Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når kunnskap blir handling
Advertisements

Fagforeningens arbeid for mangfold
Noen utfordringer for skolene
Læring på arbeidsplassen
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Høreapparatformidlingen – hvor står vi Fagnettverksmøte 17. september 2009.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Levanger kommune enhet Kommunedelplan oppvekst Visjon: Livskvalitet og vekst Kommunedelplan, oppvekst 1.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
TBL Dokumentasjon av realkompetanse - en styrke for individet, en ressurs for bedriften.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Stortingsmelding 20 På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
FRA MOTTAK TIL ARBEIDSLIV – EN EFFEKTIV INTEGRERINGSPOLITIKK NOEN UTFORDRINGER MED BETYDNING FOR VIDEREGÅENDE OPPLÆRING.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 6 Kunnskapsdepartementet Mot en nasjonal kompetansepolitisk strategi Eivind Heder, Kunnskapsdepartementet.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Kompetanse for mangfold
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Samarbeid raskere kvalifisering innvandrere til jobb
Orientering om sammenslåing karrieresenter og studieverksted
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Fra kunnskap til handling
Prosjekt: Styrket kompetanseutvikling i arbeidslivet. Innhold
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Kompetanseutvalget (2017- )
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Rektormøte – arbeidsmarkedsutfordringer i vår region, hva gjør UIS?

Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi Gina Lund, direktør Kompetanse Norge Fagkonferanse om karriereveiledning 2017, 3. mai 2017

Oppdragene våre … ved noen av dem Kartlegging av grunnleggende ferdigheter Modulbasert opplæring for voksne Realkompetansevurdering Kompetansepluss Karriereveiledning Norsk- og samfunnskunnskapsprøven Statsborgerskapsprøven Norsk kultur og norske verdier Kompetansekartlegging i mottak

Nasjonal kompetansepolitisk strategi 2017-2021 Nasjonal kompetansepolitisk strategi ble lansert 3. februar

Bakgrunn Norge greier ikke å utnytte befolkningens kompetanse godt nok OECD Skills Strategy: Norge greier ikke å utnytte befolkningens kompetanse godt nok Mangler høykompetent yrkesspesialisert arbeidskraft Store grupper med svake grunnleggende ferdigheter Årsak: ansvar og tiltak er ikke godt nok koordinert til å sikre målrettet innsats

Angi mål og retning Grunnlag for å heve kompetansenivået til enkeltmennesker og i virksomheter. Bidra til at Norge har en kompetanse som gjør at vi kan møte omstillingskrav i økonomien Målgruppe: hele den voksne befolkning

Avgrensing Kompetansepolitikk Avhengig av innsats fra flere aktører Relevant for norsk samfunns- og arbeidsliv

Aktørene Samarbeidsprosjekt KD og samarbeidende departementer Strategiparter Regjeringen representert ved fem departementer Partene i arbeidslivet Sametinget Frivilligheten Strategiaktører Aktører fra Skills Strategy Andre sentrale kompetansepolitiske aktører

Prosessen Temakonferanser Strategipartsmøter Referansegruppe med partene i arbeidslivet Arbeidsgrupper med partene Læring i arbeidslivet Mulighetscase realkompetanse i varehandelen Karriereveiledning Skriftlige innspill

Innholdet i strategien Tre hovedinnsatsområder i strategien: Gode valg for den enkelte og samfunnet Læring i arbeidslivet og god bruk av kompetanse Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet Nasjonal kompetansepolitisk strategi løfter fram og angir retningen for flere av områdene som Kompetanse Norge arbeider med.

Gode valg for den enkelte og samfunnet Bedre forståelse og formidling av kompetansebehov sekretariatsfunksjon kompetansebehovsutvalget (KBU) Karriereveiledningstjenestene må videreutvikles Nasjonal enhet for karriereveiledning

Læring i arbeidslivet og god bruk av kompetanse Bedre kunnskap om læring i arbeidslivet økt bevissthet om kompetanseutvikling i arbeidslivet Fleksible etter og videreutdanningstilbud med kvalitet og relevans flere tar del i utdanning og opplæring, forbedre og fornye metoder for voksnes læring Bedre systemer for å dokumentere kompetanse ervervet i arbeidslivet økt kunnskap om bruk, hindringer og effekt av realkompetansevurderinger, synliggjøre verdien av slike ordninger

Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet Bedre samordnet tilbud til voksne med svake grunnleggende ferdigheter og lite formell kompetanse moduliserte læreplaner, digitalt kartleggingsverktøy og et e- læringsbasert opplæringstilbud i grunnleggende ferdigheter for voksne Målrettet og effektiv opplæring for nyankomne innvandrere læreplanen i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere faglig og pedagogisk utvikling av opplæringen, formidle kunnskap og veilede

Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet Arbeidsplassen som læringsarena for personer som står i faresonen for utenforskap videreutvikle kompetanseplussprogrammene utvikle modeller for hvordan opplæring innenfor læreplanene i modulstrukturert forberedende voksenopplæring kan gjennomføres på arbeidsplass og innenfor rammen av Kompetansepluss

Oppfølging Kompetansepolitisk råd Strategipartene har ulike roller og ansvar Utarbeide oversikt over aktiviteter og planer