F1A, 20091 2 Hva gjør basisgrupper? Samtale, drøftelse, diskusjonsøvelse. Faste samlinger med noen av medstudenter Innholdet i drøftingen kan være lærerstyrt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Musikkhøgskole
Advertisements

22 tips for den faglitterære forfatteren
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
NESOs Formannskole klasse / 2014
Veiledning av elever / lærlinger
KLASSELEDELSE.
NESO Formannsskole Ledelse
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Bruk bilen med glede!! Bilfører 65+ Bruk bilen med glede! Bilfører 65+
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Pedagogisk utviklingsarbeid
- Den gode utviklingssamtale
Kompetanseutvikling i regi av Høgskolen i Hedmark Prosjekt: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk – likeverdig opplæring i praksis.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
FOS-Forum for oppvekst i Sunnhordland. Velkommen til samling Barn og unge med store psykiske problem/åtferdsvanskar- Oppfølging av konferansen i Hgsd.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Innsikt om din gruppekultur og hvordan dette påvirker ditt team
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Skoleledelse og skoleutvikling
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
| Muntlig kommunikasjon. Kompetansemål lytte til og vise åpenhet for andres argumentasjon og bruke relevante og saklige argumenter i diskusjoner bruke.
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Menneskerettigheter Før man går i gang med selve presentasjonen som er forløperen til IGP (individ-gruppe-plenum) arbeidet der elevene selv skal lage rettigheter.
Ting som kan bo i deg: Drømmer Talenter Lengsler Såre punkter Følelser
Samarbeid og medbestemmelse
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Fokus på matematikk Skien kommune hadde i årene frem til 2013 svake resultater i matematikk Kommunene satte derfor i gang en felles satsing for å løfte.

Utforskende undervisning A – Forarbeid
Psykisk helse.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Norges Musikkhøgskole
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Tilhørighet, kunnskap og glede!
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Danning og voksenrollen i barnehagen
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Fysisk og psykisk helse
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

F1A, 20091

2 Hva gjør basisgrupper? Samtale, drøftelse, diskusjonsøvelse. Faste samlinger med noen av medstudenter Innholdet i drøftingen kan være lærerstyrt eller selvstyrt (kan få arbeidsoppgaver fra læreren) En del av det faglige og sosiale systemet i klassen

F1A, UTBYTTE kan bli stort! KUNNSKAPER LÆRING MENING REFLEKSJON OVER VERDIER – HOLDNINGER HUMOR OG GLEDE

F1A, DIMENSJONER I GRUPPEKULTUREN Utfordringer Frihet Idéstøtte Tillit Dynamikk Humor Debatt Konflikter Risikotaking Idétid

F1A, Faser ved etablering av grupper Hva bringer du inn i gruppen? Hvem er du? Orienteringsfasen – hva forventes av meg? Brytnings- eller konfliktfasen – å bryte isen. Integreringsfasen – rollene mer avklart Samarbeidsfasen – større nærhet – problemer løses etter hvert Avslutningsfasen? (Pettersen 2000:74)

F1A, Oppgaver i gruppen Sørg for fordelingen av oppgaver for den enkelte i gruppen. Dette må gå på omgang: Møteleder Sekretær Innpisker/ordstyrer (passer på at alle får snakke) Fordeling av oppgaver, innhenting av stoff Ansvar for å oppsummere

F1A, Samarbeidskontrakt for gruppen ta en runde der alle får komme frem med sine tanker. sammenligne, - hva er likt/ulikt? skriv ned punkt som alle i gruppen er enige om og som er forpliktende for hvert enkelt medlem i gruppen forpliktende avtale for gruppen møtestruktur