Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Advertisements

Klemetsrud skole Samarbeid mellom hjem og skole 2
Møteplass for etisk refleksjon
Hønefoss politistasjon
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Etiske modeller - hva er det?
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Etikk.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Avdeling for sosionomutdanning
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Etikk og moral i lederskap
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Etikk i pedagogisk arbeid
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Handlingsplan mot mobbing
Opprettholdende faktorområder
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Innføring i yrkesetikk for lærere
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Hva er viktig for elevers læring?
Å JOBBE I ANDRES HJEM, GJEST ELLER HELSEPERSONELL? Heidi Kristiansen Fagutviklingssykepleier diabetes.
Barns rett til medbestemmelse og beskyttelse før og etter avdekking av vold i hjemmet Med FNs barnekonvensjon som ramme Barns medvirkning Med eksempel.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
NAV og vår yrkesetikk. YRKESETISK GRUNNLAGSDOKUMENT Vedtatt på kongressen i 2002 Yrkesetiske prinsipper.
Om TPO: Utdrag fra artikkel Berit Bratholm:
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Valgets Kval Etiske dilemmaer knyttet til Samfunnets støtter av Henrik Ibsen Et diskusjonsopplegg for klasser i videregående skole.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesetikk Forelesning Rakel K.R.Næss Kilder: Hovedsakelig basert på Kristin Tholins bok: ”etisk omsorg i barnehagen og skolen, 2003 Gunn Imsen, lærerens.
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Moralske holdninger - Dydsetikk
Kapittel 1 SAMSPILL.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Etikk i skole og arbeidsliv
Den vanskelige samtalen
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Venner & valg Velkommen.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Utskrift av presentasjonen:

Av Helle Johannessen A1A

Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk (mål 1a og 1c)  Den didaktiske relasjonsmodellen  Undervisning i praksisperioden

3. Et yrkesetisk dilemma (mål 1a)  Muntlig presentasjon på eksamen 4. Gruppelogg fra prosjektet Student veileder student (mål 1b)  Veiledning på oppgave nr 3, av studenter i 2. klasse ………………………………………………………… Metateksten inneholder også en vurdering av en oppgave skrevet av en medstudent.

Min utvikling og læring dette semesteret Oppgavene:  Lært meg mye  Gruppeoppgaver best Praksis:  Gitt meg størst utbytte Forelesningene:  Gitt meg variert utbytte

 Pedagogikkfaget fungerer som en veiledning  Tolkning  avgjøres av personlige verdier  Hjulpet meg å definere mine verdier  Diskusjon rundt pensum  mulighet for refleksjon

Gruppeoppgave om et yrkesetisk dilemma, av: Helle Johannessen, Thuva Klausen og Torgunn Berg

 Et yrkesetisk dilemma man kan støte på i jobben som lærer  Flere handlingsalternativer  Begrunnelse for de forskjellige alternativene

Situasjonen  Vår tenkte kontaktlærer: Karsten  Vår tenkte elev: Sondre  Vår tenkte situasjon: Sondre betror til Karsten at han hadde blitt presset med av noen medelever i klassen til å stjele godteri butikken. Han tør ikke, og vil ikke si det til sine foreldre fordi han er redd for konsekvensene. Han vil heller ikke sladre på vennene sine. Men han angrer. Sondre er usikker sosialt, men pliktoppfyllende på skolen. Foreldrene er i skilsmisse.

Skal Karsten ta hensyn til konsekvens- og pliktetikken?  Si i fra til foreldrene.  Kanskje miste tilliten Sondre har vist han. Skal han fokusere på å bevare tilliten til Sondre?  Ikke si i fra til foreldrene, for å ikke gå imot Sondres ønske.  Stå i fare for at episoden gjentar seg, viss det ikke blir tatt tak i i hjemmet. Hvilke plikter, og ansvar har vi som lærer ovenfor eleven?

 ”Den etiske fordring krever av oss at vi handler” (Arnberg, 2008, s.27)  Ivaretar Karsten, som lærer foreldrenes ønsker ved å holde tett?  Hva vil man som mor og far ønsket å få vite om sitt barn?

 Karsten velger å gå til foreldrene  Fremtiden til Sondre er viktigere enn Karsten sitt behov for å beholde tillitsforholdet mellom Sondre og han selv.  ”Det er hensynet til den annen part som skal bestemme hvordan vi bør reagere og svare på fordringen.” (Arnberg, 2008, s.27)

 ”Noen ganger får lærere vanskelige betroelser fra elever mot et løfte om ikke å fortelle det videre til noen. Det kan bli en umulig klemme. Slike løfter bør en lærer for all del unngå å gi. Noen ganger må man - både ut fra sin yrkesetikk og sin personlige integritet - gå videre med en sak. Lærere som har gjort slike løfter, har gjort det av frykt for å miste kontakten med eleven.” (Hareide, 2004, s. 64)

Velger å gå videre med saken  Kontakte foreldre  Ta tak i de andre involverte Skolen har et ansvar for å være hjemmets forlengede arm i oppdragelsen. ”Læreren er vist stor tillit fra samfunn og fra foreldre, og dette må ha sin motvekt i en tilsvarende ansvarlighet fra lærerens side.” (Imsen, 2006, s. 467)

Både alternativ 1 og 2 bygger på: Pliktetikk  ”Hensynet til plikten går foran hensynet til konsekvensen” (Brøntveit, 2004, s235.)  Velge etikken utifra det som er rett i seg selv. Konsevensetikk  konsekvensen eller resultatet av handlingen er det som avgjør om handlingen er god eller ikke.  ”Er resultatet godt er handlingen god”(Brøntveit, 2004, s.230)  Om resultatet blir bra for Sondre vet vi jo ikke før det har gått en tid og vi ser om han har gjentatt handlingen.

”Tillit går på følgende forhold: tillit til læreren som fagperson og tillit til læreren som medmenneske.” (Arnberg, 2008, s.22) Tilliten mellom lærer og elev i fokus  Går ikke til foreldre  Sondres anger viser at han neppe vil gjenta handlingen.

 Gjentar det seg vil Karsten handle  Ber butikken være på vakt, men angir ikke elevene pga taushetsplikten.  ”Dersom personligeforhold blir gitt til en tredje person, vil det ødelegge tillitsforholde mellom yrkesutøvere og klient. Brudd på taushets plikt kan føre til fengselsstraff” (Brøntveit, 2006, s. 285)

Dette alternativet bygger på ansvarsetikk: Løgstrup sier at ansvarsetikk bygger på forholdet mellom meg og deg, og på møtet mellom enkeltmennesker.

 Ingen fasitsvar  Man vil aldri kunne oppfylle alles ønsker Som lærer:  Hvem sine ønsker er viktigst?  Hva er man ut fra lover og regler pliktet til

Valgene man tar, vil variere fra lærer til lærer, ettersom alle har et forskjellig grunnsyn på hva etikk er, og hva man selv føler er viktige verdier å ta vare på.

Litteraturliste - Brøntveit, Erik og Duesun, Knut, Filisofi, livssyn og etikk, Fagbokforlaget Imsen, Gunn, Lærerens verden, Universitetsforlaget Arneberg, Per, Pedagigisk dannelse og etikk, Cappelen akademiske forlag Hareide, Berger J., En dyd av nødvendighet ?, Læremiddelfolaget 2004