Andre økt: 12 måter å elske bøker på. 2 2. økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
Advertisements

1 Til diskusjon etter forelesningen På hvilke måter elsker du bøker? På hvilke måter elsket du bøker da du var barn/ung? På hvilke måter elsker du bøker?
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Klasseledelse: Oppstart av en undervisningstime Berit Bratholm:
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
Velkommen til første økt om Leselyst- en bok for alle
Erfaringer som Skyggesensur ved ISP
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Spørsmål til diskusjon Leselyst- en bok for alle
Grunnleggende om veiledning
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Generell presentasjon
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Naturfaglig kompetanse B – Samarbeid
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Veien mot å bli lærer 1997: ”kjøpt verden” med hovedfag i lomma
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Systematisk arbeid med motivasjon
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Fysisk og psykisk helse
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Utskrift av presentasjonen:

Andre økt: 12 måter å elske bøker på

2 2. økt er delt inn slik:  Utveksling av erfaringer og tanker gjort siden sist (15 min)  Innledning til dagens økt (5 min)  Forelesningsfilm (15 min)  Diskusjon i grupper (20 min)  Presentasjon av og forberedelse til en oppgave som skal gjennomføres innen neste gang (15 min) Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på

3 Vi «logger» på Før vi går videre med dagens økt, må vi hente frem i bevisstheten noe av kunnskapen om emnet som vi husker fra forrige gang. Bruk noen minutter på å dele erfaringer og refleksjoner i plenum: Hva var det viktigste du syns du lærte i forrige økt? Hvilke erfaringer og refleksjoner har dere gjort dere i utprøvingen av det vi lærte sist? Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på

4 Litt repetisjon  Å være en aktiv rollemodell  Den lille samtalen om lesing  Å anbefale en tekst  Å skape forventninger  Bokprat Disse fem punktene trakk Trude Hoel frem i sin forelesning som viktige momenter i arbeid med leselyst. I dag vil fokuset være knyttet kanskje spesielt til de tre første punktene, kort oppsummert her: Trude Hoel sa i sin forelesning at det finnes en rekke ulike måter å arbeide med elevenes leselyst på, og at mange av disse måtene ikke krever timevis med forberedelser. Det handler om å være oppmerksomme, være tydelige i verdsetting av lesing som aktivitet og å gripe anledningen når den byr seg. Å være en aktiv rollemodell innebærer å lese selv – være opptatt av lesing, verdsette egen lesing og verdsette elevenes lesing. ”Den lille samtalen om lesing” handler om engasjement og interesse for elevenes lesing i ikke forberedte hverdagssituasjoner. Å anbefale bøker og andre tekster, aktivt og gjerne individuelt, orientert mot elevens interesser og motivasjon fremmer også leselyst. Arbeid med leselyst Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på

5 Dagen økt:  Trude Hoel poengterer altså betydningen av at læreren viser interesse for det elevene leser, og at læreren ser og støtter elevenes utvikling av en leseridentitet.  Dagens økt utdyper dette. Litteraturkritiker Guri Fjeldberg tilbyr en alternativ kategorisering av litteratur i sin forelesning: «12 måter å elske bøker på». Her flytter hun oppmerksomheten vår bort fra fastlåste sjangerbeskrivelser og over på hvordan bøkene kan virke i oss. Dermed tilbyr hun nye innganger til meningsfulle samtaler om bøker med elevene, samtaler som gjør at elevene kanskje oppdager litteraturens relevans for eget liv.  Å gjennomføre samtaler om bøker der elevenes leseropplevelser blir sett og verdsatt, er et skritt på veien mot å lykkes med å etablere en lesekultur der alle elever kan kjenne seg inkludert. Leselyst- en bok for alle 12 måter å elske bøker på