Leanreisen i Bamsebo barnehage Jobbe med barn – er det nødvendig å bruke Lean når en jobber med barn? JA Vi produserer gode opplevelse Lean – finne vår måte å gjøre det på som fungerer i hverdagen Gode opplevelser – gode minner
Barnehagens samfunnsmandat Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Barnehageloven § 1 Formål) De ansatte er barnehagens aller viktigste ressurs Stort og viktig oppdrag. Om vi klarer det kan være vanskelig å måle men tar vi noen gode grep på veien så har vi tro på at sjansen øker betydelig De aller viktigste ressurspersonene her de som jobber der.
Bamsebo barnehage Veletablert kommunal barnehage i Gjesdal kommune Ca 65 barn fordelt på 4 avdelinger Ca 14-15 årsverk + elever og praksiskandidater Stabil personalgrupper, mye gode rutiner
Lean i Gjesdal kommune Høsten 2015 – startet med en gradvis innføring av Lean i hele kommunen Målet er at hele kommunen har fått nødvendig opplæring og er i gang med Lean innen 2019 Bamsebo barnehage fikk være med i første runde
Søknad Utfordring 1: Hvordan klare å få til gode systemer som varer over tid? Vi har i flere år forsøkt å få til gode ordninger hvor vi skal klarer å lage, men og opprettholde orden og system. De fleste er opptatt av orden, men vi klarer ikke å få det til over tid. Dette fører til at vi tar skippertak, og rydder en gang innimellom. Vi blir i tillegg stadig utfordret på lagringsplass. Hvor skal vi oppbevare alt vi kjøper, og hvem vet egentlig hva vi trenger? Utfordring 2: Hvordan få til varige kulturendringer? Vi har mye kultur som sitter i veggene. Nyansatte kommer inn og blir en del av denne kulturen. Veldig mye er bra, men ikke alt. Å endre en kultur er utfordrende. Endringer kan gjerne fungere en stund, men jeg opplever at vi etter en tid, har veldig lett å falle tilbake til gammelt mønster - "Alle andre gjorde det jo, så da trodde jeg at vi hadde sluttet med å…" Lean var relativt ukjent for oss, men noe hadde vi fått med oss
LEAN Å bygge en ny felles kultur som er synlig for alle Å skape nye vaner som gir varige endringer Synliggjøre kulturen som sitter i veggene, den som ikke er skrevet noen plass eks ventilasjonsanlegg Skape nye vaner tar tid
Fra: Jeg pleier å gjøre slik, og jeg pleier å gjøre slik Til: Et lag –faste plasser - felles mål
Hovedmålet i Leansatsingen Å øke den verdiskapende tiden de ansatte har sammen med barna Fjerne tidstyver slik at vi får mer tid med barna Øke personalets faglige bevissthet i møte med barna, for å sikre at barna får gode opplevelser som danner grunnlag for omsorg, lek, læring og danning i alle situasjonen i hverdagen
Plutselig var vi i gang Prøving og feiling i starten Overinspirert i oppstarten og vil gå i gang med alt på en gang Vi har måtte bruke tid
Morgenmøte (maks 7 minutter) Dagen i går (mulige forbedringer) Dagen i dag Dagen i morgen (være i forkant) evaluerer/mulige forbedringer koordinere personalressursene gjennomføring av våre pedagogiske planer (måling) Være i forkant av utfordringer vi ser kan komme Raske forbedringer - Eks brødrister
Kjapt i gang med 5S Lett å forstå Involverer alle Engasjerende 1. Sortere 2. Systematisere 3. Sjekk 4. Standardisere 5. Skape gode vaner Lett å forstå Involverer alle Engasjerende
Arbeidsteam Alle fikk tildelt et 5s område
Lekotek (før) Skippertak hver 3 mnd Stor lapp på døra: HUSK Å RYDD ETTER DEG
Lekotek (etter) Skape nye vaner tar tid – en standard løser nødvendigvis ikke alle problemer
Rekvisittlager før og nå Mye ansvar lå på meg, alle kom og spurte meg Nyansatt – opplever at jeg er mer inkludert i personalgruppa (før måtte jeg alltid spør andre om hva som var ok og ikke)
Bruk av før og nå bilder
Kan Lean brukes mer direkte i det pedagogiske arbeidet? Visjonen: Gode opplevelser – gode minner «Produsere» gode opplevelser Alt handler ikke om å spare tid men bruke den tiden vi har på en best mulig måte
Verdistrømanalysen Vi har mange prosesser som pågår hver dag Har vi en felles forståelse av hva som er målet i alle disse prosesser? Hva er verdiskapende i disse prosesser og hva kan bli verdiskapende dersom vi endret litt på måten vi gjør det på? Prosess fra KL 7-8 Praktisk arbeid med eller uten barn (kan ta mer tid når barna er med men verdiskapningen øker
Prosess som pågår per i dag. Vi fikk en endring i måten vi gjorde det på første dag etter at de rosa lappene kom opp Standard må opp og vi må jobbe med å skape nye vaner
Kan leanfilosofien brukes direkte sammen med barna? Oppdrag: Fremme læring og danning…..(Barnehageloven §1 Formål) Videre: Alle barn skal kunne få oppleve demokratisk deltakelse ved å bidra og medvirke… (Rammeplanen, 2017)
Forbedringsteam (med barna) Som en del av dannelsesreisen Kan vi gi barna bedre opplevelser ved å ta de med på forslag til forbedringer av det pedagogiske innhold
Oppdrag: Ivareta barns behov for lek….(barnehageloven §1 Formål) Gjøre leken spennende slik at barna får lyst å leke Opprydding i utstyr - Ingen nye innkjøp
Synliggjør prosesser og forbedringer La de ansatte selv få sette tidsfrister Være tett - etterspør hvordan det går Å bryte en tidsfrist får konsekvenser Noen forbedringer løser vi her og nå, andre må vi bruke mer tid på.
Involverer rengjøringspersonalet i forbedringsprosessene Tilleggstjeneste -Endelig vet jeg hvor jeg kan si i fra
Måltall Kvantitative målinger Kvalitative målinger Antall standardiserte forbedringer Frigjort tid til barna pr standardisert forbedring Gjennomføring av planlagte aktiviteter Kvalitative målinger Personlige målinger av den enkelte ansattes faglige utvikling
Personal/møterom 75 min spart tid per uke
Suksesskriterier som leder Bruk tid – ikke start med alt på en gang Ikke start med de mest avanserte prosessene Vær tett på det som skjer Prøv ut nytt og innrøm feil Trekk i trådene, vis til strategier og mål Vær et hestehode foran Trekk frem de gode historiene Ikke gi opp!