F1A, 20091
2 Hva gjør basisgrupper? Samtale, drøftelse, diskusjonsøvelse. Faste samlinger med noen av medstudenter Innholdet i drøftingen kan være lærerstyrt eller selvstyrt (kan få arbeidsoppgaver fra læreren) En del av det faglige og sosiale systemet i klassen
F1A, UTBYTTE kan bli stort! KUNNSKAPER LÆRING MENING REFLEKSJON OVER VERDIER – HOLDNINGER HUMOR OG GLEDE
F1A, DIMENSJONER I GRUPPEKULTUREN Utfordringer Frihet Idéstøtte Tillit Dynamikk Humor Debatt Konflikter Risikotaking Idétid
F1A, Faser ved etablering av grupper Hva bringer du inn i gruppen? Hvem er du? Orienteringsfasen – hva forventes av meg? Brytnings- eller konfliktfasen – å bryte isen. Integreringsfasen – rollene mer avklart Samarbeidsfasen – større nærhet – problemer løses etter hvert Avslutningsfasen? (Pettersen 2000:74)
F1A, Oppgaver i gruppen Sørg for fordelingen av oppgaver for den enkelte i gruppen. Dette må gå på omgang: Møteleder Sekretær Innpisker/ordstyrer (passer på at alle får snakke) Fordeling av oppgaver, innhenting av stoff Ansvar for å oppsummere
F1A, Samarbeidskontrakt for gruppen ta en runde der alle får komme frem med sine tanker. sammenligne, - hva er likt/ulikt? skriv ned punkt som alle i gruppen er enige om og som er forpliktende for hvert enkelt medlem i gruppen forpliktende avtale for gruppen møtestruktur