1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Advertisements

Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
1 Inntak for søkere med fortrinnsrett Rådgiversamling 17. november 2015.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Rådgiversamling November 2015 Innsøking av elever med fortrinnsrett og/eller behov for spesialundervisning folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Hedmark fylkeskommunes rutiner for inntak av minoritetsspråklige v/Kasper Tøstiengen.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Anita Holm Cirotzki – Loen 19. november 2015 Høyring om endring i barnehagelova Barn med særskilde behov.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Inntekter i 2017 Nominell vekst i frie inntekter: 2 % (gjennomsnittet for Nord-Trøndelag 1,8 %) Reell vekst i frie inntekter: -0,5 % (deflator 2,5 %)
1 I NTRODUKSJONSLOVEN OG S AKSBEHANDLINGSREGLENE I FORVALTNINGSLOVEN Regelverksamling 27. september 2016.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
§12 i vannforskriften
1 Introduksjonsloven 27. september 2016 Ann-Elin Djuvik Kro Fylkesmannen i Rogaland.
Nav veileder i videregående skole
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Innsyn og adgangsbegresning
Sosialpedagogikk på Manglerud
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Landsdelssamlinga for Statped og PPT i Nord Norge Ta ufordringen!
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Gaute Sletteland, juridisk rådgiver v/byggesak
Endringar i barnehageloven og rettleiar for spesialundervisning
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
Krav til sikring av personopplysninger
Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m.
Kurs for verger 9. november 2016, Hamar
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Lovstrukturen er basert på prosessen i en byggesak– dvs
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Foreldres rettigheter etter barneforskriften § 10
BARNEHAGER Høsten 2016/våren 2017 ble prosessen med å legge ned Regnbuen barnehage f o m gjennomført. 17 barn og 7 ansatte er blitt fordelt.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Hva er et tariffoppgjør?
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
NAV-veiledere i vid. skole
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Boligsameier som ikke er seksjonerte - rett til å kreve seksjonering
Forprosjekt Finnmarksmodell barnevernet
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Organiseringen av staten 28. februar 2018
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Sentrale lover og regler
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Nå er vi spente!.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Gjenåpning Jo Stigen, Oslo, 30. april 2019.
Utskrift av presentasjonen:

1 SPESIALPEDAGOGISK HJELP ENDRINGER I BARNEHAGELOVEN Samling for kommunene i Rogaland 18. oktober 2016

2 Barnehageloven kap. V A Overføring av bestemmelser fra opplæringsloven til barnehageloven Enkelte endringer og tilpasninger

3

4 Bakgrunn – Prop. 103L( ) Regler om spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m. er flyttet fra opplæringsloven til barnehageloven De fleste barn som mottar spesialpedagogisk hjelp går i barnehage Fordel at regelverket om barn under opplæringspliktig alder samles i samme lov Mer logisk plassering og mer helhetlig og brukervennlig regelverk

5 Bakgrunn – Prop. 103L( ) Rett til spesialpedagogisk hjelp – individuell rett Grunnvilkår – særlig behov Barnets beste – BK art.3, Grl. § 104 Formål – tidlig hjelp og støtte Ansvar for utgifter til spesialpedagogisk hjelp og refusjon fra andre kommuner

6 § 19a Rett til spesialpedagogisk hjelp Retten til spesialpedagogisk hjelp er fortsatt knyttet til vilkåret «særlig behov» - det må gjøres en konkret og skjønnsmessig vurdering. Vilkåret «særlig behov» skal forstås som før. Terskelen for når et barn har rett til spesialpedagogisk hjelp er uendret. Retten til spesialpedagogisk hjelp knyttets nå tydeligere opp mot formålet: å gi barn tidlig hjelp og støtte i utvikling og læring av f.eks. språklige og sosiale ferdigheter. Ses også i sammenheng med formålet for barnehagens innhold og oppgaver i bhgl.§§ 1 og 2 jf. rammeplanen.

7 Samarbeid med barnets foreldre - § 19b Samtykke før sakkyndig vurdering og vedtak Samarbeid med barnet og barnets foreldre BK art. 12 Bhgl. § 3 Årsrapport – oversikt over hjelpen barnet mottar og vurdering av hjelpen

8 PPT - § 19c Sakkyndig vurdering Individrettet Kompetanse- og organisasjonsutvikling Systemrettet Hjelp til å utvikle det ordinære barnehagetilbudet for barn med særlige behov - ikke begrenset til barn med vedtak om spesialpedagogisk hjelp

9 § 19c - PPTs oppgaver Utvidet mandat 2. ledd: Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal bistå barnehagen i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med særlige behov. Lovgiver ønsker med dette å oppnå en styrking av tidlig innsats i barnehagen PPT fastsetter det nærmere omfanget og innholdet Barnehageeier har ansvaret for kompetanse- og organisasjonsutvikling, PPT skal bistå Ingen rett til å få bistand og ingen plikt til å motta bistand PPTs plikt til å bistå barnehagene anses som en del av kommunens plikter som barnehagemyndighet

10 § 19c - PPTs oppgaver Utvidet mandat PPT skal øke sin kjennskap til den enkelte barnehage. Dette følger både av nytt mandat og av nytt moment i vurderingsgrunnlaget for spesialpedagogisk hjelp. PPT må ha innsikt i barnehagetilbudet til det enkelte barn. Kommunen og PPT foretar egne prioriteringer og vurderinger av hvordan tjenesten kan bistå. Det nye kravet skal ikke gå på bekostning av PPTs arbeid som sakkyndig instans i enkeltsaker. Enkeltsaksbehandling skal fortsatt være PPTs primære oppgave - et lovpålagt ledd i behandling av saker om individuelle rettigheter. Saksbehandling må skje innen rimelig tid og før kommunen treffer vedtak. Tilrettelegge for barn med særlige behov – kan være både barn med spes.ped. hjelp og barn uten spes.ped. hjelp. NB. Krav til samtykke fra foreldre når barnehagen deler personopplysninger med PPT.

11 § 19c - PPTs oppgaver Utvidet mandat Eksempler på tiltak: Bistand til språkarbeid Bistand til bedring av det psykososiale miljøet Generell veiledning av personale osv. ved gjennomføring av: Møter mellom PPT og barnehagene Åpne seminarer og kurs «Tiltakstrapp» o.l. – utprøving og evaluering av tiltak osv. Hva gjør kommunen allerede?

12 Sakkyndig vurdering - § 19d Skal foreligge før det fattes vedtak Vurderingen må ta utgangspunkt i barnets behov PP-tjenesten har ansvaret Ikke uttømmende liste over hva som skal utredes og tas standpunkt til Barnets beste – BK art. 3, Grl. § 104 Om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet Begrenset varighet

13 Sakkyndig vurdering - § 19d Før kommunen eller fylkeskommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk hjelp, skal det foreligge en sakkyndig vurdering av om barnet har særlige behov for spesialpedagogisk hjelp. I den sakkyndige vurderingen skal det utredes og tas standpunkt til blant annet: a) om det foreligger sen utvikling og lærevansker hos barnet b) realistiske mål for barnets utvikling og læring c) om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet d) hvilken type hjelp og organisering som vil bidra til barnets utvikling og læring e) hvilket omfang av spesialpedagogisk hjelp som er nødvendig, og hvilken kompetanse de som gir hjelpen bør ha Departementet kan gi forskrift om innholdet i den sakkyndige vurderingen.

14 § 19d – Krav til sakkyndig vurdering c) om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet  Barnehagenes og eiernes ansvar for kvalitet i det ordinære tilbudet understrekes ved dette. Legger til rette for en helhetlig og systematisk satsing på forebyggende arbeid. NB. Lovforslaget skal ikke innebære noen svekkelse av dagens rettighet. Nytt element i vurderingsgrunnlaget skal ikke senke terskelen for hva som skal defineres som spesialpedagogisk hjelp. Tidlig innsats betyr ikke at en kan vente med sakkyndig vurdering og vedtak om spesialpedagogisk hjelp og kun satse på en styrking av barnehagen. Kommunens økonomi er ikke et relevant hensyn. Unngå svekking av barnas rettssikkerhet!

15 § 19d – Krav til sakkyndig vurdering c) om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet Relevante momenter i vurderingen: Andelen barnehagelærere og voksentetthet i barnehagen. Endringen skal ikke medføre at barn som går i barnehager av god kvalitet skal utelukkes fra å få vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Vurderingen av barnets ordinære barnehagetilbud må være lik overfor kommunale og private barnehager.

16 § 19d – Krav til sakkyndig vurdering c ) om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære barnehagetilbudet Sakkyndige vurderinger bør ha en begrenset varighet ifølge lovgivers vurdering i Ot.Prp. Dette er særlig viktig der barnets omgivelser endrer seg og barnehagen ikke lenger har like god bemanning f.eks. Vurderingstemaet skal ses i sammenheng med nytt mandat for PPT. Endringene legger til rette for at kommunene kan satse på forebyggende arbeid og praksis med å styrke barnehagenes kompetanse og kapasitet f.eks. ved å opprette nye stillinger til språkpedagoger o.l. Veilederen fra Udir bare delvis relevant - må ta utg.pkt. i nye bestemmelser og merknader til disse i Prop. 103L ( )

17

18 Vedtak om spesialpedagogisk hjelp § 19 e Kommunen eller fylkeskommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Dersom vedtaket avviker fra den sakkyndige vurderingen, skal dette begrunnes i vedtaket. Vedtaket skal inneholde: a)hva hjelpen skal gå ut på b)hvor lenge hjelpen skal vare c)hvilket timeomfang hjelpen skal ha d)hvordan hjelpen skal organiseres e)hvilken kompetanse de som gir hjelpen skal ha f)tilbud om foreldrerådgivning  Bestemmelsen fastslår kommunens ansvar og stiller krav til innholdet i vedtaket og begrunnelsen for vedtaket. Kommunens økonomi er et utenforliggende hensyn Barnets beste - BK art. 3, Grl. § 104

19 Vedtak om spesialpedagogisk hjelp § 19 e – tredje ledd Dersom barnet flytter til en annen kommune, skal vedtaket om spesialpedagogisk hjelp gjelde frem til det er fattet nytt vedtak i saken. Foreldre bør kontakte ny bostedskommune Samtykke fra foreldre ved overføring av opplysninger

20 Foreldrebetaling – fjerning av fritaket Tidligere fikk foreldre med barn med rett til spesialpedagogisk hjelp eller tegnspråkopplæring fritak i foreldrebetalingen for de timene barnet fikk hjelp Spesialpedagogisk hjelp og tegnspråkopplæring er gratis Foreldrene kan ikke pålegges utgifter knyttet til spesialpedagogisk hjelp eller tegnspråkopplæring Forskrift om foreldrebetaling i barnehager Sikrer at familier med lav inntekt vil få tilstrekkelig støtte Rett til fritak etter tidligere regelverk gjelder så lenge vedtaket om hjelp varer

21 Foreldrebetaling – fjerning av fritaket Overgang til nye regler Ikrafttredelse 1.august 2016 innebærer at barn med vedtak fattet før dette skal ha vedtak i medhold av opplæringsloven barnehageåret 2016/17, med fradrag i foreldrebetalingen. Kommunen skal bare gjøre nye sakkyndige vurderinger og vedtak for saker som behandles etter 1.august. Sakkyndige vurderinger og vedtak skal ikke gjøres kortvarige av hensyn til ny lovgivning. (Økonomisk incitament p.g.a. at fradrag i foreldrebetalingen opphører.)

22

23 Rett til skyss - § 19f Tidligere opplæringsloven § 7-6 Vilkår Barnet har rett til spesialpedagogisk hjelp Skyss er «nødvendig» for å motta spesialpedagogisk hjelp - Ingen realitetsendring fra «særlege omsyn» i opplæringsloven Bestemmelsen omhandler også nødvendig reisefølge, tilsyn og innlosjering

24 Rett til tegnspråkopplæring - § 19h Styrking av retten til tegnspråkopplæring Vilkårene er de samme som for barn som går på skole Rett til tegnspråkopplæring Tegnspråk som førstespråk Sakkyndig vurdering Opplæring i norsk tegnspråk

25 Klageinstans - | 9b § 9 b. Særlige regler om Klageinstans Fylkesmannen er klageinstans for vedtak fattet av kommunen etter lovens … §§ 19 e til 19 h

26