Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Advertisements

SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater FORNY-forum Fredrik Dalen Tennøe, UFD Trondheim, 3. november 2004.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
Hva har vært vårt fokus i 2007?. –Kvalitet på arrangementene slik at det gir økt opplevelse av verdi for deltakere og slik at det blir attraktivt å være.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
1 Samarbeid høgskole/universitet og næringsliv UHR –Dekanskole Inge Jan Henjesand Leder nærings-, forsknings- og innovasjonspolitikk Abelia, Foreningen.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Direktørens rolle ved universitet og høgskular. Høgskuledirektør Hans Jørgen Binningsbø UHR sin direktørskule 27. nov
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Kommunikasjonsstrategi
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Innovasjon 2010 Kommersialisering av FoU-resultater
nHS og Universitetspilotene - prosjektledersamling 15. mars 2007
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Bærekraftig samfunnsutvikling
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Familieråd En for alle, alle for en
Evaluering av ”Fritt Fram”
Bærekraftig samfunnsutvikling
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Omorganisering av samarbeidsorganene
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Samordningsforsøket – hva har vi lært?
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Balansert omstilling for utvikling
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell
Regjeringen vil at Norge skal være et av de mest innovative landene i Europa NTNU - en drivkraft for omstilling, bærekraftig innovasjon og utvikling av.
Kontaktutvalget 19.november 2015
«Alle med… Går ikke på bare 123»
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Oppstart SU Jevnakerskolene
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Effektivisere og forenkle
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
Kommunesektorens bruk av FoU
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Evaluering Regionrådet
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Rektor-utfordringer Torunn Klemp Samfunnsoppdraget Rektors ulike roller Styreleder eller styrets sekretær Faglig leder Daglig leder eller arbeidende styreleder Utenriksminister Noen viktige saker En tydelig leder?

Samfunnsoppdraget - leder i en viktig samfunnsinstitusjon Kompetanseutvikling Kandidater Kunnskapsproduksjon Næringsutvikling/utvikling av offentlige tjeneste Den enkeltes mulighet til å realisere sitt potensial Sosial utjevning Distriktsutvikling Demokratisering Likestilling Oppdragelse i forhold til verdier/Citizenship/Danning Den samfunnskritiske funksjonen

Styret - sekretær eller styreleder Formelt to veldig ulike forhold - reelt? Utfordringer for alle rektorer –Å gi styret de riktige sakene og den rette rollen –Å motarbeide blokkdannelse –Å synliggjøre styret og styrets arbeid i institusjonen –Å skape tillit mellom styret og hele ledergruppa

Faglig ledelse -avhengigheten av dekanene Det er i avdelingene/fakultetene det skjer! Ei ledergruppe – ikke ei gruppe av ledere –Å ivareta både avdelingas og hele høgskolens interesser – dekanen blir medlem i ledergruppa når han/hun er villig til å ta det større perspektivet og rektor gir ansvar og myndighet –Dekanen som rådgiver og gjennomfører – må skape klarhet i forhold til ulike roller i ulike faser i en sak –Dekanen som informasjonskanal – opp og ned –Dekanen som stedfortreder Utfordringer: –Å prioritere de faglig-strategiske sakene foran daglig drift/administrasjon/enkeltsaker i dekanmøtet –Tørre å ta styringa sammen – utnytte handlingsrommet som institusjonene har fått gjennom økt autonomi

Forholdet til administrasjonen - daglig leder eller arbeidende styreformann Formelt svært ulike ansvarsområder - reelt? Delt eller enhetlig ledelse? Team - må skape situasjon med god arbeidsdeling og fruktbart samarbeid – mange mulige modeller! Utfordringer: –Effektivitet: Mange og store møter, adm vokser –Delegasjon –Å skape et godt styringshjul –Mer kontinuitet i adm enn i faglige lederjobber

Utenriksminister - del av regionalt partnerskap Forankret i UH-loven: formidling/den tredje oppgaven/bidrag til regional utvikling –EVU, FoU, innovasjon og nyskaping –Forskningskommunikasjon mot allmennheten, næringsliv og offentlig sektor Utfordringer: Mengden kontaktpunkter/ samarbeidspartnere/nettverk Store forventninger i regionene Prioritering opp mot andre oppgaver, lite synlig innad – men har med UH-sektorens legitimitet å gjøre Regional politisk styring av sektoren?

Utfordringer regionalt fortsetter Eksternfinansiert virksomhet –Styre ressursene til beste både for regionen og den budsjettfinansierte virksomheten –Møte tverrfaglige behov –Passe inn oppdrag i den planlagte virksomheten uten at FoU lider –Innsalg og markedsføring er uvant for mange –Tydelige retningslinjer for situasjoner der tilsattes og institusjonens interesser krysser Dekanene er også utenriksministre på dette nivået. Viktig å snakke med samme tunge!

Utenriksminister - deltaker på nasjonal og internasjonal arena Ledere i sektoren er ikke synlige nok! UHR viktig for politikkutforming/interessehevding overfor staten Lære av hverandre – møte likesinnede Legge grunnlag for samarbeid (særlig regionale nettverk?) Utfordring: Nasjonal deltakelse kan bli solospill UHR har en lite heterogen medlemsmasse Hyppig utskifting av folk

Utenriksminister - ambassadør og gallionsfigur Rektor skal være en god ambassadør for hele institusjonen - kan bare gjøre en god jobb dersom du kjenner institusjonen godt Ettertrakta gallionsfigur – viktig å stille opp!

Noen viktige saker sett fra en høgskole Stjernø – utvikling av institusjonsstrukturen Kompetansebygging – NOKUT, likeverd i sektoren, kompetansebehov innenfor våre fagfelt FoU – finansiering, utvikling av høgskolenes bidrag Samspill i regionalt partnerskap basert på fortsatt statlig eierskap Evaluering/videreutvikling av finansieringsmodellen Balansert målstyring? Adm.kostnader i sektoren! Lærerutdanning opp på masternivå? Rekruttering av studenter med minoritetsbakgrunn Studiekvalitet – Utnytte studentgruppas forandringskraft!

Å være en tydelig leder? –Tydelige mål og strategier – må være villig til å prioritere, tallfeste, tidfeste, ansvarsfeste, budsjettsette – og gi tilbakemeldinger –Høgskolen - mer enn summen av avdelingene? –Bidra til at alle i institusjonen har respekt for samfunnsoppdraget –Utvikle arenaer for dialog: informasjon og medvirkning –Holde fast på vedtak – skape forståelse for beslutningssystemet –Satse på samspill eksternt og internt