Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Saksbehandling i folkevalgte organer Folkevalgtopplæring 30
Hvordan skal bydelsstyrene jobbe med budsjett for 2009?
Folkevalgtopplæring for Bydelsstyremedlemmer Reglement for bydelsstyrene.
PRAKTISK INFORMASJON BYDELSSTYRENE FEBRUAR MØTEPLAN Første halvår tirsdag (Bergenhus, Åsane, Fana og Laksevåg) torsdag (Arna, Årstad, Ytrebygda.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 Rammen for arbeidet i KOSTRA Mandatene for –Samordningsrådet –arbeidsgruppene Mandatet for Samordningsrådet –Sammensetning  KRD (ledelse), berørte dept.,
Ytringsfrihet for offentlig ansatte og offentlige organer Advokat (H), Dr. juris Kyrre Eggen Oslo, 14. oktober 2015.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Interkommunalt samarbeid Sigrid Stokstad Kommunalrett veiledning vår 2016.
Lovgivningen for interkommunalt samarbeid Innlegg samling Knutepunkt Sørlandet 13. februar 2008 Jørund K Nilsen og Geir Vinsand.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Endringer i kompetansekrav undervisning Gjeldende fra 1.august 2015.
Valg i Parat 2009 På valgmøtene skal det velges representanter til Parats representantskap, og til Regionpolitiske utvalg, RPU. - en arbeidstakerorganisasjon.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Møteledelse Basert på «Møtet er satt» håndbok i møteskikk, møteledelse og voteringsteknikk KS-2011.
Den lovgivende makten i Norge. MaktfordelingMAKT l ovgivende Stortinget utøvende Regjeringen dømmende Domstolene.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Side 1 omsorg solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder Valgkomitéen for Fylkesmøtet 2009.
Styreprotokoll- til hjelp eller besvær? Kathinka Mohn, advokat og medlem av NIFs appellutvalg.
Politisk organisering Status. Hva er Oppgaven? Hvilke Rolle skal vi ha? Har vi hensiktsmessige Strukturer som støtter dette?
Vannskuterforvaltning KS
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
SU – Mortenstua skole skoleåret
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
5 Marius Stub.
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
Forventningene fra Fylkesmann
Evaluering av ”Fritt Fram”
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Kommunestyrekomiteer
Hjemmelekse til neste samling: og
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
BTI-handlingsveileder barnehage
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
«Et FAU blir det som vi foreldre gjør det til»
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Forelsninger i statsrett Dag 2 Vår 2018 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Den lovgivende makten i Norge
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Oppstart SU Jevnakerskolene
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Presentasjon på KS-nettverk
Samtaletrekk B – Samarbeid
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Samtaletrekk B – Samarbeid
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Politisk organisering i Sunnfjord kommune
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Lokale lønnsforhandlinger i Sjøsand kommune
Orientering fra administrasjonen
Forelesninger i statsrett JUS2111 Forholdet mellom lovgivende og utøvende makt Vår 2019 Benedikte M. Høgberg og Ola Mestad Det juridiske fakultet,
Victor Ebbesvik, KS Vest 27. og 28. februar 2019
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE HØSTEN 2007
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE HØSTEN 2007
GRUNNOPPLÆRING FOR BYSTYREKOMITEENE
Orientering kommunestyret i Tysfjord kommune den
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt > Saksforberedende organ for kommunestyret –Hovedvekt på langsiktig styring, mål og strategier –Innstiller overfor kommunestyret –Avgir høringsuttalelser på vegne av kommunen > «Kan ikke gis avgjørelsesmyndighet» (følger av kl) –Kan likevel ta beslutninger knyttet til saksbehandlingen Velge saksordfører, ta til orientering, utsette behandlingen, sende saken tilbake til rådmannen osv > Kan ta opp saker på eget initiativ > Kan arrangere høringer, debatter, ta imot deputasjoner, innkalle eksperter ol > Kan ikke opprette arbeidsutvalg (i følge reglementet)

Noen generelle regler > Møteprinsippet gjelder - for alle folkevalgte organer –Møteinnkalling, dagsorden, sakskart, protokoll –Møteoffentlighet –Reglene om inhabilitet skal ivaretas –Det er organet som tar stilling til spørsmålet > Ordskiftet –Representantene får ordet i den rekkefølgen de ber om det –Den som har ordet, retter seg til leder – ikke til forsamlingen > Framsettelse av vedtak –Alle saker legges frem med innstilling/forslag til vedtak –Møtende medlemmer kan komme med andre forslag til vedtak Forslag fremsettes muntlig, og deretter skriftlig

Saksordfører > Eget reglement for saksordførerordningen –Gjelder saker der komiteen innstiller til kommunestyret Saksbehandler utreder (kl § 23) Saksordfører konkluderer og innstiller –Saksordfører sørger for nødvendige politiske avklaringer underveis i egen gruppe og i komiteen –Saksordfører legger saken fram, først for komite og deretter for kommunestyret NB Flertallets innstilling (selv om saksordfører er uenig) > Det må ikke være saksordfører i alle saker –Rådmannen kan også innstille (tidsnød, saken er for liten osv.) > Særskilt godtgjøring, per sak

Interpellasjon, spørsmål, forespørsel > Interpellasjon –Skriftlig forespørsel - til komiteleder –Frist: 17 dager før et komitemøte –Kort og uten skriftlig begrunnelse –Interpellanten må være tilstede –Interpellasjonsdebatt –Mulig å komme med forslag til vedtak i saken > Grunngitt spørsmål –Skriftlig spørsmål - til komiteleder –Frist: 7 dager før et komitemøte –Komiteleder eller en annen med møte- og talerett kan svare > Alminnelig forespørsel –Muntlig spørsmål fremsatt i møtet– til leder