Utgangspunktet Mennesker med utviklingshemning har rett til deltakelse Menigheten trenger mennesker med utviklingshemning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Advertisements

Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Sakshaug barnehage 71 barn 4 avdelinger 9 minoritetsspråklige barn 20 ansatte.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Læringsmiljø KFU Altona Skole og Ressurssenter Vår visjon: Sammen om læring Våre verdier: Tilhørighet, mestring og respekt.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
BRUKERUNDERSØKELSE I SKOLEN INFORMASJON TIL SKOLENE DATAINNSAMLING I dette dokumentet følger viktig informasjon om hvordan dere som skole kan bidra til.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
® MonikaKorra.org Copyright © All rights reserved. ® DET HANDLER OM Å BESTEMME SEG Monika Kørra.
Seminar Kvam 2009 Building a relentless team Rene Changuion CMA.
Sjukmelding – en del av medikaliseringen av samfunnet Rolf Rønning Forskningsrådet
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
«Hva skjer i voksenopplæringa i Stavanger og Sandnes?» Odd Ragnar Ommundsen, rektor Johannes læringssenter Harald Nedrelid, rektor Sandnes læringssenter.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Verving - medlemspleie
Barnesyn og barns medvirkning
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
GIL konferansen 2017 ‘Flest mulig – lengst mulig’ Hvordan kan GIL beholde ungdommen i idretten?
Kjøre- og hviletid Bruk av digital fartskriver
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Arbeidsgruppe prosjekt
Berit Voktor, helsesøster / prosjektleder Bodø
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Hvilket planstadie er klubben på?
Bruk av tolk i pasientsamtaler
Ingen er som alle andre Inger Marie Lid, Teolog, ph.d.
Idretten er så stor del av identiteten min.
Noen tanker om hva som virker Bevisstgjøring og systematikk
1. søndag i advent Vi tenner det første lyset for
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Hvordan samtale om barnas seksuelle utvikling -erfaring fra helsestasjonen og hvordan forebygge at grensene krenkes. Barns seksualitet 0-6 år Sissel Irene.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Forbundets etiske retningslinjer
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Hva vet vi om barn og smak
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
Kommunikasjon.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Felles prosjekt for alle velferdstjenestene
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
VIS- Veiledning, integrering og samskaping
Menighetsutvikling i folkekirken – bakgrunn og anliggende
1. Innledende påstander om organisasjoner
Ved å stille spørsmålet får vi nyttig informasjon og innsikt i brukernes ønsker og behov.  Vi ønsker å gi brukerne en bedre hverdag ved å tilby tjenester.
Velkommen til foreldremøte
Religion og integrering
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Trude Senneseth, psykologspesialist / FJELL KOMMUNE
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Kapittel 6 Lønn og belønning
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Mobbeombudet i Vestfold
Together, we see a world where people unite and take action to create lasting change — across the globe, in our communities, and in ourselves. Together,
Tilpasset opplæring Kurs 5
Lokalsamfunn, folkehelse og kulturarv
Utskrift av presentasjonen:

Utgangspunktet Mennesker med utviklingshemning har rett til deltakelse Menigheten trenger mennesker med utviklingshemning

Tilrettelagte fellesskap Hovedspørsmål: Er tilrettelagte fellesskap en vei til segregering eller integrering? Normalisering: Misforstått og misbrukt Ulike mennesker betyr ulik behandling for å oppnå likhet

Tilrettelagte fellesskap – åpner eller stenger? Se den enkelte i mengden Er det tilrettelagte det normale? Stenger eller åpner tilrettelagte fellesskap for videre deltakelse?

Tilrettelagte fellesskap - nærmiljøteori Redselen for institusjonalisering Segregering godtatt: Kultur, idrett, døve Nærmiljøteori: Idyllisk samfunnsbegrep og idyllisk menighetsbegrep?

Tilrettelagte fellesskap – stridens kjerne Stridens kjerne ligger i utgangspunktet: - Medisinsk modell: Omgivelsene tas for gitt, personen må tilpasses - Sosial modell: Mangfoldet tas for gitt, omgivelsene må tilpasses. Kan vi ha to tanker i hodet på en gang?

Tilrettelagte fellesskap – økt sårbarhet Selvbildevansker Sosiale forståelsesvansker Kommunikasjon- og språkvansker Nedsatt sosial rollekompetanse

Tilrettelagte fellesskap – grunnleggende behov Kjærlighet, akseptasjon, verdsettelse, tilhørighet, identitet og trygghet Kontakt med sin Skaper Gud ønsker kontakt med den enkelte

Tilrettelagte fellesskap – økt sårbarhet: Hvordan kan vi som kirke legge til rette for at mennesker som har en økt sårbarhet får delta i kirke og menighetsliv for at kontakten med både Gud og medmennesker oppstår og utvikles?

Tilrettelagte fellesskap Vennskap Vite hva en vil Samarbeid Trygghet for deltakelse Trygghet for kirkerom

Tilrettelagte fellesskap Må være kvalitativt gode nok Sett og hørt og møtt med respekt Foreldre og søsken Synliggjøring

Tilrettelagte fellesskap - konklusjon Må personene tilpasses omgivelsene eller omgivelsene tilpasses personene? Ja takk, begge deler Synliggjør mangfold og behov for trosutøvelse Ingen motsetning mellom vanlig menighetsarbeid og tilrettelagt Et utmerket redskap for integrering: Føre sammen og gjøre hel