Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai 2015 20.09.2018.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai 2015 20.09.2018."— Utskrift av presentasjonen:

1 Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai 2015

2 Lite tilfredsstillende…
Dagens situasjon Lite tilfredsstillende…

3 Agenda Orientering om reguleringsprosessen
Presentasjon og beskrivelse av forfasen Tid for spørsmål

4 Reguleringsprosessen
VARSEL OM PLANOPPSTART (11. mai til 19. juni 2015) OFFENTLIG ETTERSYN (nyåret 2016) VEDTAK I SØRUM KOMMUNE (vinter/vår 2016)

5 Fremdriftsplan Frist for innspill ved oppstart, fredag 19. juni 2015.
Bearbeiding av innspill, bearbeiding av løsning, utarbeide forslag til reguleringsplan. Offentlig ettersyn av reguleringsplan, ny mulighet for å komme med innspill. Revisjon av reguleringsplan etter offentlig ettersyn. Avsluttende behandling i Sørum kommune. Utarbeide byggeplan og grunnerverv 2016. Byggestart 2017/18

6 Bakgrunn Forfasen: Eksisterende bru er trang og i dårlig forfatning.
Lysregulering og enveis trafikk Ny bru må på plass

7 Forfase Utarbeidet for Statens vegvesen av Multiconsult AS
Hovedhensikt – avklare systemløsning, brutype og hovedprinsipp for gjennomføring. Rapport fra forfasen kan finnes på internett:

8 Hovedalternativene: Kombinert bru, dvs kjøreveg og gang- og sykkelveg på samme bru, med rekkverk som skille. Trenger midlertidig bru i byggefasen. Separate bruer – trenger ikke midlertidig bru. Flere varianter av begge disse.

9 Kombinert bru med midlertidig gangbru, modell

10 Kombinert bru, tverrsnitt

11 Kombinert bru, planskisse

12 Separate bruer, modell

13 Separate bruer, tverrsnitt kjørebru

14 Separate bruer, tverrsnitt gangbru

15 Separate bruer, planskisse

16 Vurderinger: Alternativene er vurdert opp mot hverandre utfra ulike temaer Funksjon i byggefase og som ferdig anlegg Byggeteknisk gjennomføring Kostnader

17 Valg av alternativ Vegvesenet går inn for alternativ med separate bruer fordi: Løsningen med en separat gang- og sykkelvegbru fører de gående og syklende lenger unna fra biltrafikken og gir bedre sikkerhet enn ved en kombinert løsning. Løsningen ligger godt i samspill med det omliggende landskapet og vegens linjeføring i området. Man unngår usikkerheter knyttet til kostnad og tidsbruk for midlertidig bru som må settes opp dersom det bygges kombinert bru. Noe kortere byggetid for kombinert bru, men det er usikkerhet mht kostnad og byggetid for midlertidig bru. Byggeteknisk små forskjeller ellers. Kostnadsforskjellene er små.

18 Viktige momenter Gangforbindelse over Leira åpen i hele byggetiden.
Ikke mulig å opprettholde kjørbar bruforbindelse i hele byggetiden. Omkjøring fra Vardåsen via E6 og Grankrysset. Skoleskyss vil gå til ny dropsone øst for skoleområdet. Søker å få til snumulighet for personbil på vestsiden av brua. Ekstra gangbru nord for grendehuset: Må i tilfelle finansieres av kommunen. Kommunen har sagt nei til dette. Riggareal: Det blir behov for riggareal til entreprenør på begge sider av Leira. Plassering og størrelse ikke klart ennå.

19 Byggeperiode Blir det kø på Frogner i byggeperioden?
Trolig, men tenk alternativt – og husk at det går over!

20 Innspill og merknader:
Sendes skriftlig til Statens vegvesen Region øst, Postboks 1010, 2605 Lillehammer, eller Merknadsfrist 19. juni 2015. Ny mulighet til å uttale seg om reguleringsplanen ved offentlig ettersyn. Vi er også åpne for innspill ellers!


Laste ned ppt "Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai 2015 20.09.2018."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google