Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi Gina Lund, direktør Kompetanse Norge Fagkonferanse om karriereveiledning 2017, 3. mai 2017
Oppdragene våre … ved noen av dem Kartlegging av grunnleggende ferdigheter Modulbasert opplæring for voksne Realkompetansevurdering Kompetansepluss Karriereveiledning Norsk- og samfunnskunnskapsprøven Statsborgerskapsprøven Norsk kultur og norske verdier Kompetansekartlegging i mottak
Nasjonal kompetansepolitisk strategi 2017-2021 Nasjonal kompetansepolitisk strategi ble lansert 3. februar
Bakgrunn Norge greier ikke å utnytte befolkningens kompetanse godt nok OECD Skills Strategy: Norge greier ikke å utnytte befolkningens kompetanse godt nok Mangler høykompetent yrkesspesialisert arbeidskraft Store grupper med svake grunnleggende ferdigheter Årsak: ansvar og tiltak er ikke godt nok koordinert til å sikre målrettet innsats
Angi mål og retning Grunnlag for å heve kompetansenivået til enkeltmennesker og i virksomheter. Bidra til at Norge har en kompetanse som gjør at vi kan møte omstillingskrav i økonomien Målgruppe: hele den voksne befolkning
Avgrensing Kompetansepolitikk Avhengig av innsats fra flere aktører Relevant for norsk samfunns- og arbeidsliv
Aktørene Samarbeidsprosjekt KD og samarbeidende departementer Strategiparter Regjeringen representert ved fem departementer Partene i arbeidslivet Sametinget Frivilligheten Strategiaktører Aktører fra Skills Strategy Andre sentrale kompetansepolitiske aktører
Prosessen Temakonferanser Strategipartsmøter Referansegruppe med partene i arbeidslivet Arbeidsgrupper med partene Læring i arbeidslivet Mulighetscase realkompetanse i varehandelen Karriereveiledning Skriftlige innspill
Innholdet i strategien Tre hovedinnsatsområder i strategien: Gode valg for den enkelte og samfunnet Læring i arbeidslivet og god bruk av kompetanse Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet Nasjonal kompetansepolitisk strategi løfter fram og angir retningen for flere av områdene som Kompetanse Norge arbeider med.
Gode valg for den enkelte og samfunnet Bedre forståelse og formidling av kompetansebehov sekretariatsfunksjon kompetansebehovsutvalget (KBU) Karriereveiledningstjenestene må videreutvikles Nasjonal enhet for karriereveiledning
Læring i arbeidslivet og god bruk av kompetanse Bedre kunnskap om læring i arbeidslivet økt bevissthet om kompetanseutvikling i arbeidslivet Fleksible etter og videreutdanningstilbud med kvalitet og relevans flere tar del i utdanning og opplæring, forbedre og fornye metoder for voksnes læring Bedre systemer for å dokumentere kompetanse ervervet i arbeidslivet økt kunnskap om bruk, hindringer og effekt av realkompetansevurderinger, synliggjøre verdien av slike ordninger
Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet Bedre samordnet tilbud til voksne med svake grunnleggende ferdigheter og lite formell kompetanse moduliserte læreplaner, digitalt kartleggingsverktøy og et e- læringsbasert opplæringstilbud i grunnleggende ferdigheter for voksne Målrettet og effektiv opplæring for nyankomne innvandrere læreplanen i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere faglig og pedagogisk utvikling av opplæringen, formidle kunnskap og veilede
Styrke kompetansen til voksne med svak tilknytning til arbeidslivet Arbeidsplassen som læringsarena for personer som står i faresonen for utenforskap videreutvikle kompetanseplussprogrammene utvikle modeller for hvordan opplæring innenfor læreplanene i modulstrukturert forberedende voksenopplæring kan gjennomføres på arbeidsplass og innenfor rammen av Kompetansepluss
Oppfølging Kompetansepolitisk råd Strategipartene har ulike roller og ansvar Utarbeide oversikt over aktiviteter og planer