GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
MÅL FOR FELLESMØTET Få innblikk i hvordan andre driver egenvurdering Du tar med deg minst én idé du vil prøve med dine elever
UDIRs prinsipper for undervegsvurdering (VFL): Elevers og lærlingers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de er involvert i eget læringsarbeid, ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.
Egenvurdering på ÅVGS
Skjema Skriftlig Muntlig Undervegs: Tabell Avkrysning Skjema Skriftlig Muntlig Markering av måloppnåelse Høy, middels lav Med eller uten forslag til karakter Blogg/refleksjon Two stars and a wish Muntlig Byggemøter Dialog Byggemøte
Skjema Skriftlig Muntlig I slutten av et læringsoppdrag/periode: Two starts and a wish Skjema Skriftlig Muntlig Markering av måloppnåelse før innlevering av ferdig oppdrag Justering, forbedring ut fra kriteriene og framovermelding VØL-skjema Sammenligning av lærerens og elevens vurdering Skjema med kriterier brukes til egenvurdering skriftlig eller muntlig
Ulike fag, ulike metoder
Egenvurdering og kriterier Elevene vurderer seg selv opp mot kriteriene
Hvorfor er det så viktig?
Det avhenger i høy grad av hvor du ønsker å komme hen, sa katten. Vil du være så snill å si meg hvilken veg jeg burde går for å komme bort herfra? Det avhenger i høy grad av hvor du ønsker å komme hen, sa katten. Det er ikke så nøye, sa Alice - Så er det ikke så nøye hvor du går heller, sa katten. Fra boka Alice i Eventyrland av Lewis Caroll
MÅL og KRITERIER Hvor skal jeg? Hvordan kommer jeg dit? Hvor er jeg? Hvis man ikke vet hvor man skal, kan man heller ikke vite hvordan man kommer seg dit MÅL og KRITERIER
Egenvurdering er et steg på vegen mot selvregulert læring SRL Motivasjon Fokus Stor grad av egenaktivitet Samarbeidsevne Er med å utarbeide mål og kriterier Egen- og medelevvurdering Forbedre læringsarbeid Realistisk Egenvurdering er et steg på vegen mot selvregulert læring SRL
Størst utbytte for de som trenger det mest?
Å kunne snakke om sin egen læring Opparbeide et begrepsapparat og øve på å vurdere eget og andres arbeid. Selvregulert læring
Ka ti skal det skje? Kossen ska det skje? GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGE Ka ti skal det skje? Kossen ska det skje? Mål: Eleven skal til en hver tid være påkoplet sin egen faglige utvikling. Hvordan det skal skje, er en del av lærerens planlegging av undervisning. Ikke ”skal jeg?” Men ”hvordan skal jeg?”
Hva tar du med deg fra dette møtet, som du vil prøve med egne elever? OPPSUMMERING Hva tar du med deg fra dette møtet, som du vil prøve med egne elever?