RAMMEPLAN FOR SFO 2014 - 2017. OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Ansvar og prosesser i skolen
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Rolighetsmoen barnehage
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Velkommen til foreldremøte på Aktivitetsskolen Ekeberg
AKS Foreldreinformasjon
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
STYRINGSDOKUMENTER Forskrifter Rammeplan Oslo standard Årsplan.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 24 SEPTEMBER 2008
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
"God bagasje på livets reise."
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Horten vidergående skole
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Gustadmoen barnehage Med for ditt barn
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Barnehagens samfunnsmandat
Velkommen til Osloskolen og til Voksen skole!
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Grunnleggende verdier for oss:
Førskolelærerutdanning tverrfaglig og temabasert modell
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Referat fra foreldremøte SFO. Oppmøte: 24 barn representert
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
BUØY SKOLE Lærelyst, vekst og glede. Vår visjon: Lærelyst, vekst og glede  Buøy skole år: 1-7 skole,160 elever og 30 ansatte  Opplæringsloven, læreplanen.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
BOGAFJELL SFO.
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Mestring for alle – fordi vi våger!
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Foreldremøte skeie skole sfo
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

RAMMEPLAN FOR SFO

OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Gjennom sin virksomhet skal SFO dekke barnas og foreldrenes behov for tilsyn, gi omsorg, læring gjennom lek og sosial utvikling med andre barn og de ansatte. Rammeplan lages i fellesskap av SFO-lederne i Hole kommune, og gir retning for innhold og organisering. Rammeplanen skal være overordnet og forutsetter at det utarbeides egne planer for SFO på den enkelte skole. Rammeplanen er godt forankret i den overordnede sektorplanen for oppvekst i Hole kommune. Ansatte jobber aktivt med å fremme sosial kompetanse igjennom DUÅ – prinsippene. SFO driftes etter barnekonvensjonen. Alle skal møtes med respekt, åpenhet, lojalitet og fleksibilitet (RÅLF). Det er et overordnet mål at elever og foresatte skal oppleve at elevenes skole/SFO hverdag henger sammen, som et helhetlig tilbud. SFO skal være preget av struktur og forutsigbarhet for brukerne og med informasjon som gjør innholdet kjent og tilgjengelig for elever og foresatte. Dette vil sikre barn trygge og stimulerende oppvekstsvilkår. SFO vedtektene vedtas ved kommunestyret og revideres etter behov

SFO KJENNETEGNES VED: Å være en alternativ læringsarena som understøtter skolens arbeid med elevenes faglige, sosiale og personlige utvikling. Å ha en sterk forankring i skolens ledelse. SFO skal følge opp felles regler, rutiner og handlingsplaner som den enkelte skole har i forhold til det psykososiale miljø. Dette krever et ansvarsbevisst personale som viser respekt, er nærværende og engasjerte i elevenes helhetlige utvikling. SFO er en betydningsfull arena for utvikling av sosial kompetanse og allsidige ferdigheter i samhandling med andre. Sosial kompetanse og språklige ferdigheter fremmes kontinuerlig gjennom varierte aktiviteter og mestringsopplevelser. SFO skal gi likeverdig omsorg gjennom å skape trygghet, trivsel, toleranse og tilhørighet for alle elever i ordningen. God omsorg skal styrke elevens forutsetninger for å utvikle tillit til seg selv og andre.

ORGANISERING OG SAMARBEID MELLOM SKOLE OG SFO Rektor har det overordnede administrative og pedagogiske ansvar for ordningen. SFO har daglig leder som er forankret i skolens ledelse. En representant fra FAU med barn i SFO, representerer SFO i FAU. SU har et spesielt ansvar for skolens totale tilbud til barna. Kommunestyret fastsetter de til enhver tid gjeldende satser for foreldrebetaling. Betaling for SFO-plass betales månedlig i 11 måneder. Juli er betalingsfri. Matpenger kommer i tillegg Viktig med god informasjonsflyt mellom SFO og skolen. Skolens planer må være åpne og tilgjengelig for SFO. De reglene som gjelder i skolen, gjelder også for SFO. SFO skal ha ute og inne areal som egnet til formålet. Det legges til rette for å ansette personalet i kombinasjonsstillinger som skole- og SFO ansatte. Det skaper trygghet for elever og foresatte slik at de opplever kontinuitet og helhet i hverdagen. Skolen og SFO samarbeider om oppfølging og tilrettelegging for barn med særskilte behov.

5 MÅLOMRÅDER Natur og miljø: – MÅL: Gjennom tilrettelagte aktiviteter og lek skal elevene gis mulighet for undring, refleksjon og utforsking av ulike fenomener innen natur og «teknikk», samt lære miljøbevissthet. Fysisk aktivitet og lek: – MÅL: Gjennom daglig fysisk aktivitet og lek skal elevene utvikle sine motoriske og sosiale ferdigheter, og gis mulighet til å etablerer og utvikle vennskap.

Kreativitet, kunst og kultur: – MÅL: elevene skal gis erfaring med varierte former for kunst og kultur og få mulighet til å utvikle sine kreative og estetiske evner gjennom arbeid med ulike utrykk. Mat og helse: – MÅL: SFO skal legge til rette for et sunt og variert kosthold og at måltidet fungerer som en læringsarena for sosiale og språklig arena. Psykososialt miljø: – MÅL: SFO skal være en arena for utvikling av sosial kompetanse og allsidige ferdigheter i samhandling med andre, i ulike aktiviteter og situasjoner. Alle må forholde seg til skolens regelverk og rutiner for det psykososiale miljø