Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Senter for kunnskapsbasert praksis
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Hva er en kunnskapsbasert praksis?
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
OVER 15 ÅR? BLI MED PÅ AKTIV UNGDOM KURS I GJESVÆR JUNI!
Et forskningssamarbeid mellom SIV Kommunehelsetjenesten
VELKOMMEN TIL ZEVS TUR TIL KØBENHAVN Oslo-København-Oslo mai 2013 Oslo kommune Sykehjemsetaten.
KUNNSKAPSBASERT PRAKSIS
KVALITETSSIKRING AV SÅRBEHANDLING
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
I TRYGGE HENDER ERFARINGER FRA PILOTPROSJEKTET: «TILTAK FOR Å FORHINDRE OVERDOSE ETTER UTSKRIVELSE» Silje Svarstad 1.
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
Innføring i Kunnskapsbasert praksis og litt om studieoppgave 2 Klasse C og D 13.november 2013 Anett Kolstad og Kari Dahl.
Nyansattopplæring v/ Marit Hofset Læring og mestring og brukermedvirkning.
Kursmoduler trenerstigen NSF Trener 1 Pistol, Rifle, Viltmål og Lerdue Varighet: 45 timer + 45 timer praksis i egen klubb. De 45 timene med undervisning.
Samfunnsvitenskapelig rusmiddelforskning i Norge Hva er status og hva er de viktige utfordringene framover?
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
«Recoveryverksteder - fellesarenaer for utvikling, samarbeid og kunnskap» Nettverkssamling for kommunepsykologer Sandefjord
TRENINGSVENN FOR PERSONER MED DEMENS. Et pilotprosjektet i regi av Nasjonalforeningen for folkehelsen Møre og Romsdal og Møre og Romsdal idrettskrets.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
Kunnskapsnettverk Bruker og driftstøtte. kunnskapsnettverk VVirksomheter er opptatt av kunnskap og vil gjerne fremstå som kunnskapsbedrifter eller kunnskapsorganisasjoner.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
LANDSOMFATTENDE TILSYN 2015 TILSYN MED KOMMUNENS HELSE- OG OMSORGSTJENESTER TIL MENNESKER MED UTVIKLINGSHEMMING.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
GENG , A 08:30-11:15 B 11:30-14:15.
ULYKKESGRANSKING VID-6011
Presentasjon av Pasientforløp Arbeidsvurdering
En introduksjon.
Mulighetene for en videreutdanning
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Møteplassen – gruppetilbud for barn og foreldre
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Faglig utvikling hos sykepleierne
Diabetes 2 - kurs Kursinformasjon Deltakelse på kurs krever henvisning fra lege. Henvisningen sendes til: Lovisenberg Diakonale Sykehus Medisinsk Poliklinikk.
Introduksjonskurs i opplevelsesdesign
Konferansesalg Vedisalg Call-team Innhold.
Fra sjef til leder Modul III
Eldrerådet Solveig M. Onstad.
Ivaretagelse av rammede og berørte
Salgsledelse.
Strategi for Nord universitet 2020
Beredskapsorganisering knyttet til selvangivelsesperioden
IA-arbeid i praksis Utvikling av samarbeid gjennom diskusjon, prioriteringer og handling i IA arbeidet. Velkommen til kurs i sykefraværsoppfølging Litt.
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Ny forskrift om ledelse og kvalitet, … og litt til Sigrid J
Ny vri oppgave Wasim og Lise
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Kompetanse for mangfold
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Nå er vi spente!.
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 3 – Intensiv opplæring
ATV 14.desember 2018.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Vurderingskompetanse et kurs om klinisk blikk og ansvar Øvre Eiker og Nedre Eiker kommuner høsten 2015 Arr: Kommunehelsesamarbeidet Drammensområdet

Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver. Deltakerne blir ressurspersoner i sine virksomheter. Målgruppe: Sykepleiere og vernepleiere

Mål  Anvender kunnskap i forhold til observasjoner av grunnleggende behov hos pasienter/brukere  Har ferdigheter i å beskrive observasjoner  Tar ansvar for å dokumentere og følge opp forordninger/tiltak

Temaer Tema 1: Hygiene og eliminasjon Tema 2: Aktivitet, søvn og hvile Tema 3: Ernæring og legemiddelhåndtering Tema 4: Respirasjon, sirkulasjon - Alert Tema 5: Alkohol- og legemiddelavhengighet Tema 6: Smerter og Psykososiale behov

Struktur for gjennomføringen Kurset består av seks hele dager: Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og egeninnsats med innlevering av case

Gruppearbeid SituasjonSymptomer/ Kjennetegn ObservasjonerVurderingerDokumentasjon Valgt caseHva foreliggerHva vil du se etter Hva betyr observasjonene Hvordan henger de sammen Hvor og hvordan beskriver du observasjoner og vurderinger

Hensikten med økt kompetanse i vurdering Ivareta pasient/brukers sikkerhet slik at uønskede hendelser unngås. Det innebærer å forhindre, forebygge og begrense konsekvenser eller skader som følge av helsetjenesteprosesser

Hensikten med økt kompetanse i vurdering Opprettholde kontinuitet til den enkelte pasient Pasienter og pårørende opplever trygghet i forhold til hjelpeapparatet og vet hvem de skal forholde seg til

Faglige vurderinger et ansvar på flere nivåer Systemansvar Person ansvar

Kunnskapsbasert praksis Jamtvedt G, Hagen KB, Bjørndal A. (2003). Forskningsbasert kunnskap Erfaringsbasert kunnskap Brukerkunnskap og brukermedvirkning kunnskapsbasert praksis Kontekst