EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Advertisements

Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
Eierskapsmeldingen Byrådets melding om eierskap i kommunens virksomheter Finansbyråd Henning Warloe 4. mai 2005.
Eierskap og Eierstyring.
HeH - litt bakgrunn og prinsipper for styring Kommunestyrets eierdag 8. Februar 2012.
Fra forvaltingsstyring til eierstyring Direktør Bjørg Ravlo Rydsaa KS Bedrift Styrekurs – KS Bedrift.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Etikk i kommunen KS Folkevalgtprogram Sigdal kommunestyre 16. –
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Arbeidsforholdene i kino v/Sølvi Gjerdal Thomassen, Kompetansesenteret i Stavanger Kulturkonferanse – De syv ” fete” kulturårene? Hva med de.
Keeperskolen 2012 Elverum Fotball - Ungdomsavdelingen.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Hvordan balansere det formelle styret med det visjonære og aktive styret for å gi økt verdiskapning? Elbjørg Gui Standal, Handelshøyskolen BI.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Helgeland i den nye regionalpolitikken – Regionrådenes rolle.
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
«Å bygge nye Asker kommune»
Nye eierskaps- og driftsformer i tannhelsetjenesten Forprosjekt
FRA DRIFT I AVDELING TIL UTSKILLING I SELSKAP
Hvordan sikrer kommunen likebehandling av innbyggere og næringsliv ?
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Implementering av nytt ITSM-system
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Sammen for en bedre kommune
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Markedseksponering - muligheter og begrensinger
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Temasak - Organisering og styring av spesialisthelsetjenesten
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Eierstyring – roller og ansvar
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Presentasjon på KS-nettverk
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Valg av kontrakt Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Utredningsgruppe samferdsel
Gevinstrealiseringsstrategi
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Organisering og arbeidsdeling i den digitale forvaltning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin Aastvedt Telemarksforsking Bø, 2008

Telemarksforsking-Bø Bakgrunn og formål med utredningen Bakgrunn: Sterk vekst i kommunal selskapsorganisering KS har satt økt fokus på kommunenes rolle som samfunnsansvarlige eiere Behov for eierskapsmeldinger og eierstrategier for bedre politisk styring Formål: Bidra med et faglig grunnlag for diskusjon om organisering og eierskap, og som kan støtte opp om arbeidet utvikling av eierskapsmeldinger og eierskapsstrategier i kommunene

Telemarksforsking-Bø Faglig grunnlag for utredningen Gjennomgang av nyere utredninger om kommunal selskapsorganisering og interkommunalt samarbeid Caseundersøkelser i fire kommuner: –Bergen, Sørum, Eigersund og Sandnes Spørreundersøkelse til kommunene

Telemarksforsking-Bø Hvorfor selskapsorganisering? Både økonomisk og ideologisk begrunnet Har sammenheng med reformtiltak som har fokus på reduksjon av offentlig sektor, fristilling, privatisering og konkurranseutsetting av offentlige tjenester Ønske om mer forretningsmessig drift, mer kostnadseffektiv tjenesteproduksjon og bedre kvalitet på tjenestene Liten bevissthet om hvorfor man velger selskapsorganisering

Telemarksforsking-Bø Økt selskapsorganisering – nye utfordringer for kommunene Overgang fra tradisjonell forvaltningsstyring til eierstyring Liten bevissthet om hva eierskapsrollen innebærer Reduserer mulighetene for direkte styring og kontroll Kommunene forvalter store verdier gjennom sine selskaper Manglende oversikt over kommunale selskaper og interkommunalt samarbeid resulterer i en passiv eierskapsrolle Et aktivt eierskap forutsetter systemer og retningslinjer for hvordan eierskap skal utøves, at det defineres klare målsetninger med eierskapet og at disse evalueres og følges opp

Telemarksforsking-Bø Eierskapsmeldinger – status i kommunene Få kommuner har utarbeidet eierskapsmelding (14,7 %) Flesteparten av meldingene er utarbeidet de siste to årene En del kommuner er i en oppstartsfase Behov for veiledningsmateriell og kompetansehevingstiltak knyttet til eierstyring Manglende politisk interesse representer en utfordring Caseundersøkelsene indikerer at en prosess med utarbeidelse av eierskapsmeldinger og –strategier kan være nødvendig for å utløse politisk engasjement

Telemarksforsking-Bø Prinsipper for godt eierskap Et godt eierskap forutsetter at kommunen: Har en overordnet eierskapspolitikk og etablerer eierstrategier for ulike typer selskaper –Viktig å skille mellom eierskapspolitikk og eierstrategier Stiller klare krav til seg selv om eier –Åpenhet, forutsigbarhet, langsiktighet, klare mål, osv. Stiller klare krav til selskapene –Generelle og selskapsspesifikke krav Etablere gode ”kjøreregler” –Rutiner for god og tillitsfylt dialog mellom selskaper og eiere

Telemarksforsking-Bø Viktige spørsmål som en eierskapsmelding bør behandle Hvorfor er det behov for kommunale eierskapsmeldinger og strategier? Hva bør vektlegges som grunnlag for en beslutning om selskapsorganisering? Hvilke former for selskapsorganisering er aktuelle for kommunene? Hvordan kan selskaper kategoriseres med utgangspunkt i ulike motiver for selskapsorganisering? Hvilke prinsipper bør legges til grunn for utøvelse av god eierskap? Hva slags selskapsopplysninger trenger kommunene for å skaffe seg oversikt og for å kunne utøve og følge opp eierskap?

Telemarksforsking-Bø Valg av selskapsorganisering Hva bør vektlegges som grunnlag for beslutning om selskapsorganisering? –F.eks. behov og muligheter for politisk styring, risikovurderinger, kommunens rolle som eier, myndighetsutøver og kunde Hvilke selskapsformer er aktuelle for kommunal organisering, og hvilke muligheter og begrensinger som ligger i aktuelle selskapsformer ut fra de mål og hensyn som kommunen ønsker å ivareta i forbindelse med selskapsorganisering? –Kan bl.a. være avhenging av formål med selskapsorganiseringen, behov for styring og kontroll og samarbeid med andre aktører –Andre momenter kan være: merverdiavgift, skatteplikt, dokumentavgift ved overdragelse av eiendom og lånebetingelser

Telemarksforsking-Bø Kategorisering av selskaper Kategorisering etter motiver: –Finansielt eierskap –Politisk eierskap –Blandingsformål –Effektivisering –Samfunnsøkonomisk motivert –Regionalpolitisk motivert Hovedinndelingen synes å gå mellom finansielt eierskap og politisk eierskap Innenfor disse to hovedkategoriene, og i grenselandet mellom disse, kan en ha mange andre inndelinger En ulempe med å bruke kategorier med blandingsformål kan være at politikerne ikke tar stilling til hovedformålet med eierskapet, noe som kan resultere i uklar eierstyring

Telemarksforsking-Bø Selskapsoversikt Opplysninger som er nødvendige for beskrivelse og oppfølging av kommunens eierinteresser: –Eiere og eierandeler –Styringsform og styrende organer –Formålsparagraf (vedtekter) –Organisasjonens virksomhet –Økonomiske nøkkeltall –Kommunens økonomiske engasjement –Andre sentrale forhold ved eierskapet Rutiner for kartlegging, evaluering og oppfølging

Telemarksforsking-Bø Prosess for utarbeidelse eierskapsmelding Viktige erfaringer/anbefalinger Sørg for god forankring av prosessen Bruk god tid Sørg for nødvendig kompetanse Skill mellom eierskapspolitikk og eierskapsstrategi Etabler gode rutiner for evaluering og oppfølging Koordiner arbeidet med samarbeidskommuner