Laste ned presentasjonen
1
Samferdsels-/vegprosjekter i ålesundregionen
2
Presentasjon. Kjell Sandli.
20 år i kommunal forvaltning, 6 år i privat sektor. Adm. dir. i Næringsforeningen - Ålesundregionen Ålesund Handelskammer / Aalesund Chamber of Commerce Daglig leder i Hareid Fastlandsamband A/S Daglig leder i Bytunnelen A/S Daglig leder i Hamnsundsambandet A/S Daglig leder i Aksla Parkering A/S Div. styreverv, bl.a. Eksportvegen A/S og Møreaksen A/S.
4
Innledning Gjennom først det som het Aalesunds Handelsforening og nå Næringsforeningen - Ålesundregionen (Næringsforeningen) har jeg hatt stort fokus på samferdsel; mest veg, men også båt, luftfart og også bane. Filosofien er at «det er bedre å gjøre kaka større, da blir det større stykker på hver.» Samferdsel «gjør kaka større på mange måter.» Næringsforeningen jobber også med at regionen skal fungere best mulig, herunder at Ålesund kan fungere som regionsenter. Ett robust, attraktivt og ekspanderende regionsenter.
5
Nærmere om: Hafast Møreaksen Hamnsundsambandet Borgundfjordtunnelen/Veddemarktunnelen Bypakken Ålesund Stad skipstunnel
6
HAFAST
7
Hafast Med Hareid Fastlandsamband (Hafast) blir Ålesundregionen en større og mer robust bo- og arbeidsmarkedsregion. Hafast styrker kunnskapsalliansen mellom by og omland. Hafast bidrar til å gi regionen mer tiltrekningskraft på: ungdom kunnskapsarbeidere og kunnskapsintensive bedrifter kapitalmiljøer og investorer Hafast sikrer at næringslivet opprettholder og styrker sin internasjonale konkurransekraft. Hafast bringer utlandet nærmere. Og det offentlige får nye muligheter for å effektivisere sin drift.
8
Hafast Status: Planstatus.
Planprogrammet lagt ut og høringsfristen ute. Uavklart i forhold til KVU/NTP Teknisk løsning. Fra dyp fjelltunnel til flytebrokonsept Finansiering. Henger sammen med KVU/NTP Styrets målsetting: Oppstart innen 2020.
10
Møreaksen
11
Møreaksen
12
Hamnsundsambandet
13
Hamnsundsambandet
14
Borgundfjordtunnelen/Veddemarktunnelen
15
Borgundfjordtunnelen/Veddemarktunnelen
16
Bypakken-Ålesund Bypakken blir vel offentliggjort i løpet av høsten?
Sentrale spørsmål: Hvor dyr? Innhold? Fremdrift? Næringslivet har sagt ja til brukerfinansiering, men ikke for enhver pris.
17
Stad skipstunnel
18
Stad skipstunnel Kostnad: 1,7 mdr kr Lengde: 1700 meter
Bredde: 36 meter Fra topp til bunn: 49 meter NTP : 1 mdr kr Bedre sikkerhet Mindre verditap Mer gods fra land til sjø Miljø Turisme
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.