Lese- og skrivevansker

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Velkomstord og presentasjon.
”DYSLEKSIVENNLIG SKOLE”
Solveig-Alma Halaas Lyster Institutt for spesialpedagogikk
Leselos Koding/metakognisjon
Henvisning til PP-tjenesten
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Skole – hjem samarbeid.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
velkommen til sertifiseringskurs
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
S ystematisk O bservasjon av L esing.
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Early Years ”New Zealand-modellen”
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
DYSLEKSIVENNLIG SKOLE
Kjennetegn og følgevansker
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Teorier om lesing LUB
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Skrive og læringsstrategier Hva er lærevansker ? Kunsten å lære? Kunsten å skrive? Ved Espen Braathen Schønfeldt.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
L ÆREFORUTSETNINGER OG AUTOMATISERING B JØRN E INAR B JØRGO N EVROPSYKOLOG 1.
© Tempolex ® To veier inn i leksikonet * De to veiene er gjensidig avhengig av hverandre og utvikler hverandre * Fonologisk.
Kompetanse for mangfold
Dysleksi og spesifikke språkvansker
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Systematisk Observasjon av Lesing.
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Les og skriv 3.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Lese- og skrivevansker Vestad skole 16/11-16

Lesing Lesing = teknisk forståelse x forståelse Når vi skal lære å lese skal vi: Lære bokstav-/bokstavlydlæring Sammentrekning av bokstaver til ord Kunne forstå det som leses

Ulike typer leseproblemer i henhold til «the simple view of reading» Svak avkoding God forståelse Normal Svak forståelse God avkoding ( Gogh and Tunmer 1986)

Avkoding Det er avkodingen som gjør oss som lesere i stand til å gjenkjenne og uttale ordet og få adgang til ordets mening Dette er en ferdighet som bygges opp over tid Hver gang vi ser/møter et nytt ord, styrkes minnebildet av ordet Etter hvert gjenkjenner vi ordet hurtig og sikkert

Leseforståelsen Leseforståelsen er en del av en høyere kognitiv prosess som gjør det mulig for leserne å hente ut mening av teksten og reflektere over den og trekke slutning. Leseforståelsen kan IKKE automatiseres Det er for at resultatet skal bli tilfredsstillende krav om bruke både oppmerksomhet og kognitive ressurser

Avkoding og Lesing God lesing er avhengig av at både ordavkoding og leseforståelsen fungerer godt Nøyaktig og automatisert ordavkoding er nødvendige forutsetninger for god leseferdighet En svikt i ordavkoding vil hindre leseforstålesen

Avkoding og lesing Hos mange elever som sliter med lesing er det avkodingen som er den største utfordringen For å forstå og finne svar på hvorfor så mange elever sliter med avkoding må man ha kunnskap om strategiene som brukes ved ordavkoding

Strategier ved ordavkoding Kontekstfrie strategier: Logografiske strategien Fonologiske strategier Ortografiske strategier

Skrivevansker Dobbelt konsonant (man = mann, forberredt = forberedt) Bokstavene bytter plass (klarte = klatre, starks = straks) Sammensatte ord (motor sykkel = motorsykkel) Bokstaver utelates i ord (væreser = værelser, midt = mitt) Ordet skrives lydrett (domme = dumme, gjærne = gjerne)

Lesevansker Problemer med å lese høyt Det tar lang tid å lese Linjene eller bokstavene kan ”hoppe” på papiret Det er vanskelig å lese tekst på TV eller kino Det er vanskelig å lese håndskrift (også sin egen) Det er vanskelig å forstå eller uttale lange ord Det er lettere å forstå en tekst som andre leser høyt enn om man leser den selv

Språk- og talevansker Barn med språkvansker får vansker i leseprosessen Det blir viktig med tidlig innsats hvor man jobber med språkutviklingen

Veier til lesevansker Ikke-alfabetisk leser Mangler fonologisk bevissthet og/eller bokstavkunnskap Bruker visuelle holdepunkt til å gjenkjenne ord Kompensatorisk leser Har begrensede fonologiske leseferdigheter Avkoder delvis fonologisk og gjetter på resten av ordet Benytter seg av kompensatoriske strategier som bruk av kontekst for å avkode ord

Veier til lesevansker Ikke-automatisk leser Bruker fonologisk og ortografisk informasjon for å avkode ord Ordlesingen er nøyaktig, men ikke automatisert(lyderer) Svak ordforståelse eller svak syntaktisk eller morfologisk forståelse kan være årsaker. (barn med språkvansker, flerspråklige)

Årsaker til lesevansker Miljømessige forhold Biologiske forhold (Lærevansker) Dårlig tilpasset undervisning For kort tid til å automatisere fonologisk lesing. Fokus på rask leseteknikk kan føre til ”gjettelesing” hos elever med svake fonologiske ferdigheter. Lite utviklede lese og forståelsesstrategier. Dysleksi Språkvansker Oppmerksomhetsvansker Synsrelaterte vansker Hørselsvansker

Prinsipper for tiltakstenkning for elever med dysleksi avsporing prinsipper for tiltak Ikke alfabetisk leser Artikulatorisk støtte Språkleker, fonologisk bevissthet Brikkestaving Kompensatorisk leser Sakte tempo Oppgaver som tydeliggjør at ord består av enkeltlyder(Gitter, Silhuett) Ikke automatisert leser Stavelsesdeling Ord i ord Bevisstgjøring på morfologiske enheter og syntaktisk struktur Begrepsstøtte v /språkvansker

Tiltak innenfor TPO Styrke begrepsforståelse Kartlegge begrepsforståelse språk 6-16 20 spørsmål om språkferdigheter Rett nivå på lesetekst Økte lesevolum Tempolex – 1-1 hver eneste dag helst 3 ganger hver dag, også lørdag og søndag. NB! Mandag og fredag er viktigst om man ikke får til daglig Hjelp til lån av bøker

Bruk av hjelpemidler IKT hjelpeprogrammer lydbøker/smartbøker skanning av tekst pedagogisk programvare 

Tiltak Metoder som sikrer forståelse. Gode lese- og læringsstrategier. Gode rutiner for vurdering for læring. Bruke flere sansekanaler i undervisningen, jfr. læringsstiler. God struktur i all undervisning. Gode lekseplaner/avtaler med foreldrene. 

Rettigheter På prøver gis dyslektikere muligheter til å få vist sine evner gjennom bruk av hjelpemidler, opplesing av tekst, lengre tid osv. Tilretteleggingene tilpasses behovene til den enkelte elev, og det lages en avtale om hvordan dette skal være sammen med foresatte. Skolen har gode rutiner for å informere om fritak i sidemål, samt har satt seg godt inn i regler og konsekvenser av å vurdere fritak i andre fag. 

Bli en dysleksi vennlig skole "Ettersom en dysleksivennlig skole jobber systematisk med å sørge for at ingen elever faller etter, har det vært påpekt at en dysleksivennlig skole igrunn er en god skole for ALLE elever.« http://www.dysleksiforbundet.no/no/dysleksivennlig_skole/Den+dysleksivennlige+skole.9UFRHGYY.ips

På hvilket nivå vil du plassere disse elevene? Gruppeoppgaver Leseutviklingsmodellen På hvilket nivå vil du plassere disse elevene?