Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE"— Utskrift av presentasjonen:

1 KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE 2008-2015
Innspill til Oslopakke 3-arbeidet vedrørende Romerike Presentasjon v/ L. E. Furu Asplan Viak AS

2 INNHOLD 1. INNLEDNING 2. DAGENS SITUASJON
3. SAMFERDSELSPLANER FREM MOT 2015 4. ØVRIGE INNSPILL OG FORUTSETNINGER FOR UTREDNINGEN 5. KOLLEKTIVTRANSPORTEN PÅ ROMERIKE 2008 – 2015

3 DAGENS SITUASJON Befolkning og reisemønster (1)

4 Befolkning og reisemønster (2)

5 Pendling til Oslo i prosent av arbeidstakere bosatt i delregionene
Nedre Romerike – landdistrikter 29 % Nedre Romerike – sentralt 46 % Øvre Romerike – flyplasskommunene 27 % Øvre Romerike – landdistrikter 20 % Samlet 35 %

6 Trafikkfordeling over bygrensen til Oslo
Kilde: SL

7 Næringsutvikling Industrisysselsetting og landbruk – i dag < 15 % - ventes fortsatt å gå ned. Offentlige tjenester – i dag ca. 33 % ventes i hovedsak øke i takt med innbyggertallet. Varehandel, hotell- og restaurant bransjene – ca 20 % ventes å øke noe, men neppe så raskt som på 1990-tallet Transportnæringen – ca. 15 % av sysselsettingen, med hovedtyngde på Gardermoen. En viss økning ventes, men effektivisering kan begrense veksten i arbeidsplasser. Mulighet for en sterkere utvikling i kompetansebasert sysselsetting. Disse er i dag relativt små i regionen men kan få økt betydning som vekstnæringer. Gardermoen ventes å være en viktig regional drivkraft for sysselsettingen i årene framover. Usikkerhet er knyttet til a) framtidig vekst i flytrafikken over Gardermoen; og b) regionens evne til å utnytte mulige ringvirkninger, som ellers kan ha største utslag i Oslo.

8 Endring i antall arbeidsreiser per dag i 2015 ift. 2003.
Dersom 50 prosent av den økte pendlingen til Oslo skal dekkes med tog, tilsier det ca 650 nye reiser hver vei per dag i rushtid, fordelt på tre baner, frem til 2015.

9 Kart: Hele Romerike:

10 Kart: Nedre Romerike sentrale deler:

11 Bussruter for Nedre Romerikes landdistrikter

12 Bussruter for Nedre Romerikes sentrale områder

13 Bussruter for flyplasskommunene på Øvre Romerike
Bussruter for Øvre Romerikes landdistrikter

14 Passasjerer i bussruter på Romerike 2004
De største rutene er 402 Skedsmokorset-Olavsgaard-Lillestrøm-Oslo (1,8 mill. pass ,2 prosent) 414 Lillestrøm-Blystadlia-Oslo (1,1 mill. pass - + 8,2 prosent) 301 Nittedal-Oslo (850 000 passasjerer, økning på 160 000 passasjerer, men erstattet Grorudbanen under stengning) 321 Skedsmokorset-Lillestrøm-Skjetten-Oslo (630 000 passasjerer - + 6,1 prosent) 302 Ekspressrute Hakadal-Nittedal-Oslo (ca 320 000 passasjerer)

15 Jernbanens infrastruktur og togtilbud på Romerike

16 Togtrafikk på Romerike 2004
(Foreløpige tall)

17 Togtrafikk på Romerike 2004 (grafisk)

18 Jernbaneinvesteringer i NTP 2006-2022

19 Terminaler og knutepunkter
3. Olavsgaard bussknutepunkt 4. Kollektivfelt Lørdagsrud-Knatten (Rælingen) 7. Ask Bussterminal (Gjerdrum) 10. Jessheim stasjon 13. Rød bussknutepunkt (Nes) 14. Kløfta kollektivknutepunkt 15. Lillestrøm Terminal 18. Vormsund knutepunkt 19. Nannestad bussterminal 21. Gardermoen bussterminal 22. Kollektivfelt Rv. 4 og bussterminal Gjelleråsen 23. Eidsvoll bussterminal 24. Eidsvoll Verk bussterminal 25. Herbergåsen innfartsparkering 26. Kollektivfelt rv. 22 Lillestrøm-Fetsund 27. Årnes kollektivterminal 28. Fjellhamar kollektivterminal

20 Driftsprosjektet 2015: E-busslinjene

21 Driftsprosjektet 2015: Lokale busslinjer sentralt på Nedre Romerike

22 Bane til Lørenskog? Kombibaneløsninger
Forlengelse av Furusetbanen fra Ellingsrudåsen

23 Mulig fordeling av lav, middels og høy ramme

24 Bussrutene på Nedre Romerike 2008 - 2015
Forslag til strategi: Videreutvikle de tunge linjene innen Nedre Romerike og mellom Nedre Romerike og Oslo. Bedre lokal betjening på Øvre Romerike. Færre direkte ruter til/fra Oslo som erstattes av mating via Jessheim og Kløfta. ”Rettere” busstilbud i Aurskog-Høland

25 Togtilbud på Nedre Romerike 2008 - 2015
1/2 4/4 (2011) Forslag til strategi: Fire tog per timen i ruten Lillestrøm – Oslo (Hovedbanen) hele dagen Rushtidsavganger i togrutene Eidsvoll-OSL-Oslo og Dal-Oslo

26 Terminaler og knutepunkter
Olavsgaard terminal bygges om med overgangsmuligheter også med busser på E-6 Solheim-terminalen vurderes supplert med overgangssted på Visperud Overgangsmulighetene buss-tog på Fetsund forbedres


Laste ned ppt "KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google