”Jeg vet vel ikke noe om hvordan det er å være deprimert i Ghana” Profesjonsfolk med nye behov for mestring. Erfaringer fra opplæring av ansatte fra ulike.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Advertisements

Grünerløkka sykehjem Et sentrumssykehjem i Bydel Grünerløkka med et flerkulturelt miljø rett rundt hjørne. Sykehjemmet består av 106 døgnplasser og 20.
Mangfold og fellesskap
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Marianne Nordstrøm Klinisk ernæringsfysiolog, PhD Frambu senter for sjeldne diagnoser Siste nytt fra Frambu.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Er du ung, har langvarige helseutfordringer og har lyst til å møte andre unge i liknende situasjon? I Helt sjef! kan du møte andre unge i liknende situasjon.
Sakshaug barnehage 71 barn 4 avdelinger 9 minoritetsspråklige barn 20 ansatte.
Konflikthåndtering. Fra Inkluderende arbeidsliv.. Konflikter er en naturlig del av et arbeidsmiljø. Konflikten i seg selv er ikke en negativ arbeidsmiljøfaktor,
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Presentasjon av flyktningetjenesten fra 2001 til i dag.
Ledende vernepleier Tone Kristiansen Hva gjør utfordrende atferd med helsepersonell? Regional seksjon psykiatri utviklingshemning/autisme.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
DU SER DET IKKE PÅ MEG å leve med overgrepserfaring.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
HORDALANDSMODELLEN PERSONALPOLITISK UTFORDRING HVORDAN STYRKE DET FLERKULTURELLE MANGFOLD,ØKE INTEGRERINGEN OG MOTVIRKE FREMMEDFRYKT I HORDALAND FYLKESKOMMUNE.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
| Kulturmøter og kulturkonflikter. Hva er kultur? Kultur er samfunnets språk religion tenkemåte kunnskaper.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid Presentasjon av rapport fra spørreskjemaundersøkelsen Gruppearbeid Oppsummering med skisse.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
For å samhandle godt med mennesker med forskjellig livssyn og kulturbakgrunn, er det viktig med kunnskap om religiøs tro og tradisjoner.
Holdninger til helseforsikring
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
FYR - fellesfag, yrkesretting, relevans
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Hvorfor en overgangspakke?
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Med kurs for tverrkulturell kompetanse - ”HORDALANDSMODELLEN”
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Samarbeid og medbestemmelse
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
Innvandring, funksjonshemming, menneskeverd
24 november 2017 Elisabeth Wold
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Velkommen!.
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Flerkulturelt barnevern
Å måtte ta et skritt unna
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Lytteforståelse Rammeverket
Å leve med tro og livssyn i Norge
Tilflyttingsprosjektet i Nordland 17 og 18 september 2018
Tilpasset opplæring Kurs 5
Cognita forenkler den digitale hverdagen og bidrar til mestring for personer med kognitiv svikt og språkvansker.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Validering- å lytte til følelsene
Utskrift av presentasjonen:

”Jeg vet vel ikke noe om hvordan det er å være deprimert i Ghana” Profesjonsfolk med nye behov for mestring. Erfaringer fra opplæring av ansatte fra ulike offentlige tjenestesteder på Vestlandet Svein Ramung Spes. i klinisk psykologi Privat praksis

Møte med ”den fremmede” Mange offentlige tilsatte opplever at de blir forlegne i møtet med de som oppleves som fremmede. Mange offentlige tilsatte opplever at de blir forlegne i møtet med de som oppleves som fremmede. Mange opplever stor usikkerhet, som hos noen kan ende i handlingslammelse Mange opplever stor usikkerhet, som hos noen kan ende i handlingslammelse Flere har opplevd konfliktfylte og utfordrene situasjoner Flere har opplevd konfliktfylte og utfordrene situasjoner Noen har opplevd irritable og sinte ”brukere” Noen har opplevd irritable og sinte ”brukere”

Noen har opplevd truende personer Noen har opplevd truende personer En del har opplevd å bli kalt rasist En del har opplevd å bli kalt rasist Flere har følt seg som en rasist Flere har følt seg som en rasist Samlet skaper dette en ulyst hos mange til å ha noe med flerkulturelle brukere å gjøre Samlet skaper dette en ulyst hos mange til å ha noe med flerkulturelle brukere å gjøre Alt for mange opplever at kompetansen ”smuldrer opp” Alt for mange opplever at kompetansen ”smuldrer opp”

Helsevesener og andre uvesener Min erfaring er at deler av helsevesenet avskriver de flerkulturelle pasientene Min erfaring er at deler av helsevesenet avskriver de flerkulturelle pasientene De blir tillagt en fremmedhet som gjør dem prinsipielt utilgjengelige De blir tillagt en fremmedhet som gjør dem prinsipielt utilgjengelige Min erfaring er at jo mer spesialist en blir, jo lettere har en for å avskrive dem Min erfaring er at jo mer spesialist en blir, jo lettere har en for å avskrive dem De blir avskrevet fordi de er for traumatiserte, for ”kulturelt” deprimerte etc. De blir avskrevet fordi de er for traumatiserte, for ”kulturelt” deprimerte etc. Satt på spissen: spesialister i psykiatri er de ”verste”, spesialister i psykologi de ”nest verste” Satt på spissen: spesialister i psykiatri er de ”verste”, spesialister i psykologi de ”nest verste”

I sum: flerkulturelle pasienter er for kompliserte og for uforståelige for ”vanlige” fagfolk I sum: flerkulturelle pasienter er for kompliserte og for uforståelige for ”vanlige” fagfolk Her må der spesialister til! Her må der spesialister til! Henvis dem til helsesøsteren med ansvar for flyktningene eller til Psykososialt team Henvis dem til helsesøsteren med ansvar for flyktningene eller til Psykososialt team

Er helsevesen-verstingene aleine? Er helsevesen-verstingene aleine? Dette er en utbredt tendens i store deler av det offentlige tjeneste-apparatet Dette er en utbredt tendens i store deler av det offentlige tjeneste-apparatet Til forarming for offentlig tilsatte mht. ivaretakelse av og utviding av egen kompetanse Til forarming for offentlig tilsatte mht. ivaretakelse av og utviding av egen kompetanse Å gå inn i disse utfordringene gjør en til bedre tjenesteytere Å gå inn i disse utfordringene gjør en til bedre tjenesteytere Å bedre tjenestene til flerkulturelle brukere, vil kunne øke kvaliteten på den generelle tjenesteytingen Å bedre tjenestene til flerkulturelle brukere, vil kunne øke kvaliteten på den generelle tjenesteytingen

Hordalandsmodellen – opplæring i tverrkulturell kommunikasjon ? Ja! Ja! Og Tja! Og Tja! Hva er vårt fokus? Hva er vårt fokus? De ”andre”? De ”andre”? Opplæring mht. andre nasjoners kultur? Opplæring mht. andre nasjoners kultur? Andre etniske gruppers kultur? Andre etniske gruppers kultur? Andre religiøse gruppers kultur (jfr. Kurs for tollere i - ”å avsløre når muslimer lyver”) Andre religiøse gruppers kultur (jfr. Kurs for tollere i - ”å avsløre når muslimer lyver”)

Hva må til? Ny kunnskap? Ny kunnskap? Nye ferdigheter? Nye ferdigheter? All kunnskap er nyttig! All kunnskap er nyttig! Alle former for bedring av ferdigheter er nyttig! Alle former for bedring av ferdigheter er nyttig! MEN – vi snakker om mennesker, som deg og meg, som smiler, gråter, elsker, ler etc. MEN – vi snakker om mennesker, som deg og meg, som smiler, gråter, elsker, ler etc. Trenger en omfattende kunnskap om kulturelle forhold? Trenger en omfattende kunnskap om kulturelle forhold? Eller trenger en kulturell sensitivitet? Eller trenger en kulturell sensitivitet?

Fokus på oss selv som tjenesteytere Hordalandsmodellens ”grep”: ”Her-og-Nå”- situasjonen. Hordalandsmodellens ”grep”: ”Her-og-Nå”- situasjonen. Hvorledes opplever tjenesteyterne utfordringene i det flerkulturelle møtet? Hvorledes opplever tjenesteyterne utfordringene i det flerkulturelle møtet? Hva kan vi gjøre noe med? Hva kan vi gjøre noe med? Hva kan vi ikke gjøre noe med? Hva kan vi ikke gjøre noe med? Hvordan skal vi kunne leve med det vi er usikre på, det vi ikke får til? Hvordan skal vi kunne leve med det vi er usikre på, det vi ikke får til?

Målsetning Sjølrefleksjon Sjølrefleksjon Bevissthet om egne holdninger, reaksjoner og prosesser i det tverrkulturelle møtet Bevissthet om egne holdninger, reaksjoner og prosesser i det tverrkulturelle møtet Eller det MELLOMMENNESKELIGE møtet? Eller det MELLOMMENNESKELIGE møtet?

Hvordan? Hordalands-modellen henter ikke inn ekspertene på kultur Hordalands-modellen henter ikke inn ekspertene på kultur Hordalandsmodellen bruker praktikere Hordalandsmodellen bruker praktikere Praktikerne vet hva det dreier seg om Praktikerne vet hva det dreier seg om Hvis vi ikke er praktikere, vil modellen ”forvitre” Hvis vi ikke er praktikere, vil modellen ”forvitre”

Suksess Hordalands-modellen er evaluert: Hordalands-modellen er evaluert: ”En suksess”. ”En suksess”. Hvorfor? Hvorfor? Pga. det dynamiske samspillet mellom prosjektleders kartlegging og foreleserteamets erfaring Pga. det dynamiske samspillet mellom prosjektleders kartlegging og foreleserteamets erfaring Pga. en gjensidig respekt, pga. at vi liker hverandre Pga. en gjensidig respekt, pga. at vi liker hverandre

Kartlegging av behov hos tjenesteyterne Fokus på hvem vi er! Fokus på hvem vi er! Sentralt for dette fokus: Kartlegging. Sentralt for dette fokus: Kartlegging. Hva ønsker tjenesteyterne? Hva ønsker tjenesteyterne? Hvilke behov har virksomhetene, organisasjonene, kommunene, arbeidsplassene? Hvilke behov har virksomhetene, organisasjonene, kommunene, arbeidsplassene? Hvem er sentrale personer i kommunen, organisasjonen, virksomheten? Hvem er sentrale personer i kommunen, organisasjonen, virksomheten?

Forankring Kartleggingen identifiserer sentrale personer i organisasjonene. Kartleggingen identifiserer sentrale personer i organisasjonene. Sentrale personer er viktig for forankringen av de videre prosesser – etter basiskurset ( 2-dagers kurs + temadag -½ dag ) Sentrale personer er viktig for forankringen av de videre prosesser – etter basiskurset ( 2-dagers kurs + temadag -½ dag )

Hva kartlegges? Kven er målgruppe for kurset? Arbeidsområde/fagbakgrunn Kven er målgruppe for kurset? Arbeidsområde/fagbakgrunn Kven er kunden/brukar/minoritetsgrupper? Kontaktflate Kven er kunden/brukar/minoritetsgrupper? Kontaktflate Konkrete problemstillingar? Daglege utfordringar/gjentatte problemstillingar Konkrete problemstillingar? Daglege utfordringar/gjentatte problemstillingar Behov for å lære utifrå eige ståstad/erfaring? Behov for å lære utifrå eige ståstad/erfaring?

Eks. fra kartlegging – sykehjem Sykehjemmet har flere flerkulturelle tilsatte, noen som avdelingsledere Sykehjemmet har flere flerkulturelle tilsatte, noen som avdelingsledere Skal ta imot 12 sykepleiere fra Litauen Skal ta imot 12 sykepleiere fra Litauen Forskjellige kulturer – forskjellig lederstil? Avd. leder fra India, ikke samme rolle her som hjemme? Forskjellige kulturer – forskjellig lederstil? Avd. leder fra India, ikke samme rolle her som hjemme? Utfordringer mht. klesdrakt og hygiene. Selv om sykehjemmet har produsert egne arbeids-”hijab”, måtte noen dekke til hender når menn til stede. Noen kvinner forlenget uniformene, med fare for spreding av smitte. Utfordringer mht. klesdrakt og hygiene. Selv om sykehjemmet har produsert egne arbeids-”hijab”, måtte noen dekke til hender når menn til stede. Noen kvinner forlenget uniformene, med fare for spreding av smitte. ”Standard” utfordring – informasjon og beskjeder ikke forstått, selv om arbeidstaker bekrefter med ”ja”. ”Standard” utfordring – informasjon og beskjeder ikke forstått, selv om arbeidstaker bekrefter med ”ja”.

Rengjøringsmedarbeider fra Sri Lanka vegret seg for å gjøre rent på rom til nylig avdødd, ”fordi ikke kunne gå inn i et rom der en hadde dødd, før 7 gått”. Denne situasjonen lot seg løse. Problemet er at pasienter dør hyppig. Vanskelig å ta slike særhensyn hele tiden, pga. hensynet til arbeidsbelastningen til de andre. Rengjøringsmedarbeider fra Sri Lanka vegret seg for å gjøre rent på rom til nylig avdødd, ”fordi ikke kunne gå inn i et rom der en hadde dødd, før 7 gått”. Denne situasjonen lot seg løse. Problemet er at pasienter dør hyppig. Vanskelig å ta slike særhensyn hele tiden, pga. hensynet til arbeidsbelastningen til de andre.

Innhold i kurset Flyktninger og asylsøkere – myter og fakta Flyktninger og asylsøkere – myter og fakta Eksil og migrasjonsfasen - vanlige reaksjoner på en unormal situasjon Eksil og migrasjonsfasen - vanlige reaksjoner på en unormal situasjon Gruppearbeid Gruppearbeid Majoritet, minoritet og definisjonsmakt – ”Kor forskjellig har vi lov å være”? Majoritet, minoritet og definisjonsmakt – ”Kor forskjellig har vi lov å være”? Kommunikasjon – språk. ”Kvifor gjer dei ikkje som eg seier?” Kommunikasjon – språk. ”Kvifor gjer dei ikkje som eg seier?”

Dialog og samhandling Dialog og samhandling Samhandling – konflikt i eit tverrkulturelt perspektiv – ”Ulikt syn på kjønn – ulike kjønnsroller” Samhandling – konflikt i eit tverrkulturelt perspektiv – ”Ulikt syn på kjønn – ulike kjønnsroller” Gruppearbeid Gruppearbeid Yrkesidentitet og utfordringar i ein tverrkulturell arbeidssituasjon – ”eller er eg ein rasist?” Yrkesidentitet og utfordringar i ein tverrkulturell arbeidssituasjon – ”eller er eg ein rasist?” Oppsummering og diskusjon – ”kva kan vi gjere noko med, kva kan vi ikkje gjere noko med?” Oppsummering og diskusjon – ”kva kan vi gjere noko med, kva kan vi ikkje gjere noko med?”

Gruppearbeid Kvinne, 35 år fra den kurdiske delen av Irak. Gift, 4 barn. Kom til Norge på familiegjenforening. Vært her 3 år. Fullført Introduksjonsprogrammet ved MOKS, Bergen. Arbeidsutplassert og har fått fortsette ved sykehjemmet, som pleiemedhjelper. Snakker rimelig godt norsk. Er stort sett hyggelig og blid. Men kan være tillukket og ”utilnærmelig” i perioder. Har en del problemer med å komme presis på jobben. Kan i perioder gå ”vel mye” for tidlig. Ellers er hun stort sett flink til å jobbe. Hun gjør stort sett det hun blir satt til, men har siste halve året ”slurvet” ende, slik at andre må fullføre aktiviteter hun har hatt ansvaret for. Dette, sammen med forsent- komming og at hun går for tidlig, har begynt å skape irritasjon hos kolleger. De senere måneder har hun prøvd å unngå å delta i matserveringen. Når hun blir spurt om dette, har hun svart unnvikende at hun reagerer på at maten er ”uren”. Personalet kjenner til muslimers forhold til svinekjøtt, men vet ikke helt hvordan de skal ta dette temaet opp med henne. Hvem bør ta opp disse forholdene med henne? Hvordan bør en ta dette opp med henne?

Temadag V. tidlige driftsoperatør for asylmottak, nå leder av barnehjem og familiesenter. V. tidlige driftsoperatør for asylmottak, nå leder av barnehjem og familiesenter. Målgruppe: flyktninge- og asylsøkerbarn og deres foreldre. Flerkulturelt personale. Målgruppe: flyktninge- og asylsøkerbarn og deres foreldre. Flerkulturelt personale. Arbeidet hviler på 6 ”søyler”: Arbeidet hviler på 6 ”søyler”: Respekt (for mennesket) Respekt (for mennesket) Respekt for andres kompetanse Respekt for andres kompetanse Vilje til selvkritikk – ”faglig”, ”menneskelig” Vilje til selvkritikk – ”faglig”, ”menneskelig” Vilje til forståelse Vilje til forståelse Evne til å tolke signaler og kropps-språk Evne til å tolke signaler og kropps-språk Evne og vilje til brobygging Evne og vilje til brobygging

Konklusjon Hordalands-modellen bygger på å forholde seg til arbeidsplassenes egne erfaringer Hordalands-modellen bygger på å forholde seg til arbeidsplassenes egne erfaringer Hordalands-modellen er ikke en rekke foredrag Hordalands-modellen er ikke en rekke foredrag Hordalandsmodellen gir personalgrupper mulighet for å reflektere over egne erfaringer Hordalandsmodellen gir personalgrupper mulighet for å reflektere over egne erfaringer Hordalands-modellen utfordrer personalgrupper til å fokusere på hva en kan gjøre, ikke hva som ikke lar seg gjøre Hordalands-modellen utfordrer personalgrupper til å fokusere på hva en kan gjøre, ikke hva som ikke lar seg gjøre

Flere kursdeltagere har fremhevet en opplevelse av å ha kompetanse, der de tidligere opplevde at de manglet denne. Flere kursdeltagere har fremhevet en opplevelse av å ha kompetanse, der de tidligere opplevde at de manglet denne. Flere fylker, organisasjoner, høgskoler kan etablere lignende modeller Flere fylker, organisasjoner, høgskoler kan etablere lignende modeller HVORDAN ? HVORDAN ? BRUK HÅNDBOKEN !!!! BRUK HÅNDBOKEN !!!!