Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»"— Utskrift av presentasjonen:

1 «Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
NOKU konferansen mai 2018 Arnfinn Bjerkestrand, kultursjef

2 Prosess: Første del av arbeidet med å etablere Innbygger- og samfunnskontakt ble vedtatt i kommunalstyret for administrasjon 25.april 2017. Det ble da avklart at følgende avdelinger skal inngå i tjenesteområdet: Smartby, Politisk sekretariat, Kommunikasjon, Næring, Kultur og Innbyggerservice. Det er 6 avdelinger som inngår i tjenesteområdet med totalt 64 ansatte. Størrelsen på avdelingen er ulik der Innbyggerservice er størst med 25 ansatte og Smartby er minst ansatte. Oppdragenes omfang er ikke proporsjonalt med antall ansatte.

3 Innbygger- og samfunnskontakt er et nytt direktørområde, som er definert som et fornyende perspektiv inn i ledergruppen. «Rådmannen mener at å skape et eget tjenesteområde som kjennetegnes av et tett samspill og dialog med innbyggere, organisasjoner og næringsliv, er en innovativ organisatorisk løsning på de endringsbehov kommunen står ovenfor» Tjenesteområdet skal ha et utstrakt samarbeid med innbyggere, næringsliv og andre aktører. Med Smartby- satsingen skal kommunen – med utgangspunkt i innbyggernes behov – ta i bruk ny teknologi for å gjøre byen til et bedre sted å leve, bo og arbeide. I den forbindelse er det viktig å utvikle nye samarbeidsformer – både på tvers av kommuneorganisasjonen, med innbyggerne og med næringslivet. Et utenifra og inn- perspektiv skal ligge til grunn for dette arbeidet. Det betyr at innbyggerne skal involveres og være med og legge premissene for utviklingen av nye, bærekraftige løsninger. Tjenesteområdet skal utfordres til å arbeide mer innovativt og fremtidsrettet, med næringsutvikling, kultur, innbyggerdialog og Innbyggerservice. Det innebærer at kommunen , som for eksempel i Smartby-arbeidet – er en aktør blant mange likeverdige samarbeidspartnere i et større nettverk.

4 Organisering: Direktør Trude Marit Risnes Innbyggerservice 25 ansatte
Innbyggerservice(Callsenter og innbyggservice) Digitalisering av innbyggservice Politisk sekretariat 13 Kommunikasjon 9 Næring 4 Kultur 6 Smartby 3 Organisering:

5 En helhetlig kulturpolitikk i Stavanger.
Kulturspørsmål i Stavanger kommune håndteres på mange nivå og av ulike organer. Kunst- og kulturlivet preges ofte av stramme økonomiske rammer og utfordringer rundt finansiering. Denne planen skal bidra til at vi både praktisk og strategisk kan gjøre bedre nytte av eksisterende ressurser. Dette gjelder både internt i kommunen og mellom kunst- og kulturfeltene. For å kunne utløse flere statlige midler er det behov for en mer helhetlig og samlet kulturpolitisk innsats i Stavanger.

6 kulturplanen.stavanger.kommune.no

7 Kulturplanen 2018-2025 Resultatene av Stavanger2008 og
investeringer : Bjergsted kulturpark Tou Scene Open port – mangfold og bredde Flere kunstnere bosatt i Stavanger Flere aktører og arrangører Stavanger er en interessant kulturby for innbyggerne En plan for hele kulturbyen – profesjonell og amatør

8 Fra planprogram til kulturplan
Planprogrammet: 28 utfordringer – nødvendig med klare prioriteringer Omfattende medvirkningsprosess via dialogmøter, skriftlige innspill og sosiale medier Kommunale, regionale og statlige føringer i planperioden Helhetlig kulturpolitikk Hvordan utnytte eksisterende ressurser? Hvordan utløse flere statlige midler?

9 VISJON: Sammen skaper vi en levende kulturby
Innbyggerne i Stavanger skal kunne delta i, oppleve og skape kunst og kultur som inkluderer, engasjerer og gir meningsfulle liv. Aktører og institusjoner skal ha forutsigbare vilkår som sikrer utvikling, bredde og kvalitet i den kunstneriske produksjonen. Kunst og kultur skal være en drivkraft i samfunnsutviklingen i Stavanger.

10 Kunst- og kulturfeltene
Visuell kunst Musikk Teater, dans og andre sceniske uttrykk Film Litteratur, bibliotek og arkiv Museum, kulturarv og kulturminner

11 Seks perspektiv mot 2025 Den opplyste byen: Gode møteplasser for deltakelse og offentlig debatt. Kultur hele livet: Kvaliteten i kommunens kulturtilbud og kultur gjennom livsløpet. Utvikling av framtidens talenter: Nettverk og samarbeid som kan styrke strukturer for framtidens talenter. Bransjeutvikling: Utvikle sterkere bransjer som kan bidra til næringsutvikling i regionen. Ny teknologi i møte med kunst og kultur: Framtidsrettet i møte med mulighetene ny teknologi kan gi for kunst og kultur. Den attraktive kulturbyen: Styrke omdømme som attraktiv kulturby.

12 Kulturarenaer Nye kulturarenaprosjekt: samlokalisering og økt tilgjengelighet Ivareta eksisterende bygningsmasse og fylle ledige arenaer Pågående og nye prosjekt: MUST – Museum Stavanger Rogaland Teater Rogaland kunstsenter Metropolis Stavanger domkirke Tou Scene – byggetrinn tre Folken Øvingslokaler korps og kor Bydelshus

13 Videre framdrift Behandling i kommunalutvalget 12.6.2018
Høringsseminar Høringsperiode 6 uker fra ca (sommerferien unntatt) Behandling av høringssvar Sluttbehandling høsten 2018


Laste ned ppt "«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google