Leanreisen i Bamsebo barnehage

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Advertisements

Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Hva er SFO Tilrettelagt omsorgs og fritidstilbud for barn fra 1-4 kl. Gi barna trygghet og et gode aktivitetstilbud med vekt på lek. SFO er en viktig arena.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Andre økt: 12 måter å elske bøker på økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Velkommen til Foreldremøte for 10. trinn
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Februarnytt Buorre beaivi = god dag
Cafe med elevene.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Novembernytt Pytten Nå er høsten her, og vi skriver alt november. Vi legger bak oss en spennende oktober måned, med mye latter, lek og læring. Vi hadde.
Erfaringer med VIPS praksismodell Camilla Lien Johansen Valborg Misund
Våre familier Skoleåret 2017/2018 Framtid - Samspill - Skaperglede.
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Marsnytt Vi tar farvel med vinteren og ønsker våren velkommen!
Grunnleggende om veiledning
Informasjon om eksamen
Gang.
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
DESEMBER November Desember
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Forbedringsarbeid PEVS
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Klubbutvikling oppfølging
Velkommen til foreldremøte
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Velkommen til foreldremøte
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
EVALUERING OG OPPSUMMERING AV AUGUST SEPTEMBER
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

Leanreisen i Bamsebo barnehage Jobbe med barn – er det nødvendig å bruke Lean når en jobber med barn? JA Vi produserer gode opplevelse Lean – finne vår måte å gjøre det på som fungerer i hverdagen Gode opplevelser – gode minner

Barnehagens samfunnsmandat Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Barnehageloven § 1 Formål) De ansatte er barnehagens aller viktigste ressurs Stort og viktig oppdrag. Om vi klarer det kan være vanskelig å måle men tar vi noen gode grep på veien så har vi tro på at sjansen øker betydelig De aller viktigste ressurspersonene her de som jobber der.

Bamsebo barnehage Veletablert kommunal barnehage i Gjesdal kommune Ca 65 barn fordelt på 4 avdelinger Ca 14-15 årsverk + elever og praksiskandidater Stabil personalgrupper, mye gode rutiner

Lean i Gjesdal kommune Høsten 2015 – startet med en gradvis innføring av Lean i hele kommunen Målet er at hele kommunen har fått nødvendig opplæring og er i gang med Lean innen 2019 Bamsebo barnehage fikk være med i første runde

Søknad Utfordring 1: Hvordan klare å få til gode systemer som varer over tid?   Vi har i flere år forsøkt å få til gode ordninger hvor vi skal klarer å lage, men og opprettholde orden og system. De fleste er opptatt av orden, men vi klarer ikke å få det til over tid. Dette fører til at vi tar skippertak, og rydder en gang innimellom. Vi blir i tillegg stadig utfordret på lagringsplass. Hvor skal vi oppbevare alt vi kjøper, og hvem vet egentlig hva vi trenger? Utfordring 2: Hvordan få til varige kulturendringer? Vi har mye kultur som sitter i veggene. Nyansatte kommer inn og blir en del av denne kulturen. Veldig mye er bra, men ikke alt. Å endre en kultur er utfordrende. Endringer kan gjerne fungere en stund, men jeg opplever at vi etter en tid, har veldig lett å falle tilbake til gammelt mønster - "Alle andre gjorde det jo, så da trodde jeg at vi hadde sluttet med å…" Lean var relativt ukjent for oss, men noe hadde vi fått med oss

LEAN Å bygge en ny felles kultur som er synlig for alle Å skape nye vaner som gir varige endringer Synliggjøre kulturen som sitter i veggene, den som ikke er skrevet noen plass eks ventilasjonsanlegg Skape nye vaner tar tid

Fra: Jeg pleier å gjøre slik, og jeg pleier å gjøre slik Til: Et lag –faste plasser - felles mål

Hovedmålet i Leansatsingen Å øke den verdiskapende tiden de ansatte har sammen med barna Fjerne tidstyver slik at vi får mer tid med barna Øke personalets faglige bevissthet i møte med barna, for å sikre at barna får gode opplevelser som danner grunnlag for omsorg, lek, læring og danning i alle situasjonen i hverdagen

Plutselig var vi i gang Prøving og feiling i starten Overinspirert i oppstarten og vil gå i gang med alt på en gang Vi har måtte bruke tid

Morgenmøte (maks 7 minutter) Dagen i går (mulige forbedringer) Dagen i dag Dagen i morgen (være i forkant) evaluerer/mulige forbedringer koordinere personalressursene gjennomføring av våre pedagogiske planer (måling) Være i forkant av utfordringer vi ser kan komme Raske forbedringer - Eks brødrister

Kjapt i gang med 5S Lett å forstå Involverer alle Engasjerende 1. Sortere 2. Systematisere 3. Sjekk 4. Standardisere 5. Skape gode vaner Lett å forstå Involverer alle Engasjerende

Arbeidsteam Alle fikk tildelt et 5s område

Lekotek (før) Skippertak hver 3 mnd Stor lapp på døra: HUSK Å RYDD ETTER DEG

Lekotek (etter) Skape nye vaner tar tid – en standard løser nødvendigvis ikke alle problemer

Rekvisittlager før og nå Mye ansvar lå på meg, alle kom og spurte meg Nyansatt – opplever at jeg er mer inkludert i personalgruppa (før måtte jeg alltid spør andre om hva som var ok og ikke)

Bruk av før og nå bilder

Kan Lean brukes mer direkte i det pedagogiske arbeidet? Visjonen: Gode opplevelser – gode minner «Produsere» gode opplevelser Alt handler ikke om å spare tid men bruke den tiden vi har på en best mulig måte

Verdistrømanalysen Vi har mange prosesser som pågår hver dag Har vi en felles forståelse av hva som er målet i alle disse prosesser? Hva er verdiskapende i disse prosesser og hva kan bli verdiskapende dersom vi endret litt på måten vi gjør det på? Prosess fra KL 7-8 Praktisk arbeid med eller uten barn (kan ta mer tid når barna er med men verdiskapningen øker

Prosess som pågår per i dag. Vi fikk en endring i måten vi gjorde det på første dag etter at de rosa lappene kom opp Standard må opp og vi må jobbe med å skape nye vaner

Kan leanfilosofien brukes direkte sammen med barna? Oppdrag: Fremme læring og danning…..(Barnehageloven §1 Formål) Videre: Alle barn skal kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke… (Rammeplanen, 2017)

Forbedringsteam (med barna) Som en del av dannelsesreisen Kan vi gi barna bedre opplevelser ved å ta de med på forslag til forbedringer av det pedagogiske innhold

Oppdrag: Ivareta barns behov for lek….(barnehageloven §1 Formål) Gjøre leken spennende slik at barna får lyst å leke Opprydding i utstyr - Ingen nye innkjøp

Synliggjør prosesser og forbedringer La de ansatte selv få sette tidsfrister Være tett - etterspør hvordan det går Å bryte en tidsfrist får konsekvenser Noen forbedringer løser vi her og nå, andre må vi bruke mer tid på.

Involverer rengjøringspersonalet i forbedringsprosessene Tilleggstjeneste -Endelig vet jeg hvor jeg kan si i fra

Måltall Kvantitative målinger Kvalitative målinger Antall standardiserte forbedringer Frigjort tid til barna pr standardisert forbedring Gjennomføring av planlagte aktiviteter Kvalitative målinger Personlige målinger av den enkelte ansattes faglige utvikling

Personal/møterom 75 min spart tid per uke

Suksesskriterier som leder Bruk tid – ikke start med alt på en gang Ikke start med de mest avanserte prosessene Vær tett på det som skjer Prøv ut nytt og innrøm feil Trekk i trådene, vis til strategier og mål Vær et hestehode foran Trekk frem de gode historiene Ikke gi opp!