Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Muntlig eksamen i fremmedspråk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Muntlig eksamen i fremmedspråk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Muntlig eksamen i fremmedspråk
Råd og forslag til oppgavetyper Rita Gjørven ILS UiO

2 1 Lyttedelen-generelle råd
Sekvensen bør ikke være for lang Innholdet bør ha et tydelig tema/fokus/handlingsforløp Spørsmålene/oppgavene til eleven gis før lyttingen og bør være fokuserte og entydige, for eksempel: Hvem snakker, hva får du vite om personene/hvilket tema diskuteres/hva får du vite om temaet etc.) Elevene bør kunne ta notater under lyttingen

3 Kilder til lyttetekst Materiell laget for språklæring ( lyttestoff til lærebøker, lyttestoff laget for muntlig eksamen, DVD laget for språklæring) Lyd og billedmateriel fra Internett, for eksempel Rita Gjørven ILS UiO

4 2 Presentasjon og oppfølgingssamtale-generelle råd
Oppgaven bør i størst mulig grad være knyttet til en kontekst og en problemstilling Eleven kan være seg selv eller bli tildelt en rolle (journalist, student, idrettsutøver, utvekslingselev, guide etc.) Presentasjonen bør rette seg mot en bestemt mottaker/gruppe

5 Oppgaven eleven får, bør helst ha innbakt en konflikt eller et problem og hvis mulig ha et interkulturelt tilsnitt som gir rom for refleksjon og sammenlikning mellom levesett og kulturer Rene objektive beskrivelser blir ofte flate og problemløse der elevene får bruk for lite språk og få språkfunksjoner Rita Gjørven ILS UiO

6 Forslag til oppgave 1 Du/dere har vært på skoletur/utveksling/har tilbrakt jul/påske/sommerferie i …og skal takke for oppholdet. I ”takketalen” bør dere komme inn på Hva dere har sett/gjort Hva dere har satt pris på og hvorfor Hva som overrasket dere Hva som var annerledes enn dere hadde tenkt Rita Gjørven ILS UiO

7 Oppfølgingssamtalen etter presentasjonen
Samtalen bør utformes slik at eleven får anledning til å utdype/ gå videre på noen punkter som lærer/sensor finner interessante si noe om det som etter lærers/sensors mening mangler fortelle, ikke bare svare på spørsmål Samtalen bør være kort Rita Gjørven ILS UiO

8 3Den spontane samtalen -generelle råd
Det er viktig at eleven for mulighet til å delta/ ta initiativ/holde samtalen i gang- ikke bare ”ledes” av læreren og svare på spørsmål læreren bidrar til å drive samtalen, men ikke dominerer den/ tar over situasjonen/ elevens rolle inneholder en konflikt/ et problem som skal løses/ noe man skal ta standpunkt til/bli enige om etc. situasjonen føles naturlig for eleven samtalen ikke tar for lang tid (5-7 minutter) rollekortet ikke inneholder for mye tekst slik at eleven ikke blir blir for bundet av det

9 Lærer bør være/”spille” en av partene i simuleringen


Laste ned ppt "Muntlig eksamen i fremmedspråk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google