Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Advertisements

Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
Høy innsats Stor effekt Liten effekt Forløpsprosjektet - livmorhalskreft Problemområder, prioriteringer og forslag til fremdrift Oppfølging av brunpapirøvelse.
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
Foreldremøte SFO høsten 2015 Onsdag den 2.september 2015.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
:46 1. Hva er ditt genrelle inntrykk av workshopen? Workshop: Brunpapirøvelse i Forløpsprosjektet - livmorhalskreft SpørsmålNGjennomsnittStandardavvikMedian.
Henvisninger og Ventelister i PasDoc Monique Renée Bennett Spesialrådgiver, Stab medisin, helsefag og utvikling
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
 Revmatologisk fagfelt ble omorganisert til en felles enhet i Helse Nord -Trøndelag HF fra  Gjennomgående ledelse som primært jobber på Sykehuset.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
SPF, lokale og regionale, som ledd i overordnet strategi for pasientbehandling og kvalitet i HMN Kl 09:00 – 09:45 Fagdirektør K.Å. Salvesen.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
Standardiserte pasientforløp – hva er det og hvordan påvirker det driftskonseptene og med det utforming av arealmessige løsninger? Sykehuset Østfold.
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Informasjonsmøte november 2016
Familieråd En for alle, alle for en
En verden av usikkerhet
Regionalt standardisert pasientforløp
Sak 7 - Workshop om Helhetlig behandling av post – hva ønsker Tjenesteeierne  Spørsmål fra Gruppe
Informasjon om eksamen
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
HMS © Caritas Norge..
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Vår kompetanse Maskinlinjen LEAN Økonomi CE merking Sertifiseringer
Samarbeid mellom fastleger og sykehusleger – resultatet av to undersøkelser Møteplassen Dag-Helge Rønnevik Praksiskoordinator PKO Helse Fonna.
Forbedringsarbeid PEVS
Det var en gang… 88% uten formelle tolkefaglige kvalifikasjoner… «Veldig sjeldent at vi får en tolk som oversetter alt» «Sliter med at noen tolker er fryktelig.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Strategiske kostnadsdrivere
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Klubbutvikling oppfølging
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Pasientens legemiddelliste
Pasientens legemiddelliste
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Skriving, prosjektarbeid og gruppeprosesser
Arbeidsprosesser, roller og ansvar
Base 1 sine kurs på Aks Uke
Noklus diabetesskjema i praksis
Teknisk utvalg Årsplan 2018
Inkludering og mangfald
Inspirasjonsbasen – smarte grep
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Endelig kartlegging av nåsituasjon
- Første kartlegging av nåsituasjon
Delprosjekt arbeidsgiverpolitikk
Konkrete aktiviteter.
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft

Bakgrunn OUS har et regionansvar for pasienter med livmorhalskreft, men innfrir ikke forløpstidene i pakkeforløpet. Forløpsprosjektet 2

Mål med forbedringsarbeidet Effektmål 70% av pasientene i pakkeforløpet Livmorhalskreft innenfor forløpstiden innen utgang 2016 Læringsmål Prosjektarbeidet danner grunnlag for generisk modell for pasientforløp på kreft for OUS metodikk for forbedring av pasientforløp Forløpsprosjektet 3

START: begrunnet mistanke om livmorhalskreft (start pakkeforløp, dag 0) Avgrensning Forløpsprosjektet 4 SLUTT: pasienten kommer til kontroll 6 måneder etter avsluttet behandling

START: begrunnet mistanke om livmorhalskreft (start pakkeforløp) Avgrensning Forløpsprosjektet 5 SLUTT: pasienten kommer til kontroll 6 måneder etter avsluttet behandling EGENTLIG START: Pasienten kontakter fastlegen med mistanke om at noe er galt. (For å forstå helheten, ser vi også på denne delen av løpet, men ikke like grundig)

Fokus: pasientens perspektiv –Slanke prosessene = skape god flyt sett fra pasientens perspektiv Fjerne ikke-verdiskapende tid (vi skal ikke løpe fortere, men fjerne plunder og heft!) Verdi Sløsing StartSlutt Etter kontinuerlig forbedring Før kontinuerlig forbedring SluttStart Samme verdi, kortere tid, høyere kvalitet og mindre sløsing Hvordan gjøre mer av de riktige tingene og mindre av det vi ikke burde gjøre? Forløpsprosjektet 6

Eksempler på det vi skal gjøre mindre av Over- produksjon Venting Over- administrering Feilretting/ dobbelt- arbeid Lager Transport Bevegelse For mange tester For mange kontroller ved normalsvar Venting på prøver, godkjenninger, ledig kapasitet på maskin Venting på prøvesvar Finne prøveinfo til arbeidslister Rette på feil i dokumenter, Skrift for rekvisisjon som ikke kan tydes Omkjøringer pga for dårlig sekvens Mange kontroller Registrering av informasjon flere steder Unødvendige skjemaer For mye informasjonsinnhenting Store lager av gamle prøver “Ekorn” lagre av utstyr Mange og store maskiner Unødvendig flytting av prøver, personal og utstyr Ikke hele teamets erfaring og kunnskap utnyttes 8 Ansatte som leter etter prøver eller noen for å kontrollere Henting av utstyr, utskrifter Lange smale ganger, flere etasjer Kunnskap og erfaring 8 KILDER TIL SLØSING

Oversikt over helheten det funksjonsinndelte sykehuset gir noen utfordringer..

Mål for dagen i dag: Nåsituasjonen; slik gjør vi det i dag 2-delt oppgave: 1) Kartlegge aktivitetene til alle involverte -hvilke aktiviteter gjør vi i dette pasientforløpet i dag? -tvinger oss til å ta nye perspektiver, se helheten, se hva alle gjør 2) Kartlegge plunder og heft -hvor er flaskehalsene? -dobbeltarbeid? -misfortåelser? Forløpsprosjektet 9

Brunpapirøvelse (Avd for mikrobiologi) 10

1) Kartlegge aktivitetene 11 1)én farge pr rolle 2)skriv på postit-lapp alle aktiviteter du gjør 3)én aktivitet pr lapp 4)ditt fokus: Oppgave inn, oppgave ut 5)vi kaller dere opp etter tur til brunpapiret for å henge opp lappene

Kartlegge plunder og heft 12 1) rosa lapp = problem 2) skriv på postit-lapp de problemområdene du ser 3) ett problem pr lapp (for eksempel «må vente på gynekolog», ikke nok MR-kvoter, henvisning mangler info») 4) ditt fokus: Oppgave inn, oppgave ut 5) plasser rosa lapper på brunpapiret på aktiviteten det gjelder

Etter kartleggingen Er det områder vi trenger mer info om? (hente inn flere data, brunpapir på mindre deler av flyten etc) Prioritere problemområdene Finne løsninger (Workshops: A-3 problemløsning) 13

Alle aktører -akitiviteter og møtepunkter Forløpsprosjektet 14

Kjøreregler workshop vi holder tiden vi tar pauser underveis mobiltelefon på lydløs ikke snakke i munnen på hverandre Forløpsprosjektet 15

Lapperegler skriv kun én aktivitet pr lapp (så vi kan stokke om på lappene ved behov) skriv initialene dine nederst (så vi kan ta kontakt med deg for mer info) bruk stikkord (for eksempel «ta blodprøve», «ringe pasient», «sette opp til operasjon») skriv med tusjpenn (ligger på bordene) Forløpsprosjektet 16

Veiledere i dag Camilla Stolp (KLM/KRN) Anne Hydle (KOMM) Anne Grethe Ryen Hammerstad (KRE/KIT) Unn C Gude (KRE/KIT) Per Magnus Mæhle (MHU) Ingvild Strømsholm (MHU) Forløpsprosjektet 17 Spør oss! Camilla Anne Anne Grethe Unn Per Magnus Ingvild

Fremdriftsplan våren 2016

Fremdriftsplan høsten 2016