Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding Øystein Lund NPH årskonferanse – DMMH 2016
Stortingsmelding om utdanningskvalitet Strukturmeldingen – Konsentrasjon for kvalitet Skjerpede krav til kvalitet i lov og forskrift Stortingsmelding om kvalitet i høyere utdanning
Fornyelse av lov og forskrift Universitets- og høyskoleloven endres Kunnskapsdepartementets studiekvalitetsforskrift endres NOKUTs studietilsynsforskrift endres
Forskrift om kvalitetssikring og kvalitetsutvikling i høyere utdanning og fagskoleutdanning (Studiekvalitetsforskriften) Økte krav til kompetanse, størrelse og robusthet i fagmiljø Skjerpede krav til institusjonsakkreditering Vekt på institusjonenes ansvar for kvalitet i egen virksomhet
Studietilsynsforskriften Utfyllende kriterier til KDs forskrift Økte krav til kompetanse, størrelse og robusthet i fagmiljø Økt fokus på studienære kvalitetsområder European standards and guidelines
European standards and guidelines Studentsentrert læring (1.3) Krav til intern kvalitetssikring ved institusjonene Krav til NOKUTs tilsyn med kvalitetsarbeidet
Kvalitetsområder for studieprogram
Sikre sentrale kvalitetsområder for studieprogram Krav til at studiet skal legge til rette for studentenes aktive deltakelse i egen læringsprosess. Krav til tydelig utdanningsledelse Krav til læringsaktiviteter som tilsvarer et arbeidsomfang på 1500-1800 timer (tidligere i merknader). Nye formuleringer knyttet til internasjonalisering og utveksling. Tydeligere krav til kvalitet i samspillet utdanning – læring – praksis Krav til kalibrering av karaktersetting/sensur Krav til utforming av læringsutbytte i samsvar med Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk
Tydeligere krav til internt kvalitetsarbeid Institusjons egen strategi for utdanningskvalitet skal legges til grunn for kvalitetsarbeidet. Institusjonen skal tydeliggjøre mål for kvalitetsarbeidet og kvaliteten i de ulike studiene. Institusjonens system for kvalitetssikring skal legge til rette for at egne kvalitetsmål nås, og samtidig vise sikre ivaretagelse av egne faglige fullmakter. Kvalitetsarbeidet skal sikre at institusjon og studier oppfyller krav til akkreditering Kvalitetsarbeidet skal kunne avdekke, evaluere og rette opp sviktende kvalitet innen rimelig tid. Institusjonenes vurdering av kvaliteten i egen utdanningsvirksomhet skal inngå i kunnskapsgrunnlaget for strategisk utvikling og vurdering av studieporteføljen.
Forskriftsregulering og kvalitet Kun terskelverdier? Kvalitet i utdanning og i forskning? NOKUT: Mer satsning på evaluering av utdanning – sammen med forskning Utbygging av Sentre for fremragende utdanning (SFU)