sviktende kvalitet innen rimelig tid. Institusjonenes vurdering av kvaliteten i egen utdanningsvirksomhet skal inngå i kunnskapsgrunnlaget for strategisk utvikling og vurdering av studieporteføljen.

Forskriftsregulering og kvalitet Kun terskelverdier? Kvalitet i utdanning og i forskning? NOKUT: Mer satsning på evaluering av utdanning – sammen med forskning Utbygging av Sentre for fremragende utdanning (SFU)