Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør."— Utskrift av presentasjonen:

1 Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør Langsiktig utvikling, Jernbanedirektoratet

2 Hensikten med jernbanereformen
Styrke kundeorientering Større effektivitet Bedre samordning og styring av sektoren Mindre politisk detaljstyring

3 «Jernbanedirektoratet skal sørge for at jernbanesektoren drives mest mulig effektivt, sikkert og miljøvennlig til beste for de reisende, godstransporten og samfunnet.» Samfunnsoppdraget- hentet fra instruks

4

5 Jernbanedirektoratets ansvar
Utvikling av det framtidige jernbanetilbudet i Norge. Utarbeide strategidokumenter og utredninger Deltar i samferdselsetatenes arbeid med grunnlaget for Nasjonal transportplan og utarbeider jernbanens handlingsprogram Inngå avtaler med Bane NOR om tilgjengelighet til eksisterende infrastruktur og utvikling av ny Inngå trafikkavtaler med persontogselskapene og gjennomføre konkurransene om trafikkpakker Framforhandle takstsamarbeidsavtaler

6 Nasjonal transportplan 2018 - 2029

7 Hovedtrekk Historisk høye økonomiske rammer Reduserte klimagassutslipp
Satsing på jernbane i og rundt de store byene Utvikle riksvegnettet over hele landet Styrke innsatsen i byområdene Digitalisering og piloter Transportsikkerhet og beredskap styrkes

8 Jernbane: 318,9 mrd kr Effekter; Punktlighet, fleire avganger, redusert reisetid etc. Investeringer 197 mrd. kr Drift og vedlikehold 115 mrd. kr : 142,8 mrd. kr : 176,1 mrd. kr

9 Totale investeringer jernbane: 196,6 mrd. kr
Indre IC 51,3 mrd. kr Ytre IC 25 mrd. kr Oslo-navet 16,5 mrd. kr Ringeriksbanen 20,6 mrd. kr Arna-Stanghelle 7,2 mrd. kr Oslo S-Ski 11,6 mrd. kr Øvrige tiltak 51,8 mrd. kr Programområder 12,4 mrd. kr Mrd kr

10 InterCity Indre City Dobbeltspor til: Hamar (Åkersvika) i 2024
Fredrikstad (Seut) i 2024 Tønsberg i 2024 Videre til Sarpsborg i 2026. Ytre InterCity: Dobbeltspor til: Porsgrunn (Eidanger) i 2032 Halden i 2034 Lillehammer i 2034 Ringeriksbanen (byggestart i første seksårsperiode) Kostnader Planprosess

11 Øvrige investeringer R2027 fire byer ca 12 mrd. kr
Hensettingsanlegg ca 8,8 mrd. kr Elektrifisering Trønder- og Meråkerbanen ca. 3,6 mrd. kr Grenlandsbanen ,5 mrd. kr Mrd kr

12 18 mrd. kr– godspakke Terminaltiltak Oppgradering av Alnabru i Oslo
Modernisering av Nygårdstangen i Bergen Oppstart av nytt logistikknutepunkt i Trondheim Mo i Rana, Hauerseter mfl Kapasitetsøkende tiltak Bygging og forlenging av kryssingsspor Elektrifisering - Trønderbanen/Meråkerbanen - Røros- (Hamar-Elverum)/Solørbanen

13 Drift og vedlikehold 9,6 mrd. kr i snitt pr. år til kjøp av drift og vedlikeholdstjenester, 1,7 mrd. kr til ERTMS Tilstanden på infrastrukturen skal ikke være dårligere ved utgangen av planperioden enn den er i dag Mrd kr

14 Midler til bysatsing 66,4 mrd. kr til bymiljø- og byvekstavtalene, og belønningsordningen. Inkluderer: 24 mrd. kr til 50/50-prosjekter i de fire største byområdene 1 mrd. kr til stasjons- og knutepunktutvikling langs jernbanen 24 mrd. kr til kollektiv-, gang- og sykkeltiltak på riksveg 17 mrd. kr. til belønningsmidler. Kan også gå til drift av kollektivtransport Dette inngår ikke i 320 mrd. kr til jernbane (unntatt 1. mrd. kr til stasjoner mm.)

15 Handlingsprogram På grunnlag av NTP lager Jernbanedirektoratet et mer detaljert handlingsprogram (HP) for hele jernbanesektoren for Bane NOR sterkt involvert - frist innspill 9. februar 2017 HP sendes på høring 6. april 2018 Endelig HP fastsettes 1. juli 2018 for perioden , men med størst vekt på de første 6 årene

16 Utfordringer Økonomisk behov vs. profil statsbudsjettet
Oppfølgning i årlige budsjett for å sikre effektiv planlegging, bygging og for å sikre NTPs troverdighet Kampen om ressursene: Mer jernbane for pengene Videreføring av jernbanereformen – rolleavklaringer Balansere Bane NORs rammebetingelser og Jernbanedirektoratets «behov»

17 Neste NTP 2022 - 2033 Etatene har definert følgende temaer: Teknologi
By Gods Klima og miljø Drift og vedlikehold? Suksessfaktorer Bestillingen til neste NTP bør være vesentlig ulik inneværende NTP Tverretatlig, strategisk og omfatte alle relevante virkemidler, ikke bare infrastrukturen Håndtere de teknologiske utfordringene og mulighetene Utfordringer Store økonomiske bindinger fra inneværende NTP

18 Takk for meg!

19


Laste ned ppt "Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google