Tema: Grunnleggende ferdigheter Problemstilling: Hvordan kan de grunnleggende ferdighetene implementeres i undervisningen i en norskklasse i Vg1? En skisse av hvordan arbeidet med muntlighet, skriftlighet, lesing, regning og digitale verktøy kan tenkes gjennomført i norsk, komplett med eksempler, forslag, begrunnelser og vurderinger. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Å kunne uttrykke seg muntlig Muntlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og framføringer som aktør og tilhører Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Viktig prinsipp å ta i bruk muntlige aktiviteter tidlig i skoleåret Dårlige mønstre – hvor kun et fåtall av elevene i klassen er muntlig aktive – har ikke rukket å danne seg. Derfor kan fokus på muntlig aktivitet i begynnelsen av året forebygge at slike mønstre danner seg. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Positive elementer ved bruk av skuespill Hele klassen aktiveres. Alle får muligheten til å prøve og utvikle sine evner, både som utøvere og som tilskuere. Utvikler både samarbeidsferdigheter og individuelle ferdigheter. Det sosiokulturelle elementet tilstede. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Alternativ I Bruke et skuespill av en mer eller mindre kjent forfatter. Eksempler kan være: klassikere som Ibsens Et dukkehjem eller Gengangere nyere verk som Jon Fosses Dødsvariasjonar eller Jenta i sofaen verk fra verdenslitteraturen, så som Chekov, Shakespeare, Williams eller Strindberg Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Alternativ I (forts.) Lese skuespillet høyt i timen, der alle får tildelt hver sin rolle, eller Sette det opp som et ordentlig skuespill med scene, kostymer og rekvisitter. Valget avhenger av mange faktorer. Rollefordeling er vesentlig. Oppgaver i etterkant. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Alternativ II Elevene skal lage (skrive) og dramatisere et skuespill selv. Grupper på fire eller fem, jobbe med enten et tema som læreren har laget eller kan lage eget tema. Eks.: To timer til å skrive manus og øvelse, og en tredje time brukes til fremføringer . Fordelen med dette alternativet er at elevene får en dypere forståelse av hvordan et drama er bygget opp. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Å kunne uttrykke seg skriftlig Skriftlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke et bredt register av språklige virkemidler i egen skriving, i skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk forklare argumentasjonen i sakprosatekster Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Forståelse og skapelse av sakprosa er viktig Ekstremt essensiell forutsetning for å kunne delta i det offentlige samfunnsliv som voksne borgere. Ofte en av oppgavene som gis til eksamen. Viktig i forhold til videre studier. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Arbeid med sakprosa - introduksjon En relativt lang periode, gjerne en hel uke. Gjennomgang som avklarer og diskuterer begreper som: åpen og skjult argumentasjon hovedsyn, argument, premiss, relevans, holdbarhet subjektivitet og objektivitet autoritet diverse språklige virkemidler Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Arbeid med sakprosa (forts.) - analyse Begynne med en kort og lettlest tekst, slik som en reklamekampanje eller lignende (for eksempel for Røde Kors eller en annen veldedig organisasjon). Etterpå kan arbeidet med en lengre og tyngre tekst begynne. Tekster av Thomas Hylland Eriksen og/eller Are Kalvø kan anbefales. http://folk.uio.no/geirthe/Alpha-index.html http://www.arekalvo.no Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Arbeid med sakprosa (forts.) - elevproduksjon Å skrive slike analyser. Dette kan enten skje i form av En skolestil med vedlagt sakprosatekst som skal analyseres, eller I form av en hjemmestil/hjemmeoppgave. Kan tenkes som en par- eller gruppeoppgave. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Arbeid med sakprosa (forts.) - elevproduksjon Kjennskap til og bevissthet om redskaper som de kan ta med seg i sin egen skriving: Enten en skolestil, eller En hjemmestil, der elevene selv skal skrive en sakprosatekst med utgangspunkt i valgfrie temaer. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Å kunne lese Språk og kultur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjøre rede for mangfoldet av muntlige, skriftlige og sammensatte sjangere og medier i det norske samfunnet i dag, og hvilken rolle de spiller i offentligheten Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Arbeid med aviser er relevant Avislesing står for en betydelig del av det skriftlige materialet som nordmenn konsumerer (jamfør PISA-undersøkelsene). Det er en viktig inngangsport til forståelse av og deltakelse i samfunnslivet. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Aviser – uttrykk for kulturelle forskjeller Viktig og relevant for elevene å kunne skjelne mellom hvordan de ulike avisene behandler samme saker. De må lære hvordan de ulike tilnærmingene til nyhetene er uttrykk for en større virkelighets- og samfunnsforståelse: For eksempel vil Klassekampen og Dagens Næringsliv belyse amerikansk utenrikspolitikk på meget ulik måte. Språkbruken varierer veldig mellom Morgenbladet og landets ulike lokalaviser. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Å jobbe med avislesing Et prosjekt over én uke. Gruppearbeid, for å beholde det sosiokulturelle perspektivet fra Vygotsky: Grupper på tre eller fire En muntlig eller en skriftlig presentasjon til slutt. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Å jobbe med avislesing (forts.) Oppgavene som gis må være av komparativ og analytisk art, og kan og bør gå både på språk, innhold og ideologisk tilnærming. Det kan både være oppgaver som går på å sammenligne hvordan de samme nyhetene presenteres ulikt i de ulike avisene, og oppgaver som går på å analysere hva slags nyhetssaker som presenteres. Gruppene må få mange ulike aviser å jobbe med, og bør inkludere minst én lokalavis. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Å kunne regne Muntlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner og vise åpenhet for andres argumentasjon Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Tverrfaglig arbeid mellom norsk, matematikk og naturfag Et aspekt som sannsynligvis vil føles naturlig i en slik sammenheng er miljøarbeid. Et eksempel kan være tematikken rundt ”olje og forurensning”. Elever som skriver om slike temaer i norsk mangler ofte adekvate kunnskaper. I et prosjekt som dette vil elevene bli nødt til å oppsøke, bearbeide og inkludere kunnskap fra matematiske og naturvitenskapelige felt for å underbygge og konstruere argumenter. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Tverrfaglig arbeid mellom norsk, matematikk og naturfag (forts.) Grupper på fire eller fem jobber sammen med å forme en problemstilling, samle og bearbeide informasjon og komme fram til en konklusjon. Prosjektet kan enten munne ut i en muntlig eller en skriftlig presentasjon. Dette er en av måtene å skape en holistisk tilnærming på, som Vygotsky var veldig opptatt av. Det sosiale aspektet ved læring ivaretas, og elevene lærer å samarbeide. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Å kunne bruke digitale verktøy Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne tolke og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Bruk av data- og videospill i undervisningen En ny type spill-, aktivitets- og konkurransekultur, nemlig den elektroniske og virtuelle. Denne kulturen er størst blant de unge, og har etter all sannsynlighet kommet for å bli. Hvordan skal skolen forholde seg til denne relativt nye kulturen? Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Bruk av videospill Hovedområdet sammensatte tekster og det utvidede tekstbegrepet som brukes i norskfaget åpner for at det narrative elementet i elektroniske spill kan ”leses”, analyseres og diskuteres på tilnærmet samme måte som en roman, en novelle eller en spillefilm. Mange spill og –serier forteller avanserte historier og befolkes av figurer som passer inn i klassiske litteraturanalytiske begreper som protagonist, antagonist, hjelper, førstepersons- og tredjepersonsforteller. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Super Mario Bros. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 The Legend of Zelda Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Bruk av videospill (forts.) Et slikt analytisk arbeid med disse spillene kan for eksempel: Være en del av et større gruppebasert prosjekt der man undersøker hvordan tradisjonelle myter fortelles, opprettholdes og utvikles i moderne medier. Være gjenstand for sammenligning med eventyr og folkediktning i et individuelt særemnearbeid eller lignende. Man kan også bruke spillopplevelser som grunnlag for personlig loggskriving. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06
Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Litteraturliste Imsen, Gunn. 2005. Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi 4. utgave. Universitetsforlaget. Oslo. Dysthe, Olga. 2001. ”Sosiokulturelle perspektiver på kunnskap og læring,” i (red.) Dysthe, Olga: Dialog, samspell og læring. Abstrakt forlag. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303021 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115276 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115279 http://www.forskning.no/Artikler/2002/april/1018090408.71 http://skolenettet.no/nyUpload/Lareplan/fastsatt/pulje1/IM1037-Kunnskapsloeftet.pdf Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06