Stans krangelen om kollektivtrafikk 19.07.2007 Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Advertisements

1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Nyhet – Statsbudsjettet 2005: Ny terminologi: Godtgjørelse ! Ikke: Tilskudd.. Subsidier..
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Trondheim fagskole Fra ladehammeren til Byåsen videregående skole.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Utvikling av forretningsmodeller Dialogkonferanse torsdag 7.april 1.
Meldal kommune - attraktivitetsundersøkelse 2010.
Ekstraordinært Årsmøte Hakadal IL 20. Mai Ekstraordinært årsmøte 20. mai Saker: 1) Kunstgress Kirkeby Skole 2) Valg av 2 styremedlemmer ? 3) Valg.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
1 Kaffekurs om politiske veivalg VALGKAMP FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Valgkamp Tema: Hva handler valget om? En kort introduksjon til de viktigste sakene for.
Bernt Aardal Professor Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
1 Godsterminal på Orkdal – Skaun Eit miljøvennleg alternativ? Minimale nye naturinngrep Minimale tap av matjord Nesten ubebodd område God kontakt med tungindustri.
1. runde Bli enig om hvem som starter. Den første som starter MÅ begynne FØRSTE ORD på A. Når dere hører denne lyden…. er det nestemann sin tur til å.
Forutsigbarhet, ledig kapasitet – erfaringer med forvaltningsreformen Jon Sellæg, daglig leder Røstad Anlegg Stein Gunnes, sjeføkonom MEF.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Glommastien, Fredrikstad
Inntakskvalitetsundersøkelsen 2010
Bompenger som politisk virkemiddel
Samferdselssjefkollegiet
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
Samferdsels-/vegprosjekter i ålesundregionen
Nysgjerrigpermetoden
Dialogkonferanse El-buss
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
BUDSJETT 2017.
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Presis, ofte og behagelig
Gang.
Konsekvensjustert budsjett 2018 Status/utfordring
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
På sporet av den tapte tid
Sørlandets Maritime Park & Akvarium
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Verdensdagen for psykisk helse
Akershus fylkeskommune
Budsjett og økonomiplan
Kommunemøter RPBA - om RTP
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Min Tid Tekn/adm ansatte
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils.
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
EUROPEISKMOBILITETSUKE
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
Kostnadsdrivere i kollektivtransporten
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
Skrive for å lære: mikrooppgave C-G
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Utredningsgruppe samferdsel
Årsberetning og Regnskap 2017
Utskrift av presentasjonen:

Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser bred politisk enighet om tiltak som kan gjøre kollektivtrafikken bedre og den generelle trafikkavviklingen lettere. Så langt er vi enig med Gunnes. Men er kravet at alle skal si seg enig med Venstre om løsningene, med blant annet utstrakt veiprising, er Gunnes' appell forgjeves.

Desember 2007

Klimaforliket i Trondheim: Gigantplanen som skal forandre Trondheim

Bomgeneraler: Det er bare å se på Oslo: Frp styrer, og ingen bommer er tatt ned, smiler Venstres Jon Gunnes (t.h). Han spår at Frps Kristian Dahlberg Hauge (nummer to fra høyre), vil bli en like god bomadministrator som det Rita Ottervik er i dag, om det skulle bli borgerlig flertall. Høyres Merethe Ranum og Yngve Brox til venstre.

Billigere buss utenfor bysonen

Enda flere tar buss Kollektivbruken fortsetter å øke. 2,2 millioner reiser ble registrert med buss og trikk i Trondheim i januar. Det er 16 prosent mer enn i januar 2011 ( flere påstigende passasjerer). I regionen økte bussbruken med formidable 39,8 prosent i januar flere tok bussen i nabokommunene sammenlignet med januar i fjor var et rekordår for kollektivtrafikken i Trondheim og Trondheimsregionen. Byen hadde en vekst gjennom året på 10,8 prosent, og regionen pluss 25 prosent. Trenden fortsetter så langt i 2012.

20% av rammen i Miljøpakken til kollektivtrafikk (pluss belønningsmidler) Alternative rammer fra 1,6 til 2,2 mrd kr Forbruk 2009 – 12 er ca 0,5 mrd kr Halvparten er brukt til driftstiltak og halvparten til investeringstiltak 0,5 1,6 2,2

Superbuss eller bane

Utredninger Trondheim øst Lang tunell buss/bane Kort tunell bare buss - Kundegrunnlag - Reisetider - Kostnader

Hovedspørsmål 1.Hvor mye til store investeringer i ”superbuss” eller trikk/bane? 2.Hvor mye til framkommelighets- tiltak og forbedring av øvrige ruter? 3.Hvor mye til drift? (takster, utvidet rutetilbud og miljøvennlige busser)