Frå engasjert fagperson til lydig funksjonær Velferdskonferansen 2013 Reidun Førde Senter for medisinsk etikk. Universitetet i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Tillit og legitimitet i vanskelige prioriteringsbeslutninger torsdag 7. april 2005.
“Arrogant, autoritær, uforståelig, for travel eller skremmende.”
Møteplass for etisk refleksjon
Veiledning av elever / lærlinger
Brukermedvirkning og pasientmakt
Presentasjon av utfordringsbildet i Helse Nord-Trøndelag HF Kvalitet Respekt Trygghet Aud-Mai Sandberg, Personalsjef 21.oktober 2011 I og med.
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Oss & Dem ???.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
”Litt bedre i dag enn i går”
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Internkontroll i norske kommuner
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Etikk i pedagogisk arbeid
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Lederstil og Motivasjon.
Etikk i Haugesund Kommune
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Alt henger sammen med alt
HVORFOR TRENGER VI FAGLIGE STANDARDER?. FORDI:  ALLE SOM BENYTTER PRODUKTER, TJENESTER, BEHANDLENDE TILBUD ETC. HAR FORVENTNINGER TIL PROFESJONALITETEN.
God ledelse er avgjørende for kvalitet i helsetjenesten
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Trio / Samarbeid Hva innebærer det?. Dommeren Trygghet Kontroll Ro Engasjement/ Entusiasme Motivere Rettferdighet Fysisk styrke.
Kommunikasjon og dokumentasjon som forutsetning for god pasientbehandling Utfordringer i allmennlege-hverdagen Per G. Johnsen Allmennlege Director.
Kartlegging av symptomer ESAS
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
Kvalitetskonferansen 5.nov Prosjekt i Forbetringsprogrammet SLUTTRAPPORT «Behandlingslinjeprosjektet» Psykisk helsevern for barn og unge.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
FORELDREMØTE Fugleredet Sept. ‘13 i. Fugleprosjekt vår/sommer.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Prioriteringsutvalget og de gamle Pål Friis Sørlandet sykehus GerIT
Helse Førde Fagdag Barn som pårørande Kjellaug K.Berntsen Koordinator BSP.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Forberedende samtaler
Kvalitet, risiko og avvik
”I pasientens fotspor”
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Asker - mulighetenes kommune
Anita, 48 år. Steinkjer (Sykehuset Levanger)
Utredning av ventetidsregistrering i spesialisthelsetjenesten
“DET ER BETRE Å BYGGE BARN ENN Å
LANDSKONFERANSE APRIL 2018
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Barneverntjenestenes erfaringer med bruk av tolk
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Velkommen til foreldremøte
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Frå engasjert fagperson til lydig funksjonær Velferdskonferansen 2013 Reidun Førde Senter for medisinsk etikk. Universitetet i Oslo

11. april 2011 Ny Powerpoint mal

Profesjonsetikken til legar- kompliserte greier, med få enkle svar Balanse mellom 1.Hensynet til enkeltpasienten 2.Hensynet til faget 3.Hensynet til samfunnet 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20114

Problemet i grove trekk Uengasjerte fagfolk som sluttar i det offentlege eller som angrar på val av yrket Kontrollsystem som stel tid frå det viktige (og som ikkje virkar) Leiarkrise, dvs mistillit til leiinga. Har leiarar mistillit til fagfolk? Fagfolk vassar i etiske dilemma som dei ofte ikkje får løfta opp og set ord på 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20115

Først nokre bakgrunnspåstandar 1.Alt var ikkje betre før! 2.Den norske helsetenesta er god 3.Det må stillast krav til aktørar i helsetenesta

Årsaka til kontroll og dokumentasjon er samansett, her er nokre 1.Krav til budsjettbalanse. 2.Medisinen har endra karakter Komplisert medisin / Kompliserte møte Farleg medisin Potent medisin Fraksjonert medisin Dyr medisin 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20117

Årsaker til dokumentasjon og kontroll forts. 3. Styrking av pasientrettar, nødvendig og tidsmessig Fritt sykehusvalg, erstatning ved feilbehandling, konkurranse i helsetenesta 4. Krav om mindre feil i pasientbehandlinga. 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20118

Frå etikk til jus Zygmunt Baumann: Etikken trua av jusen og kontroll Leer Salvesen (TDnlf 2005): ”Hvis man ikke har tillit til at medarbeidere holder høy etisk standard, velger man å detaljregulere og disiplinere ved hjelp av jus. Hvis man har tillit, kan jusen og truslene om sanksjoner holdes på et minimalt nivå ” (s.1857) 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20119

For dårleg rapportering, seier arbeidstilsynet (februar 2013) Allmennlegene er også den yrkesgruppen som har fått høyest andel reaksjoner sammenlignet med andre bransjer. Arbeidstilsynet erfarer at mange allmennleger ikke kan dokumentere hvordan de arbeider systematisk med HMS. Det viser resultatene fra tilsynene i Arbeidstilsynets prosjekt På lag. På landsbasis bryter åtte av ti allmennleger arbeidsmiljøloven 11. april 2011Ny Powerpoint mal

LA Heløe. Klassekampen I jungelen av regler og høyspesialisert kompetanse som kjennetegner dagens sykehusvesen, bør man være kjentmann for å ta seg frem. Lovfesting av rettigheter på stadig flere områder gjør velferdsstaten mindre tilpasningsdyktig. Ytterligere rettsliggjøring av helse-og sosialpolitikken vil begrense den faglige og politiske handlefriheten. 11. april 2011Ny Powerpoint mal

Moralsk stress 2010 (”ref.panelet”) Mellom 50 og 70 % av alle legene svarte at de opplever stress knyttet til stadige omorganiseringer i helsevesenet, at omsorgen for pasienter svikter på grunn av tidspress, og at arbeidstiden går med til administrering og dokumentasjon. Sterke pasienter går foran i køen (allmennlegene mest) 11. april 2011Ny Powerpoint mal

Er alle helsetenester eit gode? Noe overbehandling, noe underbehandling SKD Tromsø Henvisning til ulike poliklinikkar varierar innan samme region Operasjonar for hoftebrudd varierer lite (men metoden varier svært mykje) Revaskularisering /hjerte (2/1000 i Møre&Romsdal, 5/1000 i Finmark) Brystkreft (lumpectomi eller mastectomi) Skulderkirurgi 3 / ,5/1000) r lite 11. april 2011Ny Powerpoint mal

Kvalitetsarbeid er ønska og nødvendig, monitorering del av dette Det er ikkje slik at vi tel for lite i dag. Spørsmålet er kva skal vi måle Kvalitetsindikatorar må vere fagleg meiningsfulle 11. april 2011Ny Powerpoint mal

Kvaliteten på medisin og omsorgstenester kviler på mange faktorar som ikkje kan målast Engasjerte fagfolk Evne til empati og kommunikasjon med pasient og pårørande Gode trygge team og god rapportering innad Gode etiske skjønn, evne til å identifisere og løyse vanskelege etiske spørsmål 11. april 2011Ny Powerpoint malKvali

Og behandlinga av problemet? Vi må måle dei riktige tinga Vi må telle, men kjenne til begrensningane ved det vi tel Det er ikkje i papira at det viktige skjer i helsetenesta, det skjer ved senga! Kontakt mellom fotfolk og leiing må bli betre Godt stell av den humane kapital MEN: Kvalitet kviler også tungt på sjølvjustis blant fagfolka 11. april 2011Ny Powerpoint mal

Korleis oppretthalde engasjement i fag, pasient og samfunn Fagkritikk drive av fagfolk sjølv Nødvendig kvalitetskontroll (og målingar). Omfattande revisjonsarbeid nødvendig Ledelsen må ta vare på ”arvesølvet” Må sjå dei tilsette, må lytte, må ha eit språk som dei tilsette forstår Må skape gode alliansar (med gulrot) Må gi rom for spørsmål og refleksjon rundt vanskelege etiske spørsmål = pasientinteresser i praksis 18