Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess"— Utskrift av presentasjonen:

1 Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess
Kathrin Jakobsen, Hordaland fylkeskommune

2 Nasjonal kompetansestrategi

3 Status for plan-/strategiarbeidet
Fylke Vedtatt plan/strategi Finnmark, Østfold, Hordaland Under arbeid Agder, Akershus, Hedmark, Nordland, Oppland, Trøndelag, Vestfold Integrert i andre planer eller strategier Møre og Romsdal Ikke påbegynt Sogn og Fjordane, Rogaland

4 Grunnleggende utfordringer
Strukturendringer på statlig og regionalt nivå Universitets- og høgskolesektoren Fylkessammenslåinger Manglende ressurser og kapasitet Mange planer som skal utarbeides For stor belastning på eksterne og interne aktører For mye prosess og for lite tiltak

5 Forankring Ekstern forankring Politisk forankring Intern forankring

6 Beste praksis - organisering
God prosjektstyring Styringsgruppe Arbeidsgruppe, temagrupper, workshops Tydelig mandat Realitetsorientere lengde og omfang Avhengig av motivasjon, kunnskap, erfaringer, tidligere samarbeid Tydelig fylkeskommunalt eierskap Ansvaret for det strategiske arbeidet må ligge til fylkeskommunen Konsulentoppdrag på defieres tydelig og tidsavgrenses Arbeide faktabasert Analyser og statistikk bestilles underveis etter behov Trekke veksler på kunnskap fra eksterne aktører

7 Beste praksis - representasjon
Riktig representasjon Riktig fagområde/ansvarsområde Eksternt (som minimum): Universitet, høgskole, NAV, KS, NHO, LO Internt (som minimum): Planavdeling, Regional-/Næringsavdeling, Opplæringsavdeling (fagskole, fagopplæringskontor, videregåande skole), karrieresentre. Riktig nivå Dialog i forkant

8 Beste praksis – internt og politisk
Tett samarbeid mellom regional utvikling og opplæring i fylkeskommunen Må være forankret i ledelsen i begge avdelingene Involvere direktører og seksjonsledere som ledere i arbeidsgrupper Synliggjøre alle virkemidler Prioritere samarbeidsprosjekt som lett lar seg realisere i en tidlig fase Politisk forankring Formannskaps- vs parlamentarisk modell Avklare politiske spørsmål underveis Politisk representasjon

9 Beste praksis – forpliktende samarbeid
Hvordan etablere et forpliktende samarbeid? Etablering av partnerskap spesifikt for plan-/strategiarbeidet Tidlig involvering Etablere konsensus om utfordringsbildet Identifisere samarbeidsområder og synliggjøre gevinster av samarbeidet Bygge troverdighet og anseelse

10 Beste praksis – innhold og utforming
Synlig og tydelig del av plansystemet God samordning med andre planer og strategier Enkel å kommunisere ut Planen må diskutere hvordan balansen mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse kan bedres Framtidens kompetansebehov Kompetanseutvikling i arbeidslivet – EVU Dimensjonering av utdanninger Livslang karriereveiledning Inkludering av de som står utenfor arbeidslivet Plantema Fylke Framtidens kompetansebehov Akershus, Hordaland, Trøndelag, Nordland Kompetanseutvikling i arbeidslivet (EVU) Akershus, Hordaland, Nordland, Oppland, Trøndelag Helhetlige og fleksible utdanningsløp Finnmark, Hordaland, Møre og Romsdal, Oppland Grunnleggende verdier, endringskompetanse, kultur for læring Hedmark, Finnmark, Oppland Livslang læring - karriererettleiing Hedmark, Hordaland, Trøndelag Gjennomføring Møre og Romsdal Utenforskap Vestfold, Oppland, Akershus Befolkningsutvikling/mangel på arbeidskraft Nordland Dimensjonering Hordaland Kompetansearbeidsplasser Hedmark

11 Videre utviklingsbehov
Tydeliggjøring av roller og oppgaver Tydeliggjøre fylkeskommunenes ansvar og myndighet i den regionale kompetansepolitikken Legge føringer på deltakelse fra regionale statlige aktører Fylkeskommunen må være representert i styret for store statlige utdanningsinstitusjoner Fleksible utdanningssystem med økt regionalt handlingsrom Større regional innflytelse på tilbudsstrukturen i videregående skole Institusjonsakkreditering av fagskolene, bedre finansieringsordninger Rom for å gjøre regionale tilpasninger på innholdet i høgskoleutdanninger Kapasitetsløftet og lignende ordninger legges til regionale forskningsfond

12 Videre utviklingsbehov
Virkemidler for innovasjon og kompetanseutvikling Samordning av finansieringsordninger for EVU hos fylkeskommunene og forankring i regionale kompetanseplaner Avklaring av NAV sitt handlingsrom regionalt Karriereveiledning Flere karrieresentre Videreutvikle metodikken slik at arbeidslivets behov i større grad blir vektlagt Kompetansekrav i faget Utdanningsvalg

13 Verdiløfte En regional kompetanseplan/-strategi
Tydelig del av plansystemet Arbeide for å bedre balansen mellom tilbud og etterspørsel etter kompetanse i det regionale arbeidsmarkedet med fokus på: Framtidens kompetansebehov Kompetanseutvikling i arbeidslivet (EVU) Dimensjonering av utdanningstilbud Karrierveiledning Utenforskap. Utvikle tiltak som dekker hele feltet, ikke bare fylkeskommunens virkeområde Utarbeide planen/strategien i et samarbeid med viktige regionale aktører, som minimum NAV, NHO, LO, Universitet/høgskole, KS, og der en særskilt ser til at næringslivets behov blir formidlet.

14 Verdiløfte 2. Et regionalt kompetanseforum
Etablere en samarbeidsarena for regional kompetansepolitikk. Oppgaven kan enten legges til en allerede etablert arena eller man kan opprette en ny. Dersom det inngår i en etablert arena, skal regional kompetansepolitikk være en tydelig del av mandatet. Involvere sentrale regionale aktører som minimum NAV, KS, NHO, LO og universitet/høyskole Ta ansvar for å fasilitere og drifte samarbeidet. Sette framtidens kompetansebehov på dagsorden Sette i gang prosjekter på tvers av sektorer/bransjer/geografi som aktørene ikke har mulighet til å gjennomføre på egenhånd

15 Verdiløfte 3. Et oppdatert kunnskapsgrunnlag
Ta tydelig regionalt eierskap til arbeidet med kunnskapsgrunnlaget Levere en sammenfatning av kunnskapsgrunnlaget basert på en omforent forståelse av arbeidsmarkedets utvikling og kompetansebehov regionalt. Som minimum skal denne sammenfatningen inneholde Deskriptiv statistikk Hovedfunn fra kompetansebarometre Framskrivinger av regionalt arbeidsmarked Delta i nasjonale samarbeid og stille med egne administrative ressurser Etablere og delta i redaksjonsråd på tvers av fylkeskommunene Etablere regionale analysenettverk/statistikkutvalg (NAV, de store utdanningsinstitusjonene, NHO, fagskole/fagopplæring) som skal sørge for å lage oppdaterte framstillinger av regionale utfordringer og behov innenfor kompetansepolitikken.


Laste ned ppt "Delprosjekt 2 – Rapport – Planprosess"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google