Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver. Deltakerne blir ressurspersoner i sine virksomheter. Målgruppe: Sykepleiere og vernepleiere
Mål Anvender kunnskap i forhold til observasjoner av grunnleggende behov hos pasienter/brukere Har ferdigheter i å beskrive observasjoner Tar ansvar for å dokumentere og følge opp forordninger/tiltak
Temaer Tema 1: Hygiene og eliminasjon Tema 2: Aktivitet, søvn og hvile Tema 3: Ernæring og legemiddelhåndtering Tema 4: Respirasjon, sirkulasjon - Alert Tema 5: Alkohol- og legemiddelavhengighet Tema 6: Smerter og Psykososiale behov
Struktur for gjennomføringen Kurset består av seks hele dager: Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og egeninnsats med innlevering av case
Gruppearbeid SituasjonSymptomer/ Kjennetegn ObservasjonerVurderingerDokumentasjon Valgt caseHva foreliggerHva vil du se etter Hva betyr observasjonene Hvordan henger de sammen Hvor og hvordan beskriver du observasjoner og vurderinger
Hensikten med økt kompetanse i vurdering Ivareta pasient/brukers sikkerhet slik at uønskede hendelser unngås. Det innebærer å forhindre, forebygge og begrense konsekvenser eller skader som følge av helsetjenesteprosesser
Hensikten med økt kompetanse i vurdering Opprettholde kontinuitet til den enkelte pasient Pasienter og pårørende opplever trygghet i forhold til hjelpeapparatet og vet hvem de skal forholde seg til
Faglige vurderinger et ansvar på flere nivåer Systemansvar Person ansvar
Kunnskapsbasert praksis Jamtvedt G, Hagen KB, Bjørndal A. (2003). Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning kunnskapsbasert praksis Kontekst