Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Advertisements

Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Hva vil vi i vårt prosjekt?. Ung informerer ung Vei- leder Lærer Inst- ruktør Lær- ling Elev v.g.s Elev gr.sk.
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
OPAD stormøte/ BK1 Samordning - dvs. endring - av administrasjonen er nøkkelen til suksess Birger Kruse NVH.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
LÅNGTIDSFRISK MENING HELSEEFFEKTIVITET LØNNSOMHET LANGTIDSFRISK.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
Mangfold er bra for Stormberg Kurs LDO. Historikk.
. Hovedmål: ILN skal søke, og selv bidra til å utvikle, medarbeidere som kombinerer kompetanse, engasjement, selvstendighet og ansvarsbevissthet.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kampen skole Vår visjon:
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Modellkommunene Hva er unikt?
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Samarbeid og medbestemmelse i staten. Målgruppe: mellomledere. Arbeidshefte.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Asker kommune – mer enn en jobb
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
- For ansatte og folkevalgte i Rana kommune
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk i skole og arbeidsliv
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Arbeidsgivarpolitikk for framtida
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform

Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet Forventninger til kunnskaper, ferdigheter og holdninger i medarbeiderrollen og lederrollen Skape gode diskusjoner og refleksjoner i et kollegium om: –hvordan vi skal ha det med hverandre, –hva er godt arbeidsmiljø og hvordan samarbeide –godt forventninger til deltakelse i fagutvikling og organisasjonsutvikling –skape rolleforståelse: medarbeider - leder

Innhold - medarbeiderplattform I Nordland fylkeskommune skal arbeidsmiljøet preges av profesjonalitet og et positivt menneskesyn, og holdninger som er fri for diskriminering. Handlinger skal samsvare med etiske retningslinjer og lovgivning. Medarbeiderskap handler om hvordan vi forholder oss til arbeidsoppgavene, til arbeidskollegaene og til arbeidsgiveren. Medarbeiderne skal bidra til at Nordland fylkeskommune sitt samfunnsoppdrag blir ivaretatt på best mulig måte. Hver medarbeider har betydning for arbeidsmiljøet, og er med å prege egen og kollegaenes arbeidsdag.

Samarbeid og organisasjonsoppbygging Hver medarbeider er en viktig aktør for at Nordland fylkeskommune skal utføre sitt samfunnsoppdrag. Medarbeiderne skal bidra til at egen organisasjon følger med, og utvikler seg "i takt med tiden".

Læringsprosesser Nordland fylkeskommune er en kunnskapsorganisasjon som setter krav til høy faglighet og interesse for fagutvikling hos sine medarbeidere. Det forventes at medarbeiderne deler sin kompetanse (kunnskap og erfaring) med sine kollegaer.

Utvikling og endring Alle medarbeidere i fylkeskommunen skal bidra konstruktivt i utviklingsarbeid. Medarbeider må forholde seg lojalt til endringsprosesser og beslutninger. Det er viktig å bruke de gjeldende medbestemmelsesorganer- og prosesser for å fremme synspunkter.

Kunnskaper – hva medarbeider skal vite, kjenne til, forstå individuell og kollektiv læring kompetansedeling indre og ytre motivasjon vurdere eget arbeid og faglige resultater relevant lov- og avtaleverk normer og spilleregler i arbeidslivet visjon og verdigrunnlag medarbeiders betydning for arbeids- og læringsmiljø kommunikasjon og samhandling på arbeidsplassen beslutningsprosesser og medbestemmelse

Ferdigheter – hva medarbeider skal kunne gjøre, mestre bidra til å sette mål og plan for arbeidet kvalitetsutvikling på eget fagområde evaluere/vurdere egne resultater bruke relevante verktøy bidra til å bygge felleskap og relasjoner bidra til å utvikle en helsefremmende arbeidsplass bidra konstruktivt i endringsprosesser bidra til å utvikle et godt medarbeiderskap kommunisere konstruktivt med kollegaer og leder bidra til et godt arbeids- og læringsmiljø

Holdninger – hva medarbeider skal stå for, identifisere seg med, forplikte seg til, signalisere medarbeiderskapet skal bygge på folkeskikk og respekt være reflektert, ikke skråsikker eller arrogant etisk bevissthet gi og ha tillit og utvise respekt ha interesse og empati for andre mennesker ha respekt for valg som blir gjort vise forpliktelse, lojalitet og ansvarlighet være åpen for samarbeid vise endringsvilje og fleksibilitet anvende kunnskap kritisk