Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012"— Utskrift av presentasjonen:

1 Oslopakke 3 Handlingsprogram 2013-2016 24.mai 2012
Styringsgruppen for Oslopakke 3 1

2 Organisering av Oslopakke 3
O3 styringsgruppe vegdirektør (leder) jernbanedirektør samferdselsbyråd i Oslo fylkesordfører i Akershus Politisk forhandlingsutvalg/referansegruppe O3- sekretariat O3 ADM administrativ koordineringsgruppe O3 FAG faglig koordineringsgruppe Tiltakshavere/byggherrer: Statens vegvesen Samferdselsetaten Ruter, KTP (Kollektivtransportproduksjon AS) Jernbaneverket

3 Hovedprinsipper som grunnlag for Revidert avtale for Oslopakke 3 (1)
Det tas utgangspunkt i porteføljen fra Lokalt forslag 2006 Men enkelte tiltak (f.eks. Bjørvika-Økern, E 18 Mossevei-tunnel) neppe aktuelt å gjennomføre Oslopakke 3 forlenges til 2032 (fra 2027) Sikrer nødvendig proveny for gjennomføring av viktige tiltak Økning av prisen i bomringen utover ordinær prisstigning Kr 30,- for lettbil i Oslo/ kr. 15,- i Bærumssnittet fra 2013, økes til hhv kr. 31,-/kr i 2016. Brikkerabatt reduseres fra 20% til 10% 2012-kr. som justeres til 2013-kr. i HP Videreføre/øke tilskudd av statlige midler kr.512 mill/år), tilskudd fra Oslo (185 mill/år) og tilskudd fra Akershus (171 mill/år) Bompenger til programområder på riksveg kr 133 mill/år og stat kr 235 mill/år fra 2014 Det er lagt til grunn 1% årlig trafikkvekst i bompengeinntekten i perioden

4 Hovedprinsipper og grunnlag for Revidert avtale for Oslopakke 3 (2)
Lånefinansiering for tilrettelegging av prosjekter og rasjonell framdrift. Tilbakebetaling gjennom annuitet i hele perioden til 2032 Økte bompengemidler til hhv Lokale vegtiltak Oslo og Fylkesvegtiltak i Akershus gir rom for økt satsing, inkludert tiltak på tidligere riksveger. Oslo og Akershus prioriterer selv bruk av midlene  Opprettholde balanse mellom Oslo og Akershus for bompengeandelen i avtaleperioden Tiltakene innrettet slik at 60% av bompengeinntektene disponeres av Oslo, Akershus 40% i tråd med partenes intensjon i Lokalt forslag Sikre rasjonell framdrift på igangsatte prosjekter og tiltak Legger til grunn at igangsatte tiltak skal ferdigstilles Et bredt politisk flertall slutter opp om revidert Oslopakke 3

5 Forutsetninger som ligger til grunn for HP 2013-2016 (Prosjekter)
Videreføring bundne prosjekter (E18 Bjørvika, E 18 Sydhavna, rv. 150 Ulven-Sinsen, Kolsåsbanen osv.). Oppstart 2013: Lørenbanen, rv 22 Lillestrøm - Fetsund, E16 Sandvika – Vøyen Oppstart : Alnabru Byggetrinn 1 og E 18 Filipstad Oppstart Prosjekter med egen finansieringsløsning: Fornebubanen og forlengelse Ahus-banen finansieres ved tilskudd fra Oslopakke 3, grunneierbidrag og bidrag fra staten Øvrige Prosjekter med egen finansieringsløsning E 18 Vestkorridoren og E6 Manglerudprosjektet finansieres gjennom bidrag fra Oslopakke 3 og strekningsvise bidrag (toveis innkreving) og bidrag fra staten

6 Programområdene Programområde Riksveg Fylkesvegtiltak – Akershus
Lokale vegtiltak Oslo Store kollektivtiltak Oslo – T-bane og trikk Akershus – Drift og småinvesteringer kollektivtrafikk Oslo – Drift og småinvesteringer kollektivtrafikk

7 Investeringer i jernbanenettet
Nyanlegg Dobbeltspor Oslo-Ski Alnabru containerterminal Programområder Kapasitetsøkning på hovedstrekningene for å håndtere økt godsmengde Jensrud krysningsspor Stasjoner og knutepunkter Ny grunnrute Økt rutetilbud og høyere utnyttelse av dobbeltspor

8 Lånebehov i HP 2013 2014 2015 2016 Totalt Sum Sum Lån pr 1600 Nye lån 1652 1586 543 344 4125 1338 1284 Akkumulert lånesaldo 3252 4838 5381 5725 7063 8347 Lån pr kr. 1.6 mrd. i henhold til Stortingets vedtak (jfr. Prop. 53 S ( ) og Prop 1 S ( ) Nye låneopptak i perioden til sammen kr. 4.1 mrd. Total gjeldsbelastning i perioden ca. kr. 8.4 mrd som nedbetales i sin helhet gjennom annuiteter i avtaleperioden

9 Hva oppnås med Revidert avtale for Oslopakke 3 ?
Helt nødvendige skritt for å bidra til å løse hovedstadregionens transportutfordringer som følge av bl.a. økt befolkningsvekst Bidrar til hovedmål om å redusere rushtidsforsinkelsene med prioritering av nærings- og kollektivtransport Har en klar miljøprofil gjennom et betydelig økt bidrag til kollektivtiltak Om lag 60% av midlene i Oslopakke 3 brukes til kollektivtiltak med særskilt fokus på T-bane/trikk Bidrar til å øke framkommelighet for gående og syklende Ca. kr. 290 mill./år i perioden til gang- og sykkelvegtiltak, Gir et grunnlag for å realisere tiltak som har positive byutviklingseffekter Utbyggingen av E 18 Filipstad, Fornebubanen med ringvirkninger

10 Hva oppnås med Revidert avtale for Oslopakke 3 (forts.)?
Gir grunnlag for oppstart av tre viktige prosjekter i 2013 Lørenbanen, E 16 Sandvika-Vøyen,rv.22 Lillestrøm-Fetsund Har et forslag til egen finansieringsløsning som gjør det mulig å realisere store vegprosjekter E 18 Vestkorridoren realiseres med tilskudd av midler fra Oslopakke 3 i tillegg til nye bomsnitt i Akershus og evt. statlig bidrag E 6 Manglerudtunnelen realiseres med tilskudd av midler fra Oslopakke 3 i tillegg til nye bomsnitt og evt. statlig bidrag Legger til rette for et forbedret togtilbud Ferdigstillelse dobbeltspor Lysaker-Asker, nytt dobbeltspor Follobanen, Alnabru godsterminal, innerstrekninger m.m. Gir et langsiktig finansieringsopplegg for porteføljen i Oslopakke 3 Akkumulert gjeld ( om lag kr. 8.4 mrd.) nedbetales i avtaleperioden gjennom årlige annuiteter til gjeld og renter Legger til rette for mål- og resultatoppfølging av prioriterte tiltak Kost/nytte-vurderinger og effekt/virknings-vurderinger av foreslåtte tiltak i forhold til hovedmålene med Oslopakke 3

11 Videre prosess Handlingsprogrammet utarbeidet på grunnlag av den politiske avtale som skal behandles i Bystyret og Fylkestinget i juni 2012 Dette danner grunnlaget for Statens Vegvesen og Jernbaneverkets innspill til statsbudsjettet 2013. Regjeringen legger føringer i forslag til statsbudsjettet for 2013 Stortingsbehandling


Laste ned ppt "Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google