Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
De regionale helseforetakenes samarbeid om kvalitetsregistre Olav Røise Leder av Styringsgruppen for nasjonale kvalitetsregistre.
Elektronisk samhandling
Tema for presentasjonen.
Strategisk ledelse og IKT
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Handlingsplan strategisk HR
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Tilgang på langs: Informasjonsdeling og sammenhengende pasientforløp - En introduksjon - Ellen K. Christiansen,seniorrådgiver, Nasjonalt senter for.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Informasjonssikkerhet
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Utveksling av elektroniske helseopplysninger Storskala utbredelse Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Orientering fra forprosjekt Pasientbehandling og Samhandling
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Side 1Navn på seminar / Botilbud til unge som er utsatte for tvangsekteskap eller trusler om tvangsgifte Handlingsplanen mot tvangsekteskap,
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
NSF Østfolds fylkesmøte 25.(-26.) mars 2015
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Brukerutvalget April 2016 Stig Slørdahl Administrerende direktør Helse Midt-Norge RHF.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Evaluering av TSB fusjonen i Helse Midt-Norge i 2013/2014
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
HMN LAB Beslutning om kunngjøring av anskaffelse
Velkommen til strategimøte
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
IKT Handlingsplan Versjon 0.9.
HMN Orientering om HMN LAB
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Én journal for hele helsetjenesten i Midt-Norge
Tiltak for utvikling av ferjemarkedet på lang sikt
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Styremøte 20. juni 2018.
Brukerutvalget 23. April 2019 Per Olav Skjesol.
Innovasjonspartnerskap
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Irene Henriksen Aune, Koordinator EIEJ Agder Webinar 04. juni 2019
Utskrift av presentasjonen:

Helse Midt-Norge PAS/EPJ Eneste bruker i verden av dagens systemer. Full brems på utvikling. Dårlig og potensielt dyrt. Kommunal EPJ: Dårlig egnet som pasientverktøy og kan ikke integreres mot moderne systemer Fra begynnelsen…

Helse Midt-Norges må anskaffe en ny løsning Helse Midt-Norges Strategi 2020 IKT-strategi Helse Midt-Norge, tiltak beskrevet i Handlingsplan 2013-2018: 1.1: Bytte ut elektronisk pasientjournal og pasientadministrativt system Det regionale styrets vedtak: «… legge vekt på samhandling med kommunehelsetjenesten og fastlegene, samt andre offentlige og private aktører i det videre arbeidet.»

Helseplattformens struktur og organisering «Helseplattformen» er navnet på programmet som inneholder tilhørende prosjekter for anskaffelse, innføring og gevinstrealisering av ny elektronisk pasientjournal for helsetjenesten i Midt-Norge. Programmets eiere er Helse Midt-Norge RHF og Trondheim kommune Responsen på styrets anmodning om fokus på samhandling ble opprettelsen av programmet «Helseplattformen». Dette er et program for prosjektene tilhørende anskaffelsen. Programmet eies av Helse Midt-Norge og Trondheim kommune i samarbeid. 4

Helseplattformens struktur og organisering forts. Ansvarlig for anskaffelse av ny elektronisk pasientjournal – konkurranse kunngjort august 2016 («Procurement of an EHR solution with adjacent systems and solutions») Helseplattformen er lokalisert i Trondheim og har omkring 50 fulltidsressurser (FTE) En bred involvering av medisinsk, administrativ og teknisk fagpersonell, fra helseforetak, kommuner og fastleger er et viktig fokusområde for programmet Kunngjøringen ble publisert mandag 29. august 2016 5

Helseplattformen representerer hele Midt-Norge Trondheim kommune er en av hovedaktørene i anskaffelsen Samtlige kommuner i Midt-Norge besitter opsjoner for kontrakten Helseplattformen dekker hele den midt-norske befolkning på omkring 720 000 innbyggere Kommunene har en sterk representasjon i programorganisasjonen og tilhørende styringslinje Befolkning Helseplattformen dekker (tall pr 1.1.2016) Kilde: http://www.ssb.no/262531/folkemengd-og-areal-etter-kommune-sa-57 Møre og Romsdal: 265 290 Bindal kommune (i Nordland, tilhører HNT HFs opptaksområde): 1 465 Nord-Trøndelag: 136 399 Sør-Trøndelag: 313 370 Til sammen: 716 524 6

Helseplattformen skal gi økt kvalitet i pasientbehandling, bedre pasientsikkerhet, mer brukervennlige systemer og dermed sette helsepersonell i stand til å utføre sine oppgaver på en bedre og mer effektiv måte. 7

Hva Helseplattformen skal gi oss (vedtatte mål) Høyere behandlingskvalitet og færre pasientskader Tilgang til kontinuerlig oppdatert klinisk kunnskap basert på beste praksis Innbyggerne i Midt-Norge får enkel tilgang til egen journal og større mulighet til å påvirke eget behandlingsforløp Bedre samhandling i og mellom primær- og spesialisthelsetjenesten Bedre data- og informasjonsgrunnlag for forskning og innovasjon Økt effektivitet og bedre ressursbruk Bedre styringsinformasjon som grunnlag for kvalitets- og forbedringsarbeid i daglig drift Redusert tidsbruk på dokumentasjon og leting etter helseopplysninger Tilfredsstille nasjonale krav og standarder 8

Øvrige målsettinger for Helseplattformen Tjenestene skal hjelpe innbyggerne til å leve selvstendig i sine egne hjem, og dermed redusere behovet for kommunale og statlige institusjoner.  Dette innebærer å utvikle generiske behandlingsforløp som er basert på innbyggerens funksjonsnivå, tidlig innsats og hverdagsmestring. Oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet: Helseplattformen skal være et regionalt utprøvingsprogram for det anbefalte nasjonale målbildet i «Én innbygger – én journal» - et mulig startpunkt for en felles nasjonal løsning for kommunal helse- og omsorgstjeneste 9

Det er en tett kobling mellom kravene fra Én innbygger – én journal og Helseplattformen Én innbygger - én journal : Overordnede krav Helseplattformen: Effektmål 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Tiltaket skal gi innbyggere og helsepersonell med tjenstlig behov en samlet tilgang til oppdaterte og nødvendige helseopplysninger, uavhengig av hvor innbyggeren har fått helsehjelp tidligere. X Tiltaket skal legge til rette for at planer for den enkelte pasient kan opprettes, deles og følges opp på tvers av helse- og omsorgstjenesten. Det skal tydelig fremgå hvilken aktør som til enhver tid har ansvaret for gjennomføring av aktuelle oppgaver. Tiltaket skal sikre at tjenester er enhetlig definert på tvers av virksomheter og at helsepersonell og innbyggere får en samlet oversikt over kvalitet og ledig kapasitet for gjennomføring av aktuelle tjenester. Tiltaket skal legge til rette for at helsepersonell får tilgang til kunnskaps- og beslutningsstøtte i tråd med gitte prioriteringer og definert beste praksis. Tiltaket skal legge til rette for tilgjengeliggjøring av data til kvalitetsforbedring, ledelse og analyse, helseanalyse, forskning og beredskap. Tiltaket skal ta høyde for strukturelle endringer. Som et minimum må tiltaket ta høyde for ivaretakelse av brukervalg, samt endringer i virksomhetsstrukturer og oppgavefordeling. 10

Hva innebærer det nasjonale oppdraget? “(…) Helseplattformen i Helse Midt-Norge RHF skal gjennomføres som et regionalt utprøvingsprogram for det anbefalte nasjonale målbildet i «Én innbygger – én journal» og et mulig startpunkt for en felles nasjonal løsning for kommunal helse- og omsorgstjeneste.» Kilde: Protokoll fra foretaksmøte i Helse Midt-Norge RHF, 22. juni 2016 Oppdraget innebærer tett samarbeid med Direktoratet for e-helse Direktoratets nasjonale prosjekt vil bidra med kompetanse innen tema av nasjonal interesse til Helseplattformens arbeid Fremtidige norske anskaffelser av elektronisk pasientjournal vil kunne bygge på erfaringer fra Helseplattformen. 11

Anskaffelsens kunngjøring og videre tidslinje 2015 2016 2017 2018 2019 Planlegging og prekvalifikasjonsfase Dialogfase Tilbuds-/evalueringsfase Prekvalifisering Versjon 1 konkurransegrunnlag Versjoner av konkurransegrunnlag Versjoner av konkurransegrunnlag Endelig versjon konkurransegrunnlag Versjoner av konkurransegrunnlag Kontrakts-inngåelse Kunngjøring 29. august 2016

Kundene i anskaffelsen Helseplattformen Helse Midt-Norge RHF Trondheim kommune Øvrige kommuner i Midt-Norge Fastleger og avtalespesialister Opsjoner Mulighet for kjøp (private aktører) 13

Tett samarbeid med linjeorganisasjonene Programorganisasjonen håndterer selve anskaffelsen Anskaffelse Kjøp Oppsett og innføring Organisasjons- og tjenesteutvikling ivaretas i linjeorganisasjonene 1. Utvikle helsetjenesten som ny teknologi skal understøtte 2. Utvikle organisasjoner som kan ta i mot og utnytte ny teknologi 3. Bli i stand til å ta ut gevinster i form av kvalitet og effektivitet 14

Helseplattformens involvering og forankring Fagfolk fra kommuner og spesialisthelsetjenesten arbeider fast i prosjektet Omkring 50-70 fulltidsressurser, noe variasjon ut fra prosjektets ulike faser Tett integrerte team med blanding av representanter fra kommune/spesialist Fokus på tverrgående prosesser og pasientforløp mellom fastlege, kommune og spesialisthelsetjeneste Betydelig klinisk/faglig involvering i arbeidet med kravspesifikasjonen Flere hundre ansatte fra kommuner, fastleger og helseforetak har deltatt Flere runder med workshops er gjennomført Fokus på fagområder innen klinisk, administrativ og teknisk virksomhet Det er fokus på god involvering og forankring gjennom hele anskaffelsesprosessen