GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
IKT i Vurdering for læring 3. oktober 2012
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Forslag til ny vurderingsforskrift
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Holtet vgs Læring i et engasjert fellesskap!.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Veiledet lesing Mørkved skole
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Vurdering for læring på Linderud skole
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Oslo kommune Line Tyrdal
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Vurdering – hva og hvorfor?
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Vurdering for læring.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
Mål og læring hos elever
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Vurdering for læring (Assessment for Learning)
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
Aust-Lofoten videregående skole1 RUNDSKRIV UDIR – Individuell vurdering i grunnskolen og videregående opplæring etter forskrift til opplæringslovens.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Vurdering for læring i Fysikk 1
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Eigenvurdering og sjølvregulering
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
Økt kompetanse gjennom god vurderingspraksis
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring.
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Status og fremovermelding Fritt oversatt fra Gordon Stobart
Eigenvurdering og sjølvregulering
Økt kompetanse gjennom god
3. trinn, Øyra Vurdering for læring.
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN

MÅL FOR FELLESMØTET Få innblikk i hvordan andre driver egenvurdering Du tar med deg minst én idé du vil prøve med dine elever

UDIRs prinsipper for undervegsvurdering (VFL): Elevers og lærlingers forutsetninger for å lære kan styrkes dersom de er involvert i eget læringsarbeid, ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

Egenvurdering på ÅVGS

Skjema Skriftlig Muntlig Undervegs: Tabell Avkrysning Skjema Skriftlig Muntlig Markering av måloppnåelse Høy, middels lav Med eller uten forslag til karakter Blogg/refleksjon Two stars and a wish Muntlig Byggemøter Dialog Byggemøte

Skjema Skriftlig Muntlig I slutten av et læringsoppdrag/periode: Two starts and a wish Skjema Skriftlig Muntlig Markering av måloppnåelse før innlevering av ferdig oppdrag Justering, forbedring ut fra kriteriene og framovermelding VØL-skjema Sammenligning av lærerens og elevens vurdering Skjema med kriterier brukes til egenvurdering skriftlig eller muntlig

Ulike fag, ulike metoder

Egenvurdering og kriterier Elevene vurderer seg selv opp mot kriteriene

Hvorfor er det så viktig?

Det avhenger i høy grad av hvor du ønsker å komme hen, sa katten. Vil du være så snill å si meg hvilken veg jeg burde går for å komme bort herfra? Det avhenger i høy grad av hvor du ønsker å komme hen, sa katten. Det er ikke så nøye, sa Alice - Så er det ikke så nøye hvor du går heller, sa katten. Fra boka Alice i Eventyrland av Lewis Caroll

MÅL og KRITERIER Hvor skal jeg? Hvordan kommer jeg dit? Hvor er jeg? Hvis man ikke vet hvor man skal, kan man heller ikke vite hvordan man kommer seg dit MÅL og KRITERIER

Egenvurdering er et steg på vegen mot selvregulert læring SRL Motivasjon Fokus Stor grad av egenaktivitet Samarbeidsevne Er med å utarbeide mål og kriterier Egen- og medelevvurdering Forbedre læringsarbeid Realistisk Egenvurdering er et steg på vegen mot selvregulert læring SRL

Størst utbytte for de som trenger det mest?

Å kunne snakke om sin egen læring Opparbeide et begrepsapparat og øve på å vurdere eget og andres arbeid. Selvregulert læring

Ka ti skal det skje? Kossen ska det skje? GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGE Ka ti skal det skje? Kossen ska det skje? Mål: Eleven skal til en hver tid være påkoplet sin egen faglige utvikling. Hvordan det skal skje, er en del av lærerens planlegging av undervisning. Ikke ”skal jeg?” Men ”hvordan skal jeg?”

Hva tar du med deg fra dette møtet, som du vil prøve med egne elever? OPPSUMMERING Hva tar du med deg fra dette møtet, som du vil prøve med egne elever?