Stans krangelen om kollektivtrafikk Venstres førstekandidat Jon Gunnes er lei av all kranglingen om kollektivtrafikken i Trondheim. Han etterlyser bred politisk enighet om tiltak som kan gjøre kollektivtrafikken bedre og den generelle trafikkavviklingen lettere. Så langt er vi enig med Gunnes. Men er kravet at alle skal si seg enig med Venstre om løsningene, med blant annet utstrakt veiprising, er Gunnes' appell forgjeves.
Desember 2007
Klimaforliket i Trondheim: Gigantplanen som skal forandre Trondheim
Bomgeneraler: Det er bare å se på Oslo: Frp styrer, og ingen bommer er tatt ned, smiler Venstres Jon Gunnes (t.h). Han spår at Frps Kristian Dahlberg Hauge (nummer to fra høyre), vil bli en like god bomadministrator som det Rita Ottervik er i dag, om det skulle bli borgerlig flertall. Høyres Merethe Ranum og Yngve Brox til venstre.
Billigere buss utenfor bysonen
Enda flere tar buss Kollektivbruken fortsetter å øke. 2,2 millioner reiser ble registrert med buss og trikk i Trondheim i januar. Det er 16 prosent mer enn i januar 2011 ( flere påstigende passasjerer). I regionen økte bussbruken med formidable 39,8 prosent i januar flere tok bussen i nabokommunene sammenlignet med januar i fjor var et rekordår for kollektivtrafikken i Trondheim og Trondheimsregionen. Byen hadde en vekst gjennom året på 10,8 prosent, og regionen pluss 25 prosent. Trenden fortsetter så langt i 2012.
20% av rammen i Miljøpakken til kollektivtrafikk (pluss belønningsmidler) Alternative rammer fra 1,6 til 2,2 mrd kr Forbruk 2009 – 12 er ca 0,5 mrd kr Halvparten er brukt til driftstiltak og halvparten til investeringstiltak 0,5 1,6 2,2
Superbuss eller bane
Utredninger Trondheim øst Lang tunell buss/bane Kort tunell bare buss - Kundegrunnlag - Reisetider - Kostnader
Hovedspørsmål 1.Hvor mye til store investeringer i ”superbuss” eller trikk/bane? 2.Hvor mye til framkommelighets- tiltak og forbedring av øvrige ruter? 3.Hvor mye til drift? (takster, utvidet rutetilbud og miljøvennlige busser)