Skrive og læringsstrategier Hva er lærevansker ? Kunsten å lære? Kunsten å skrive? Ved Espen Braathen Schønfeldt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Historiefaget i skolen
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Kroppsøvingsdidaktikk
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
STASJONSUNDERVISNING
Den autentiske læringsdialogen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Utredningsgruppens forslag til endring av tapt tid under eksamensavvikling og alternative undervisingsdager.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Kjennetegn og følgevansker
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Minoritetsspråklige barn og elever. Utredning, vurdering og muligheter
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Dysleksi foredrag i Halden : ved Espen Schønfeldt
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
OM LÆREPLANER Hva er en læreplan Læreplaner og virkeligheten
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Kunsten å lære Kunsten å skrive Veien til motivasjon og viljestyrke Skrive og læringsstrategier Espen Schønfeldt UIA 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Lese- og skrivevansker
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Systematisk Observasjon av Lesing.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Vurdering og undervisning
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Tilrettelegging for elever med stort læringspotensial B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Skrive og læringsstrategier Hva er lærevansker ? Kunsten å lære? Kunsten å skrive? Ved Espen Braathen Schønfeldt

Mitt normale skolehalvår Marinelyst skole klasse 1 c

10 år på 5 år Utdannelse: Elektriker Folkehøyskole Sosiologi grunnfag Jurist Arbeid Elektriker/ heismontør Presse TV aksjonen Presse FN Entreprise jurist Seniorrådgiver Dysleklsiforbundet Universitetslektor lesesentret Produktutvikler Reaktorskolen Prosjektleder Akershus Fylkeskommune

Drøm x tro = Motivasjon Det gyldene triangel Forutsetninger x metode x tid = resultater

OversiktDetaljerOversikt DetaljerOversikt God læring Læring i praksis

Pedagogisk Feilsøking Hvilken grunner er det til at studenter stryker eller gjør det dårlig til eksamen

Pedagogisk feilsøkning Kan ikke faget

Pedagogisk feilsøkning Kan ikke faget Husker ikke det en har lært

Pedagogisk feilsøkning Kan ikke faget Husker ikke det en har lært Misforstår oppgaven

Pedagogisk feilsøkning Kan ikke faget Husker ikke det en har lært Misforstår oppgaven Kan ikke skrive akademisk

Pedagogisk feilsøkning Kan ikke faget Husker ikke det en har lært Misforstår oppgaven Kan ikke skrive akademisk Stress og eksamensangst

Pedagogisk feilsøking Kan ikke faget Husker ikke det en har lært Misforstår oppgaven Kan ikke skrive akademisk Stress og eksamensangst Manglende motivasjon og planlegging

Jakten på Kjærligheten

Kunnskaps jakten

Sokratisk metode Hva Hvordan Hvorfor Hvilke Hvem Når Hvor

Hva? Hva er Hva kjennetegner Hva slags eks har vi på Hva er ikke Hva er årsaken til Hva er konsekvensene

Veien i fra Kaos til forståelse

Drøm x tro = Motivasjon Drøm x Tro = Motivasjon Forutsetninger x metode x tid = resultater

Hva er viljestyrke ?

Årets lidenskap Nyttårsforsetter Gjøre mindre av det en liker Gjøre mer av det en ikke liker De brytes ofte Årets lidenskap Noe nytt du har lyst til å lære Innsatts en kveld i uken En ny lidenskap hvert år

Eks på årets lidenskap Fritid/ hobby Danse tango Arrangere Operaball Jobbe som bonde Seile Europa på Langs Bygge egge utstillinger Restaurere sporvogner Jobb Klart språk Tekniske hjelpemidler Tilpasset opplæring i undervisning Akademisk tenkning og akademisk skriving Læreplans arbeide Viljestyrke og gjennomføringsevne