26.09.2016 s. 1 Rådgivernettverkssamling i Bodø Hvordan ivareta krav til kvalitet i rådgivningstjenesten ? 05.04.2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skolens rådgivning – på vei mot framtida – men i ulik fart?
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Endring av forskrift til opplæringsloven kapittel 17 og forslag til anbefalt formell kompetanse og anbefalte kompetansekriterier for rådgivere.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
s. 1 Aktuelt - rådgivertjenesten Inger Lise Pettersen Foto: Crestock.com.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Forslag til ny vurderingsforskrift
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
TPO Noen mulige modeller angående hjelpetjenestene i videregående opplæring.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Sosialpedagogiske styringssignaler:
Ansvar og prosesser i skolen
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Evaluering av NVHs kvalitetssystem
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
1.
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
MaHa DELT RÅDGJEVING Rådgjevarsamling I Magnus Barfot.
Velkommen! Til Konferanse Tema: Kommunesektoren:Barne og ungdomsarbeiderfaget, barnehagelærer og lærerutdanninga.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Overgangsprosjektet NY GIV
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Tilsyn med svømmeundervisningen
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
DLG – Horten vgs 5. September Skoleåret – 2012 KursEndringerAvbruddProsent EndringerAvbruddProsentEndringer Avbrudd Prosent.
Fra fjorårets tildelingsbrev ”Utdanningsdirektoratet vil overføre kroner til videreføring av arbeidet med Partnerskap for karriereveiledning og.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Lokal arbeidstidsavtale
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Rådgivningstjenesten Politisk nestleder Simen Irgens oktober 2013 Rett Kompetanse.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Miljøkoordinator vgs Sogn og Fjordane fylkeskommune.
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
ELEVTJENESTEN. RÅDGIVINGSTJENESTEN Utdanning og yrkesveileder: Hege Aanderaa: tlf Sosialpedagogisk rådgiver: Kristine Steiro: tlf
s. 1 Rådgivernettverk NFK Diverse aktuelt fylkesnivå/nasjonalt 5-6 april 2011, Inger Lise Pettersen.
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Den gode skoleeier I Nes.
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Rapport: Å ville utvikle skolen
Skoleeiers styringsdialog
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Fagforbundet Vest-Agder
Kveldsseminar Læringsmiljø
Skole/hjem-samarbeid
Velkommen til FORELDREKURS
SOSIALRÅDGIVNING I SKOLEN
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Formidling til læreplass 2018
Utdanningssystemet sitt årshjul
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
System for godt læringsmiljø
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
VERDAL KOMMUNE Hvordan kan tillitsvalgte og ledere sammen motivere for engasjement på egen skole? Temadag fagfornyelse Sentrumsnær skole – 1.-7.
Rådgivar Harald Johnny Tomren - Utdanningsavdelinga
Høstrapport – tall og statistikk
«Alle med» Skåredalen skole
Utskrift av presentasjonen:

s. 1 Rådgivernettverkssamling i Bodø Hvordan ivareta krav til kvalitet i rådgivningstjenesten ?

s. 2 Føringer Forskrift til opplæringsloven §22-4 Skolen skal arbeide systematisk og planmessig for å sikre at rådgivingstilbodet blir tilfredsstillande.

s. 3 Rundskriv ILP Kompetanse, rutiner ogplaner for rådgivertjenesten – kontrollskjema skolenivå

s. 4 Rundskriv ILP Kompetanse, rutiner ogplaner for rådgivertjenesten – kontrollskjema skoleeier

s. 5 Hvem skal evaluere oss ? Elevene ? Alle eller elever som bruker tjenesten ? Elevundersøkelsen ? Gjelder kun vg1 elever Gjennom elevråd eller direkte ? Når skal elevene evalueres ? Grunnskolen – 10 trinn og ca 1.mars VG1 – ca 1. mars VG2 – ca 1. mars VG3 – ca 15. april

s. 6 Evaluering må ikke skape merarbeid Rådgiverressursen er ikke økt – tross omfattende endring i forskrift til opplæringsloven – kap 22. En evaluering bør foretas av de som bruker tjenesten En evaluering bør gjennomføres like etter at tjenesten er benyttet. Bør lage rutiner som er lett å administrere

SINTEF rapport På vei mot framtida – men i ulik fart? Sluttrapport fra evaluering av skolens rådgivning Vi ser at de som oppgir at de har kun kvinnelige rådgivere ved skolen vurderer kvaliteten mindre positivt enn de som har både mannlig og kvinnelig rådgiver ved skolen. Det at elevene har både en mannlig og kvinnelig rådgiver har også blitt trukket frem som positivt fra et elevperspektiv i våre intervjudata. Rådgivernes ansiennitet er en annen viktig rammefaktor som virker inn på vurdering av kvalitet i alle analysene: som tidligere kommentert er de med lenger ansiennitet (11 år +) mer positive til kvaliteten på rådgivningen ved skolen s. 7

SINTEF rapport På vei mot framtida – men i ulik fart? Sluttrapport fra evaluering av skolens rådgivning Oppsummert ser vi altså at rektorer og rådgivere vurderer kvaliteten på rådgivningen forskjellig, rådgivernes ansiennitet har betydning for deres vurdering av kvalitet, og kjønnssammensetningen blant rådgiverne har betydning for vurderingen av kvaliteten på den sosialpedagogiske rådgivningen – når vi kontrollerer for andre variabler s. 8

SINTEF rapport På vei mot framtida – men i ulik fart? Sluttrapport fra evaluering av skolens rådgivning De som jobber ved store skoler er mer positive til kvaliteten på den sosialpedagogiske rådgivningen. En mulig forklaring på dette kan være at store skoler ofte har flere rådgivere og representanter for andre typer elevtjenester på skolen. Det å ha et kollegialt nettverk og flere ressurser å trekke på kan bidra til at man vurderer kvaliteten på den sosialpedagogiske rådgivingen som bedre s. 9

TV2 s dekning av rapporten daarlige-raadgivere htmlhttp:// daarlige-raadgivere html s. 10