SFS 2201 – kjennelsen 31.5.2011. Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Advertisements

Arbeidstid i kommunale barnehager
Barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehage
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
1: SGS : SFS 2201, SFS 2206, SFS 2208 Forbundsvise avtaler.
Arbeidstid SFS 2201.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid modul 2 PBL
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Arbeidstidsavtalen fra høsten 2014 Avtaleperiode – Innhold og mulig praktisering til beste for skolen og den ansatte Skolelderkonferansen.
Ny betalingsforskrift på kommunal medfinansiering og kommunal betaling for utskrivningsklare pasienter.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Barnefamilier- Individuell kartlegging og vurdering.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Tema TV’s rolle i turnusarbeid/ NSF politikk Litt om fleksibel arbeidstid Litt om turnusavtaler Helg- og høytidsturnus.
Fremskrittspartiet vil at: Lønnsforhandlinger bør skje i den enkelte bedrift, ikke gjennom sentrale avtaler mellom «monopollignende organisasjoner». Lover.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
SKIFT/TURNUS ENDRINGER KS SPEKTER
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Veileder for gevinstrapportering
Vannskuterforvaltning KS
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
PRAKTISKE OPPGAVER.
“Lov på boks” -hva er mulig å automatisere?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Familieråd En for alle, alle for en
Barnehagens egensart – hva må til?
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Hva er et tariffoppgjør?
Fellesmøte Fellesmøte.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Valgfag innsats for andre
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Prosjekt universitetsnavn Forum 2. samling
HMS © Caritas Norge..
NAV-veiledere i vid. skole
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Offentlige anskaffelser Tildelingskriterier og kontraktsvilkår
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Evaluering av Hovedavtalen
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Organisasjonsutvalget i Det frivillige Skyttervesen
Gjennomgang av fakultetsoppgave 10. mai 2019
Utskrift av presentasjonen:

SFS 2201 – kjennelsen

Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er inngått med hjemmel i Hovedavtalen del A § 4, jf § 4-3 mellom KS og Fagforbundet, Musikernes fellesorganisasjon, Skolenes landsforbund, Fellesorganisasjonen, Delta, Utdanningsforbundet, Norsk Skolelederforbund og Norsk Ergoterpeutforbund. HTAs bestemmelser og aktuelle særavtaler gjelder med mindre annet er regulert i denne avtalen.

Slutningen - Avtalens varighet og oppsigelsesfrister Pkt. 2 gis slik ordlyd: Særavtalen gjøres gjeldende fra til Særavtalen må sies opp skriftlig med minst en måneds varsel før utløpstid. Dersom ikke avtalen er sagt opp av noen av partene innen fristens utløp, fornyes avtalen for ett år av gangen med samme gjensidige oppsigelsesfrist..

Slutningen – pkt. 3.2 Pedagogisk personale (barnehager og skolefritidsordninger) Pkt. 3.2 gis fra slik ordlyd: Den ordinære arbeidstiden er 37,5 timer pr. uke. Av denne avsettes minst 4 timer i gjennomsnitt pr uke til faglig samarbeid, planlegging, forberedelser, tilrettelegging av aktiviteter og liknende. Bruken av tiden skjer etter drøftinger med de ansatte. Plan for bruk av tiden skal nedfelles i for eksempel kvartalsvise eller halvårige planer, og skal innbefatte tid både i og utenfor institusjonen.

Nemndas leder vil bemerke: For å møte de krav som stilles til dagens barnehager, finner nemndas leder at det er behov for en viss justering av bestemmelsene om arbeidstid. Leder forutsetter at endringene er å betrakte som en forsøksordning som må tas opp til evaluering og fornyet vurdering ved neste revisjon av særavtalen. På den bakgrunn foreslås oppnevnt et partssammensatt utvalg i tråd med forbundenes forslag, men med utvidet mandat, slik det framgår av eget punkt i slutningen. For å få til en reell vurdering, må ordningen praktiseres over noe tid.

Nemndas leder vil bemerke: Avhengig av de enkelte ansattes, de ulike barnas og de forskjellige barnehagenes behov, vil det være aktuelt med planleggingsaktiviteter m.v. både i og utenfor institusjonen, både i form av individuelle aktiviteter og samarbeidende/kollektive aktiviteter. Det bør legges opp til noe mer langsiktige planer for denne aktiviteten slik at bruken kan ses i et større perspektiv over en lengre tidshorisont. Planene bør derfor nedfelles i kvartalsvise eller halvårige planer. Det forutsettes at planen for tidsbruken fastsettes etter drøftinger med de ansatte.

Nemndas leder vil bemerke: E ndringene innebærer at skillet mellom tid lagt til og utenfor institusjon oppheves, men at planene som skal utarbeides forutsetter at planleggingsaktiviteter skal skje begge steder innenfor normalarbeidstiden på 37,5 timer. Endringene i arbeidstidsbestemmelsene fører ikke til økonomisk innsparing for barnehageeier, men er ment å bidra til bedre kvalitet og en mer veldrevet barnehage til barnas og de ansattes beste.

Nemndas leder vil bemerke: Endringene medfører også at de ordinære Overtidsbestemmelsene etter Hovedtariffavtalen vil gjelde også for det pedagogiske personalet.

Slutningen – lokale forsøk II.Der partene lokalt er enige om det, kan det for det pedagogiske personale avtales annen disponering av den samlede ukentlige arbeidstiden på 37,5 timer enn hva som følger av SFS 2201, pkt Slik avtale inngås som forsøksordning med hjemmel i Hovedavtalen del A § 4-6 og kan innbefatte tid i og utenfor barnehagen.

Slutningen – partssammensatt utvalg III.Det nedsettes et partssammensatt utvalg med 3 medlemmer fra KS, 1 fra Utdanningsforbundet, 1 fra Fagforbundet og 1 fra Delta, med slikt mandat: Dagens særavtale og erfaringer ervervet gjennom praktisering av denne skal gjennomgås i lys av blant annet det som kommer fram i Barnehagelovutvalgets rapport, andre offentlige utredninger, Stortingsmelding 41 ( ) m.v. Særlig skal erfaringene ved endret pkt 3.2 i SFS 2201 og forsøk i medhold av slutningens pkt. II vurderes med tanke på eventuelle behov for endringer.

Slutningen – partssammensatt utvalg I forbindelse med utvalgsarbeidet gjennomføres en FoU/spørreundersøkelse om arbeidstid og ledelsesressurser i barnehage og SFO. Arbeidet i utvalget starter i løpet av 2011 og frist for utvalgets innstilling er

Oppsummering av kjennelsen Subsidiær tilslutning fra de partsoppnevnte nemndsmedlemmene Særavtalen gjøres gjeldende fra til Endret pkt. 3.2 Pedagogisk personale (barnehager og skolefritidsordninger) gjelder i perioden Ved lokal enighet – avtale om forsøksordning, jf HA del A § 4-6 Partssammensatt utvalg – frist for innstilling FoU/spørreundersøkelse om arbeidstid og ledelsesressurser i barnehage og SFO

Hva nå? Praktisering av arbeidstid i barnehagene i din kommune? Lokale forsøk? Ønsker vi det eller ikke? I så fall hvilke? Forutsetter enighet… Gode lokale prosesser? Hva trenger dere av hjelp? Skolering,veiledningsmateriell mm? Møteplasser for førskolelærere dere de får gitt uttrykk for hvilken arbeidstidsavtale de trenger i fremtidens barnehage Støtte i lokal- og fylkeslag? Vi har dette året på oss til å forberede oss!

Spørsmål til bruk lokalt? Hvilke oppgaver er det førskolelæreren trenger tid selv for å utføre? Oppgaver som førskolelæreren styrer helt selv. Hvilke oppgaver er det førskolelærere trenger tid sammen med andre førskolelærere for å løse? Hvilke oppgaver er det førskolelærere trenger tid sammen med hele personalet for å løse? Hvilke oppgaver er det førskolelærere trenger tid til å gjøre sammen med personale og barnegruppe?

Spørsmål til bruk lokalt? Gjør dere arbeid/ oppgaver som dere mener at en pedagogisk leder ikke bør gjøre – men som andre burde gjøre? Hvilke oppgaver er det dere opplever at dere har god nok tid til å løse i dag? Hvilke oppgaver er det dere opplever at dere har for liten tid til? Er det noen oppgaver dere opplever at ikke blir gjort – fordi det ikke er tid til det? Syns dere at dere har tid nok til barna?