Formannskapet v/Marit Eikemo Asker kommune Eiendom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nattland skole 8.juni 2011 Informasjon om det forestående byggeprosjektet.
Advertisements

Lillemoen skole Foreløpige planer for regulering, utbygging og rehabilitering Enhet for arealplan Britt Søgaard, Charlotte Norstrøm og Erik Johan Hildrum.
7. mars 2016 Prosjekter i EA knyttet til arbeids- og læringsmiljøet.
PROSJEKT N ESØYA SKOLE OG FLERBRUKSHALL FELLESINITIATIVET FOR NESØYA.
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Sykkelvelodrom i Asker ? Presentasjon TKF, den 14. januar 2016 ØEE, den 18. januar 2016 FSK, den 19. januar 2016.
RINGSAKER VIDEREGÅENDE SKOLE Forprosjekt Kostnadskalkulert til 371,5 mill. kroner Presentasjon Mari-Mette T. Solheim, Prosjektleder.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
TEMAMØTE 22. OKTOBER Reiseliv, fritidsbebyggelse, skiløyper/brøyting, landbruk, miljø og utmark. «Bakgrunnsteppe» for arbeidet med kommuneplanens.
Innebandybane og anleggsplan Kolnes Idrettspark Orientering Kolnes IL Byggemøte 26. mai 2015.
Ny barne- og ungdomsskole på Bjørkelangen - mulighetsstudie/ kostnader 2 p Barneskole 3 p Ungdomsskole - på eksisterende skoletomt mars 2013.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
 ”Noen vet kanskje hva et barn er, men ingen vet hva det kan bli.  Noen vet kanskje hva en barnehage er, men ingen vet hva den kan bli.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
3 4 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
Orientering for Rådmann Einar Gaustad - Asker kommune 11. oktober 2007 Kl
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
Veileder for gevinstrapportering
Vannskuterforvaltning KS
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
Strategi for barnehage og skolekapasitet
Presentasjon av utredning - utarbeidet av firmaet Norconsult
v/Marit Eikemo og Klaus Øiseth
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Reglement for bruk av flerbrukshaller/gymnastikksaler til nærmiljøaktiviteter Komite TKF 4.mai 2017.
Utforming av skolebygg
Sintef Teknologiledelse
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Utdanningskomiteen 19. mai
Ekstraordinær generalforsamling
PROSJEKT Nesøya skole og flerbrukshall
Ny multifunksjonshall på Marienlyst
Idé- og plankonkurranse for NTNUs campus i Trondheim
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Budsjett- og økonomiplan
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Arealeffektiv bruk av skolebygg i videregående opplæring
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
Avdeling for skoleanlegg
Hva tenker elevene om det å ha undervisning i Teknologiparken!
Formål: Selskapets virksomhet er å eie og forvalte fast eiendom
Ymse om regelverksutvikling
Detaljregulering Bertramjordet Borettslag
Ramstadtoppen 14 desember 2018.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Pendelforsøk Hvor høyt kommer kula når den slippes?
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Formannskapet
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Lokal markagrense for Frogn kommune
Utskrift av presentasjonen:

Formannskapet 24.1.2017 v/Marit Eikemo Asker kommune Eiendom Ny Risenga ungdomsskole 1. Plassering av skolen (inkl. tidligere behandling) 2. Gjennomføringsmodell 3. Fremdrift 4. Eventuelt og spørsmål Formannskapet 24.1.2017 v/Marit Eikemo Asker kommune Eiendom

Risenga skole – historikk - status 1967-67: Bygget som en 4 parallell skole (12 klasser). Skole preget av datidens løsninger: Lange trange korridorer Lav høyde fra gulv til tak Relativt små klasserom (55-60m2) Ikke grupperom Små arbeidsrom for lærerne Få lagerrom Sentralt toalett i kjeller Lite isolasjon i yttervegger Dagens skole: Utvidet med 3 klasser som tilsvarer en 5 parallell skole (tatt i bruk paviljonger og miljørom) 2011, 2015, 2016 og 2017: Politiske saker vedr. utbygging av Risenga skole 2020: Ny 6 parallell skole kan tas i bruk Risenga ungdomsskole Illustrasjon – ny Risenga skole - Norconsult

Risenga skole – tidligere behandlinger Mai 2011 – politisk sak FSK 31.05.2011 (sak 100/11)– Utbygging av Risenga og Landøya ungdomskoler Vedtak (2 av 7): Rådmannen starter arbeidet med omregulering av Fusdalstomten, med det formål at tomten skal kunne nyttes til ungdomsskole, idrettshall samt internasjonal skole i Asker. Rådmannen bes fremme en sak om bruk av Risenga ungdomsskole til andre formål. Fra saksfremlegget: Beskrevet behov for å utvide Risenga skole fra 4 til 6 paralleller Ikke anbefalt å rehabilitere skolen - med formål skolebygg Ikke anbefalt å bygge på skolen i kombinasjon med rehabilitering - med formål skolebygg.

Risenga skole – tidligere behandlinger – forts. Fra saksfremlegget til FSK – mai 2011 Vanskelig å bygge om skolen pga datidens valg av bærekonstruksjon: Søyler av betong (med 2 meters avstand) i både yttervegger og korridorvegger Vanskelig å utvide eller bygge om rommene i skolen Lav høyde fra gulv til tak Vanskelig å få tilpasset et nytt ventilasjonsanlegg (ventilasjonskanaler krever takhøyde) Stor kostnad å bygge om toalettløsningen Fra sentralt toalettanlegg til dagens standard med desentraliserte toaletter. En påbygging i kombinasjon med en rehabilitering er også vurdert, med følgende konklusjon: En rehabilitering vil i mindre grad gjøre lokalene egnet til skolearealer Skolen vil ikke oppleves optimal for hverken elever eller ansatte Ved en påbygging vil eksisterende bygg fortsatt ha behov for en omfattende rehabilitering, og dette alternativet vil derfor ikke gi noen god helhetlig løsning. Rådmannen anbefaler ikke en rehabilitering av Risenga skole med formål ny 6 parallell ungdomsskole.

Plantegning – 2. etg.

Risenga skole – tidligere behandlinger – tilstandsrapport Vedlegg til saksfremlegg til FSK - mai 2011: Tilstandsrapport – Helge Kastet - juni 2010 Vurdert rehabilitering kontra nybygging Vurdert rehabilitering og påbygging kontra nybygging

Risenga skole – tidligere behandlinger – mulighetsstudier Juni 2012 - mulighetsstudie Mulighetsstudie for Risenga, Landøya og Solvang skoler. (Norconsult) Resultat: Skoletomta på Risenga er stor nok til en utvidelse fra 4 parallell til 6 parallell skole. Juni 2015 – tomteavaluering/politisk sak Tomteevaluering (Tegn3) - Fusdaljordet eller eksisterende skoletomt FSK 2.06.2015 (sak 105/15) – Ny Risenga ungdomsskole – valg av tomt og gjennomføringsmodell, med følgende vedtak (2 av 5): Ny Risenga skole med 6 paralleller etableres på eksisterende skoletomt Rådmannen bes vurdere om den nye skolen kan plasseres slik at eksisterende bygg ikke berøres i byggeperioden

Risenga skole – mulighetsstudier September 2015 – desember 2016 Vurdering av om skolebygget kan bli stående i byggeperioden BioFokus 3.9.2015 Vurdering av naturområder rundt Risenga skole Norconsult 22.12.2016 Risenga ungdomsskole Utredning tomtealternativer. En vurdering om skolebygget kan bli stående i byggeperioden

Risenga skole – mulighetsstudier Dagens skole rives Ny skole som vender seg mot idrettsparken Vinduer mot nord og vest, godt dagslys Gode solforhold i skolegården Bruke skogen som ressurs i undervisningen

Viser en mulig utbygging Forslag til opparbeidelse av uteområder

Forslag fra Norconsult: Skole i 3 etasjer + sokkel Skolen legges høyere i terrenget enn dagens skole Ny hovedinngang: c + 112,5 Dagens 3 etasje: c + 113,0

Illustrasjon - Norconsult

Tilleggsstudie: Kan skolen bli stående i byggeperioden? Rapport Norconsult 22.12.2016

3 tomter – regulert til offentlig formål Tomt 1 og tomt 2: For liten til å romme både skole og utearealer, utearealer må evt. legges til nærliggende tomter. Tomt 3: Stor nok til å romme både skole og tilhørende utearealer, under forutsetning av at skolen rives for å gjøre plass til ny skole.

Tomt 3- dagens skoletomt Utdrag fra grunnkart Asker kommune Utdrag fra reguleringsplan -2003 - tomt 7407 m2 Illustrasjon – tomt 3 - Norconsult Ikke mulig å plassere ny skole på samme tomt hvis eksisterende skole skal bli stående i byggeperioden.

Tomt 1 – alt. 1 Skole ved siden av Risenga svømmehall Får plass til skolen på tomta, men ikke plass til utearealene. Utearealer må plasseres på eksisterende skoletomt. Ikke optimal plassering av skolen. (Tett på svømmehall) Skygge langs nordfasaden trekker ned. Legger beslag på to verdifulle tomter.

Tomt 1 – alt. 2 Skole ved siden av Risenga svømmehall Får plass til skolen på tomta, men ikke plass til utearealene. Utearealer må legges på eksisterende parkeringsplass. Legger beslag på parkeringsplass foran svømmehall/Leikvollhall. Stor avstand mellom skole og skolegård.

Tomt 2 – alt. 2 Skole ved siden av Leikvollhallen Får plass til skolen på tomta, men ikke utearealene. Utearealer på eksisterende parkeringsplass. Uheldig med biltrafikk «gjennom» skolen. Ny parkeringsplass ikke i tråd med disposisjonsplan.

Tomt 2 – alt. 1 For stor avstand mellom skole og skolegård.

Tomt 3 – alt. 1 Skolen får utearealer i nær tilknytning til bygget. Skolen ligger fint i terrenget inntil skogen i vest og nord. Utearealene som ligger i en sørvestvendt skråning vil kunne tilrettelegges på en god måte. Eksisterende skole må rives for å gjøre plass til ny skole.

Kan skolen bygges nord eller vest for eks. skole? BioFokus: Befaring 26.8.2015 med tilhørende notat 3.9.2015 Skole plasseres nord eller vest for eksisterende skole Skogen må evt. bygges ned. Arealene er regulert til friområde. Krever omregulering fra friområde til offentlig bebyggelse, med stor risiko for forsinket ferdigstillelse. BioFokus anbefaler å bevare skogen. Rådmannen anbefaler å bevare skogen, og heller benytte denne som en ressurs i skolens undervisning.

Rådmannens vurdering vedr. plassering Rådmannen anbefaler at eksisterende tomt benyttes, og at gammel skole rives før ny skole bygges. Dette gir en midlertidig ulempe for elevene, som i byggeperioden må få sin undervisning andre steder, men vurderes som den beste løsningen på lang sikt. Den eksisterende tomten er eneste løsning som både gir tilfredsstillende utearealer for skolen, og ikke legger beslag på andre arealer til dette formålet. Med tanke på andre kommende utbygginger i området, som ny ishall og utvidelse av Bleiker videregående skole, samt anbefalingen fra de ansatte på skolen, vurderes eksisterende tomt som den beste løsningen. Alternative undervisningssteder i byggeperioden:

Alternative undervisningssteder i byggeperioden Drengsrud skole (hovedalternativ) Nye Landøya skole (tillegg) Eksakt fordeling av elever vil gjøres senere og i tett samarbeid med skolen. Byggeperiode: Sannsynlig oppstart : Årskiftet 2018/2019 Sannsynlig ferdigstillelse : Høstferien 2020

Risenga skole - fremdrift Kommende aktiviteter 1. halvår 2017: Utarbeide standard Kravspesifikasjon for skoleanlegg Utarbeide standard Teknisk og FDV- begrunnede krav Program for et kulturaktivitetssenter (ekstra arealer - tilvalg) Ny politisk sak: Rom og funksjonsprogram for skole og kultur inkl. kostnadsoverslag Årskiftet 2018/2019 Riving av skole Start bygging (totalentreprise med forhandling) År 2020 Ny skole tas i bruk i 2020 (sannsynlig ferdigstillelse til høstferien)

Ny Risenga skole - Gjennomføringsmodell Forslag til vedtak i saken: På grunn av endrede forutsetninger for merverdikompensasjon forkastes OPS som gjennomføringsmodell. Ny Risenga ungdomsskole gjennomføres som totalentreprise med forhandlinger.

Ny Risenga skole - Gjennomføringsmodell Tidligere relevante vedtak knyttet til OPS: Ny Risenga ungdomsskole gjennomføres som et OPS prosjekt (Kommunestyret februar 2015) Rådmannen gis fullmakt til å gjennomføre oppføring av ny skole som erstatning for Risenga skole som et OPS-prosjekt (Kommunestyret november 2011)

Ny Risenga skole - Gjennomføringsmodell OPS leiemodeller: Operasjonell modell Eiendel går med overveiende sannsynlighet tilbake til utleier Gir rettighet for OPS selskapet til å registrere seg i MVA register Det er forutsatt varig behov for skolen, modellen er vurdert som lite hensiktsmessig Finansiell modell Leietaker har rettighet og intensjon om å overta bygget etter leieperiode Avtaleperiode kan variere, men 25 år har vært normal praksis Ved nye forhåndsuttalelser har Skatteetaten uttalt at modell med finansiell leie vurderes som kredittkjøp OPS-selskap får ikke momsregistrere seg Kommunen får ikke MVA kompensasjon på husleien Vi ble gjort klar over endret praksis tidlig i 2016

Ny Risenga skole - Gjennomføringsmodell

Ny Risenga skole - Gjennomføringsmodell OPS finansiell modell - Konsekvenser: OPS-selskap får ikke momsregistrere seg Kommunen får ikke MVA kompensasjon på husleien Kommunen kan sannsynligvis overta justeringsforpliktelsene Får refundert MVA lineært over 10 år etter bygging Øker finansieringskostnadene med i overkant av 10MNOK MVA i byggeperiode MVA i refusjonsperiode Byggelån med 5% rente og annuitetslån med 3% rente Usikkerhet om kommunen kan overta justeringsretten I verste fall refunderes ikke MVA (ref. vurdering av Hjort) – 55 MNOK Kompliserer et allerede krevende avtaleverk Avtaler og anbudsprosesser blir svært ressurs- og tidskrevende Stram fremdrift med skole klar til 2020 Betydelig risiko med OPS!

Ny Risenga skole - Gjennomføringsmodell Totalentreprise: Prosjektet vurderes som attraktiv for markedet, dvs. god konkurranse Større mulighet for forhandlinger i lovverket nå enn tidligere Benytter enhetlige standarder som utgangspunkt for skolen Søker god prosess med involvering av brukere Totalentreprise med forhandling Prekvalifisering Løsningsforslag med noe kompensasjon Forhandling

Ny Risenga skole - Fremdrift Forslag til vedtak i saken: Ny Risenga ungdomsskole skal stå klar i løpet av 2020.

Ny Risenga skole - Fremdrift Utvalgte milepæler: Januar 2017 – FSK vedtak på fremdrift, plassering og gjennomføring Mai 2017 – Prekvalifisering totalentreprenører utført Mai 2017 – Enhetlig standard for skolebygg utarbeidet Juli 2017 – Brukermedvirkning knyttet til programmering utført August 2017 – Programmering utført Høst 2017 Overordnet prosjektering og kostestimat utarbeidet Politisk sak på estimert totalkost og kost for kulturlokaler Anbudskonkurranse med løsningsforslag Vår 2018 Vurdering av løsningsforslag utført Avklaringer og forhandlinger utført Innstilling til kontrakt klar Politisk sak på kontrakt og kontraktinngåelse Mai 2018 – Oppstart detaljprosjektering (totalentreprenør) Årsskiftet 2018/2019 – Riving av gammel skole og bygging av ny skole Høst 2020 – Ny skole tas i bruk (sannsynlig ferdigstillelse til høstferien)

Ny Risenga skole - Fremdrift Viktige aktiviteter i 2017 for å holde fremdriften: Prekvalifisering av totalentreprenører Omregulering (initiert) Grunnundersøkelser Utarbeide enhetlig standard for skolebygg Krav til areal og funksjoner Tekniske krav knyttet til FDV Avklare behov for kulturlokaler med estimert kostnad Gjennomføre prosess for brukermedvirkning Skole FAU Kultur Nærmiljø Utarbeide ny politisk sak med Rom og funksjonsprogram, skole og kultur Kostnader totalt og for kulturlokalene