RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pedagogisk analyse.
Advertisements

Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
En lærende organisasjon?
Torsdag 26. april am. Bengt-Ove Andreassen
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Barnehagen som språkarena
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til et nytt skoleår!
T OSPRÅKLIG ASSISTANSE OG BARNEHAGENS FLERKULTURELLE SAMFUNNSMANDAT Katrine Giæver Bergen 24. mars 2009 Katrine Giæver 2008.
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Barnehagens samfunnsmandat
Rammeplan for barnehagen. Nytt på nytt eller noko heilt anna? Loen mars 2006.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Deltakende læring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
TLF: –
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Kompetanse for mangfold
Barnesyn og barns medvirkning
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Observasjon og kartlegging av barns språk
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Pedagogisk dokumentasjon
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

RAMMEPLAN I PRAKSIS

Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring og vurdering av barnehagens virksomhet.

Rammeplanen sier: Barnehagen skal bygge på et helhetlig læringssyn, hvor omsorg, lek og læring og danning er sentrale deler. I tillegg er sosial og språklig kompetanse samt syv fagområder viktige deler av barnehagens læringsmiljø (kap 3)

Rammeplanen sier mer….. Som pedagogisk institusjon må barnehagen være i endring og utvikling. Barnehagen skal være en lærende organisasjon slik at den er rustet til å møte nye krav og utfordringer. Kvalitetsutvikling i barnehagen innebærer en stadig utvikling av personalets kompetanse.

Rammeplanen sier ennå mer…. Barnehagen er en pedagogisk virksomhet som skal PLANLEGGES, DOKUMENTERES og VURDERES. Den enkelte barnehage står fritt til å velge metoder og omfang ut fra lokale forutsetninger og behov. RAMMEPLANEN, KUNNSKAPSDEPARTEMENTET

Hva betyr dette for dere? Læring – hvordan tilrettelegge for et godt læringsmiljø, hva er læring, hvordan lærer barn, hva skal de lære i barnehagen?

Litt om læring…. Læring er et sosialt fenomen som skjer i en sosial situasjon der både språk og sosiale forhold bidrar til kunnskap. Språket er et viktig redskap for sosialt samspill og sosialisering – for å kommunisere med andre og for å ha en indre tale som er grunnlag for tanken hos det enkelte barn. (Vygotsky)

Litt mer om læring….. Barns utvikling og læring går fra det sosiale til det individuelle. Barn kan klare å gjøre noe sammen med andre før de mestrer alene.

Rammeplanen om læring…. Læring skal foregå i det daglige samspillet med andre mennesker og med miljøet og være nært sammenvevd med omsorg, lek og danning. Barnehagen skal være retningsgivende for den brede kompetansen det enkelte barn senere skal videreutvikle i opplæringen.

Omsorg…. Omsorg framheves i rammeplanen som en grunnleggende betingelse for læringsprosesser. Den konkrete omsorgspraksisen vil kunne frambringe et mangfold av spesifikke læringsprosesser i forhold til egen person, for eksempel læring om egen verdi og betydning.

Lek….. Lek for lekens skyld Lek som inngangsport for voksne i barns verden Lek som arena for danning Lek som arena for støtte og utvikling LEK SOM ARENA FOR Å SE BARNET

Danning….. Med danning menes det som skjer i barnets samspill med omgivelsene. Danning er en kontinuerlig prosess som forutsetter refleksjon og som foregår hele livet. Danning handler om å bidra til å skape mening og sammenheng i barns hverdag. I danning er refleksjon og forandring to nøkkelord, og dette gjelder så vel voksne som barn!

Og hva så? Det blir avgjørende at de voksne evner å tilrettelegge, tilpasse og engasjere seg i gjennomføringen av aktiviteter hvor man har som mål at barna skal gis erfaringer på ulike utviklingsområder. Den voksne må ha en trygghet og forståelse av at den gjennomførte aktivitet er meningsbærende i forhold til barns utvikling og mestring innenfor rammeplanens føringer og fagområder.

KORT FORTALT om inPed-kortene ”spiselig” for alle Utgangspunkt i allerede kjente aktiviteter Krever minimalt med utstyr Funker så vel ute som inne Krever lite forberedelse Tar lite plass

HOVEDBRUKSOMRÅDE 1 Bevisstgjøring og refleksjon: - trekker ut det meningsbærende i aktiviteten - utfordrer den voksne på refleksjon rundt egen rolle i gjennomføringen (hvordan gjør jeg dette på en bra måte) - involvereringen hos den voksne blir økt ved utvidet forståelse og kunnskap om elementene det skal fokuseres på - hva, hvordan, hvorfor

HOVEDBRUKSOMRÅDE 2 Veiledning: - gir konkret utgangspunkt for veiledning (hva gjorde jeg, hvordan la jeg det opp, hvordan ble gjennomføringen, hva mener jeg barna opplevde/lærte, hva opplevde jeg meg selv trygg på, hvor ble jeg evnt usikker, hva vil jeg diskutere i etterkant) - gir utgangspunkt for case/praksisfortelling til veiledning i gruppe – konkret grunnlag for diskusjon

HOVEDBRUKSOMRÅDE 3 Vurdering og dokumentasjon: - hva ble tydelig i mitt arbeid - hvordan ble vår barnehages pedagogiske ståsted tydelig i gjennomføringen - hvordan jobbet jeg alene og i gruppe med refleksjon i etterkant - hvordan førte etterarbeidet til videreutvikling av min og barnehagens pedagogiske praksis

HOVEDBRUKSOMRÅDE 4 Foreldresamarbeid: - tydeliggjør og konkretiserer innhold - gir foreldrene et «sugerør» inn i barnehagens praksis - tilfredsstiller behov for meningsfull informasjon (hvordan jobber barnehagen med ulike utviklingsområder for å støtte og styrke mitt barns utvikling) - profilerer barnehagens innhold og kvalitet

For spørsmål om kurs, veiledning eller prosjektarbeid, ta kontakt med Ragnhild på: