Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Advertisements

Oppmerksomhetstrening
Mestring og forebygging av depresjon
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE:
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Kognitiv behandling ved sammensatte lidelser.
Mestring og forebygging av depresjon
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
LÆRING Grunnleggende prosesser
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Et økende problem i skolen?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
-av familieterapeut Hege Aitken
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Brotts – Brytet Stjørdal 11. november 2009 Et kriminalitetsforebyggende program.
Avdeling for sosionomutdanning
Nils Håvard Dahl avdelingsoverlege
Stress, utbrenning, mobbing
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Psykiske konsekvenser av misnøye med utseende
CAKE session no. 4 Stille avvik. Siden sist … Forrige CAKE session handlet om læring og buddysystem Buddygruppen arbeider nå med å gå gjennom innspillene.
CAKE 2012, Q1. Revitalisering av CAKE: Vi ønsker å gjøre en revitalisering av CAKE i ”Nye” CAKE vil deles opp i 4 sessions per år, 1 for hvert kvartal:
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
BARNAS BARNEVERN 2020.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hjerte- og karsykdom: ”No.1 killer of women”? Til tross for at hjerte-
Aggresjon.
Emosjon, spenning, stress
Kurs høsten 2015 Praktiske opplysninger om kurset: Kurset blir ledet av godkjente kursledere. Kurset går over ganger og varer i 2 ½ time. Det er.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Hvordan mestre livet med myelomatose ? Seminar Scandic Hotell City Dr. Tor Jacob Moe Lege / Psykiater.
Kognitiv miljøterapi Drammen/NAPHA 7. og 8. oktober 2013 Psykologspesialist Marit Grande
Torgeir Lindvig1 KOGNITIV TERAPI VED DEPRESJONER HOS ELDRE: Definisjon av kognitiv terapi: Definisjon av kognitiv terapi: Triade:Tankene påvirker følelsene.
Fagkveld om psykisk helse «GOD PSYKISK HELSE MED KRONISK SYKDOM» Hva er psykisk helse? Livskvalitet og kronisk sykdom Tankens kraft – tanker, følelser,
Psykologiske følger av misnøye med utseende NOl-LEOOS
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Barn & smerter Å møte barn- Forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo Rikshospitalet 19. oktober 2009.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Forberedende samtaler
Holdninger.
Helsesøsterkongressen 2017
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Sinnemestring Ut av tåka 2018
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Sosial kognisjon Geir Overskeid.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Dr. Pål Rochette Spesialist i psykiatri og allmennmedisin drrochette.no Revidert aug Introduksjonsgruppe kognitiv terapi

Formål Læring og forståelse av den kognitive modellen Bevisstgjøring av tanker, følelser og handlinger Bruk av den kognitive modellen Bli kjent med gruppekonseptet (NB: kun generelle, ikke individuelle, problemstillinger i introduksjonsgruppen) Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Definisjon kognitiv terapi Kognitiv terapi er en samtalebehandling der tanker/tolkninger (kognisjoner) står i sentrum. Tankene/ tolkningene styrer følelser, adferd/handlinger og kroppslige reaksjoner. Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Kjennetegn ved kognitiv terapi Strukturert, konkret og målrettet Fokus: her-og-nå Mestring av, fremfor bortfall av, symptomer Disponerende, utløsende og vedlikeholdende faktorer viktigere enn årsak Aktivt samarbeid Hjemmeoppgaver Du kan selv gjøre mye for å få det bedre! Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Kognitiv adferdsterapi – ABC-modellen A C B A: situasjon B: tanke/tolkning C: konsekvens Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Kognitiv adferdsterapi: angstmodellen Situasjon (A) Tanke/tolkning (B) Adferd (C) Følelse (C) Kroppslige reaksjoner (C) Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

KAT/CBT: angstmodellen forts. Situasjon Tanke/tolkning Handling Følelse Kroppslige reaksjoner Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Negative automatiske tanker (NAT) NAT = B Tanker/tolkninger som styrer følelser og adferd Raske, automatiserte, og oftest ubevisste Uhensiktsmessige (bruk uhensiktsmessig fremfor negativ) Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Kognitive feil / tankefeil Katastrofetenkning («verstefallstenkning»): det å tro at det verst tenkelige utfallet vil inntreffe. X: ubehag i brystet på ve. side hos en ung og frisk person oppleves som alvorlig hjertesykdom med risiko for å dø. Enten-eller («sort-hvitt»): en situasjon/symptom tolkes enten som meget farlig, eller helt ufarlig. Ingen nyanser. Tankelesning: vi tar for gitt hva andre tenker om oss, uten å finne ut av det. Klassisk ved sosial angst. Følelsesmessig resonnering: det en person opplever («føler») tolkes som en realitet. X: hvis jeg kjenner ubehag når jeg kjører i tunnel, betyr det at tunneler er farlige. Overgeneralisering: det å trekke en generell slutning ut i fra en enkel erfaring. Må-burde – den beste måten å deprimere seg selv på! Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Kompensatoriske strategier Trygghetsskapende adferd: handlinger vi utfører for å dempe angsten og oppleve trygghet Unngåelse Sjekking Inntak av piller, rusmidler, mat Demper angsten der og da, men den grunnleggende problematikken forsterkes = dårlig deal. Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

ABCD-modellen D er alternative tolkninger til B. D’er er mer hensiktsmessige, og ikke minst, riktigere. Man kommer frem til D ved å drøfte B. Drøftelsesmetoder Mental rettssak: Hvilke bevis har jeg for at tanken stemmer? Hva taler for? Hva taler imot? Vektlegging av de forskjellige alternativene. Perspektivforskyvning: Hva ville jeg sagt til min beste venn, om han fortalte meg om de samme tankene? Tidligere tolkninger: Har jeg alltid tenkt på denne måten? Hensiktsmessighet: Er det hensiktsmessig å tenke slik? Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

ABCD-modellen (forts.) Grad av overbevisning: Hvor mye tror jeg på B? (0-100%) Hvor mye tror jeg på D? (0-100%) Skifte av tanker (B til D) går raskere enn skifte av konsekvens (fra C til E, E er konsekvenser av den alternative tanken). Derfor: man kan tro på en ny, alternativ tanke, men likevel oppleve den uønskede konsekvensen (C). ABCD-skjema Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

ABCD-skjema Dag/dat o Situasjon/hendelse (A) Hva gjorde du? Hva opplevde du? Tanke/tolkning (B) Hva tenkte du? Hvor sterkt trodde du på tolkningen (0-100%) Konsekvens (C) – følelse, adferd, kroppslig reaksjon. Intensitet %. Hva var konsekvensene? Alternativ tolkning/drøfting (D) Troverdighet av alternativ holdning: 0-100% Kjørte bil. Opplevde ubehag i brystet. Jeg har fått hjerteinfarkt – jeg dør! % Uro % Stoppet bilen øyeblikkelig. Ringte 113. Hjertebank, åndenød, svetting Jeg trente i går - sikkert muskelstrekk. 80% Hostet mye siste dager – sikkert derfor. 60% Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Tolkninger – 3 nivåer Grunnleggende leveregler Sekundære (situasjonsspesifikke) leveregler Negative automatiske tanker Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Grunnleggende leveregler Oppfatning/overbevisning om oss selv Oftest oppstått gjennom erfaringer fra oppveksten og samhandling med andre mennesker (læring) Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige, gjerne begge deler samtidig, men der den ene er mer styrende enn den andre. Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Sekundære leveregler Bygger på grunnleggende leveregler, knytter seg til en spesifikk situasjon Hensiktsmessige eller uhensiktsmessige Hvis … så … Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Kognitiv adferdsterapi - utvidet modell Grunnleggende leveregel Sekundær leveregel Situasjon Negativ automatisk tanke Adferd Følelser Kroppslige reaksjoner Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no

Problemformulering - angst Personalia Hovedproblem Kritiske hendelser/utløsende forhold ved debut Problemliste Uhensiktsmessige grunnleggende leveregler Uhensiktsmessige sekundære leveregler Forhold ved oppveksten som spiller inn Vedlikeholdende faktorer Mål Introduksjonskurs kognitiv terapi - drrochette.no