Tema: Grunnleggende ferdigheter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Faginformasjon om programfagene for
Dagsaktuell undervisning
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Teknologi og forskningslære
Digital kompetanse i Mat og helse
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Tidligere læreplaner.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Læreplanen Historie Vg2.
Strategier og kompetanse
”Morderne” Fra novelle til film.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
Sammensatte tekster ?.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Sammensatte tekster PPU
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sammensatte tekster ALU
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
En samarbeidsdag om FYR ved Kalnes vgs, 1bata 1.april 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Leseprosjekt VG1.
NY VRI Nina og Ingvild.
Samfunnsfag.
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Kapittel 14: Tale og lytte
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Nå er de revidert!.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Tema: Grunnleggende ferdigheter Problemstilling: Hvordan kan de grunnleggende ferdighetene implementeres i undervisningen i en norskklasse i Vg1?    En skisse av hvordan arbeidet med muntlighet, skriftlighet, lesing, regning og digitale verktøy kan tenkes gjennomført i norsk, komplett med eksempler, forslag, begrunnelser og vurderinger. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Å kunne uttrykke seg muntlig Muntlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner og framføringer som aktør og tilhører Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Viktig prinsipp å ta i bruk muntlige aktiviteter tidlig i skoleåret Dårlige mønstre – hvor kun et fåtall av elevene i klassen er muntlig aktive – har ikke rukket å danne seg. Derfor kan fokus på muntlig aktivitet i begynnelsen av året forebygge at slike mønstre danner seg. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Positive elementer ved bruk av skuespill Hele klassen aktiveres. Alle får muligheten til å prøve og utvikle sine evner, både som utøvere og som tilskuere. Utvikler både samarbeidsferdigheter og individuelle ferdigheter. Det sosiokulturelle elementet tilstede. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Alternativ I Bruke et skuespill av en mer eller mindre kjent forfatter. Eksempler kan være: klassikere som Ibsens Et dukkehjem eller Gengangere nyere verk som Jon Fosses Dødsvariasjonar eller Jenta i sofaen verk fra verdenslitteraturen, så som Chekov, Shakespeare, Williams eller Strindberg Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Alternativ I (forts.) Lese skuespillet høyt i timen, der alle får tildelt hver sin rolle, eller Sette det opp som et ordentlig skuespill med scene, kostymer og rekvisitter. Valget avhenger av mange faktorer. Rollefordeling er vesentlig. Oppgaver i etterkant. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Alternativ II Elevene skal lage (skrive) og dramatisere et skuespill selv. Grupper på fire eller fem, jobbe med enten et tema som læreren har laget eller kan lage eget tema. Eks.: To timer til å skrive manus og øvelse, og en tredje time brukes til fremføringer . Fordelen med dette alternativet er at elevene får en dypere forståelse av hvordan et drama er bygget opp. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Å kunne uttrykke seg skriftlig Skriftlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke et bredt register av språklige virkemidler i egen skriving, i skjønnlitteratur og sakprosa, på bokmål og nynorsk forklare argumentasjonen i sakprosatekster Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Forståelse og skapelse av sakprosa er viktig Ekstremt essensiell forutsetning for å kunne delta i det offentlige samfunnsliv som voksne borgere. Ofte en av oppgavene som gis til eksamen. Viktig i forhold til videre studier. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Arbeid med sakprosa - introduksjon En relativt lang periode, gjerne en hel uke. Gjennomgang som avklarer og diskuterer begreper som: åpen og skjult argumentasjon hovedsyn, argument, premiss, relevans, holdbarhet subjektivitet og objektivitet autoritet diverse språklige virkemidler Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Arbeid med sakprosa (forts.) - analyse Begynne med en kort og lettlest tekst, slik som en reklamekampanje eller lignende (for eksempel for Røde Kors eller en annen veldedig organisasjon). Etterpå kan arbeidet med en lengre og tyngre tekst begynne. Tekster av Thomas Hylland Eriksen og/eller Are Kalvø kan anbefales. http://folk.uio.no/geirthe/Alpha-index.html http://www.arekalvo.no Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Arbeid med sakprosa (forts.) - elevproduksjon Å skrive slike analyser. Dette kan enten skje i form av En skolestil med vedlagt sakprosatekst som skal analyseres, eller I form av en hjemmestil/hjemmeoppgave. Kan tenkes som en par- eller gruppeoppgave. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Arbeid med sakprosa (forts.) - elevproduksjon Kjennskap til og bevissthet om redskaper som de kan ta med seg i sin egen skriving: Enten en skolestil, eller En hjemmestil, der elevene selv skal skrive en sakprosatekst med utgangspunkt i valgfrie temaer. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Å kunne lese Språk og kultur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne gjøre rede for mangfoldet av muntlige, skriftlige og sammensatte sjangere og medier i det norske samfunnet i dag, og hvilken rolle de spiller i offentligheten Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Arbeid med aviser er relevant Avislesing står for en betydelig del av det skriftlige materialet som nordmenn konsumerer (jamfør PISA-undersøkelsene). Det er en viktig inngangsport til forståelse av og deltakelse i samfunnslivet. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Aviser – uttrykk for kulturelle forskjeller Viktig og relevant for elevene å kunne skjelne mellom hvordan de ulike avisene behandler samme saker. De må lære hvordan de ulike tilnærmingene til nyhetene er uttrykk for en større virkelighets- og samfunnsforståelse: For eksempel vil Klassekampen og Dagens Næringsliv belyse amerikansk utenrikspolitikk på meget ulik måte. Språkbruken varierer veldig mellom Morgenbladet og landets ulike lokalaviser. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Å jobbe med avislesing Et prosjekt over én uke. Gruppearbeid, for å beholde det sosiokulturelle perspektivet fra Vygotsky: Grupper på tre eller fire En muntlig eller en skriftlig presentasjon til slutt. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Å jobbe med avislesing (forts.) Oppgavene som gis må være av komparativ og analytisk art, og kan og bør gå både på språk, innhold og ideologisk tilnærming. Det kan både være oppgaver som går på å sammenligne hvordan de samme nyhetene presenteres ulikt i de ulike avisene, og oppgaver som går på å analysere hva slags nyhetssaker som presenteres. Gruppene må få mange ulike aviser å jobbe med, og bør inkludere minst én lokalavis. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Å kunne regne Muntlige tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner og vise åpenhet for andres argumentasjon Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Tverrfaglig arbeid mellom norsk, matematikk og naturfag Et aspekt som sannsynligvis vil føles naturlig i en slik sammenheng er miljøarbeid. Et eksempel kan være tematikken rundt ”olje og forurensning”. Elever som skriver om slike temaer i norsk mangler ofte adekvate kunnskaper. I et prosjekt som dette vil elevene bli nødt til å oppsøke, bearbeide og inkludere kunnskap fra matematiske og naturvitenskapelige felt for å underbygge og konstruere argumenter. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Tverrfaglig arbeid mellom norsk, matematikk og naturfag (forts.) Grupper på fire eller fem jobber sammen med å forme en problemstilling, samle og bearbeide informasjon og komme fram til en konklusjon. Prosjektet kan enten munne ut i en muntlig eller en skriftlig presentasjon. Dette er en av måtene å skape en holistisk tilnærming på, som Vygotsky var veldig opptatt av. Det sosiale aspektet ved læring ivaretas, og elevene lærer å samarbeide. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Å kunne bruke digitale verktøy Sammensatte tekster Mål for opplæringen er at eleven skal kunne tolke og vurdere samspillet mellom muntlig og skriftlig språk, bilder, lyd og musikk, bevegelse, grafikk og design og vise sammenhengen mellom innhold, form og formål beskrive estetiske uttrykk i teater, film, musikkvideo, aviser og reklame og drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Bruk av data- og videospill i undervisningen En ny type spill-, aktivitets- og konkurransekultur, nemlig den elektroniske og virtuelle. Denne kulturen er størst blant de unge, og har etter all sannsynlighet kommet for å bli. Hvordan skal skolen forholde seg til denne relativt nye kulturen? Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Bruk av videospill Hovedområdet sammensatte tekster og det utvidede tekstbegrepet som brukes i norskfaget åpner for at det narrative elementet i elektroniske spill kan ”leses”, analyseres og diskuteres på tilnærmet samme måte som en roman, en novelle eller en spillefilm. Mange spill og –serier forteller avanserte historier og befolkes av figurer som passer inn i klassiske litteraturanalytiske begreper som protagonist, antagonist, hjelper, førstepersons- og tredjepersonsforteller. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Super Mario Bros. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 The Legend of Zelda Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Bruk av videospill (forts.) Et slikt analytisk arbeid med disse spillene kan for eksempel: Være en del av et større gruppebasert prosjekt der man undersøker hvordan tradisjonelle myter fortelles, opprettholdes og utvikles i moderne medier. Være gjenstand for sammenligning med eventyr og folkediktning i et individuelt særemnearbeid eller lignende. Man kan også bruke spillopplevelser som grunnlag for personlig loggskriving. Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06

Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06 Litteraturliste Imsen, Gunn. 2005. Elevens verden: Innføring i pedagogisk psykologi 4. utgave. Universitetsforlaget. Oslo. Dysthe, Olga. 2001. ”Sosiokulturelle perspektiver på kunnskap og læring,” i (red.) Dysthe, Olga: Dialog, samspell og læring. Abstrakt forlag. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303021 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115276 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115279 http://www.forskning.no/Artikler/2002/april/1018090408.71 http://skolenettet.no/nyUpload/Lareplan/fastsatt/pulje1/IM1037-Kunnskapsloeftet.pdf Leif-Atle Heen - muntlig eksamen i PPU V06