Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Fagmiljøenes erfaringer med oppfølging av tidligere evalueringer NFR 19.2.2016 Knut Helland Dekan Det.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Private aktørers rolle i medisinsk forskning
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
SHP – oppsummering fra siste utlysningsrunde Januar 2013.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Universitetet i Bergen Hav, liv, samfunn [PLASS FOR ENHET (FAKULTET, INSTITUTT, AVDELING ETC.)] Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
Samfunnsvitenskapelig rusmiddelforskning i Norge Hva er status og hva er de viktige utfordringene framover?
Utviklingstrekk i forskningen og behovet for en ny evaluering Sølvi Lillejord Direktør, Kunnskapssenter for utdanning Informasjonsmøte Lysaker
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 18. mars Jon Holm.
Institutt for samfunnsforsknings erfaringer i lys av evalueringen av sosiologifaget 2.
Fagevalueringer i Forskningsrådet - ny runde for samfunnsvitenskap Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Youth in a changing society AER Summer School Almere, Flevoland, Nederland 22th – 27st August 2011 Reiserapport til Internasjonalt forum
Evaluering av samfunnsvitenskap Hvem skal med? Informasjonsmøte 19. februar Jon Holm.
Oppfølging av evalueringer: Forskningsrådets bidrag og fagmiljøenes erfaringer Informasjonsmøte 19. februar 2016 i Forskningsrådet Siri Tønseth.
Anne Husebekk Rektor Foto: Geir Gotaas Bevisst Ambisiøs Mangfoldig Kjønnsbalanse i akademia.
Forskning for framtiden Forskningspolitisk debatt Jan I. Haaland, styreleder UHR.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Beslutningsunderlag for etablering av felles FIU-enhet
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kommunikasjonsstrategi
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvotehandel overalt? Kasakhstan melder seg på
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Lars Espen Aukrust, divisjonsdirektør
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Erfaring med forskningssenter i regi av Forskningsrådet
Statssekretær Jens Revold
Internasjonalisering - erfaringsutveksling
Nye for ansatte-sider: Status og tidsplan høsten 2015
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Forskning og innovasjon
Strategiseminar Møte med rektoratet Bjarte Ravndal
Diskusjonssak i fakultetsstyret 31.Oktober 2017
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Jan Erik Karlsen Professor
NTNU som drivkraft i regional utvikling Nettverkskonferanse Ålesund
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Master / Folkehelsevitenskap - natur og miljø, helse og livskvalitet Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, Ås Katinka Evensen Karrieredagen.
USITs Målbilde og prioriteringer
Oppsummering av spørreundersøkelse:
Kommunesektorens bruk av FoU
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Den gylne regel Prioritering av psykisk helsevern og TSB
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Internasjonaliseringsåret 2012
Noragric studier (de rare engelske studiene)
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Fagmiljøenes erfaringer med oppfølging av tidligere evalueringer NFR Knut Helland Dekan Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Evalueringene etablerte et skifte I Nasjonalt fokus på disiplinenes kvalitet.Dokumentasjon. Publiseringstall og nivå Annen samfunnsmessig og politisk kontekst (antropologi / sosiologi 2010, geografi 2011) Stor legitimitet Alle evalueringene sa det samme: Viktig å ivareta, forvalte og bygge disiplinene. Sosiologi: kvantitativ metode – instituttsektoren Internasjonal orientering / internasjonale tidsskrift Nasjonal faglig dialog om disiplinene. NFR plattform Instituttstrategiske prosjekter (ISP) viktige for dialog Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Evalueringene etablerte et skifte II Ved Universitetet i Bergen: Anerkjennelse, identitet, stolthet Levende «fortellinger om evalueringene». Egenevaluring Skapte en gjensidig disiplinforståelse Utdanning ikke inkludert. Diskusjoner forskerutdanning Skapte friksjon mellom UH-sektoren og instituttsektoren (sosiologi) Lobbying. «Grunnforskning»/«anvendt forskning» I etterkant: større oppmerksomhet om kvalitet, ekstern finansiering og relevans Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Oppfølging I Sosiologisk institutt –Aktivitet i forhold til anbefaling: Intensify their efforts to develop theoretical and methodological research within sociology’ Institutt for geografi –Instituttet har tatt strategisk rolle på området energi, klima og miljø i utdanning, forskerutdanning og forskning Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Oppfølging II Sosialantropologi: –Nasjonal anbefaling: Maintain the ethnographic focus, but be more theoretically ambitious so as to optimize the value and impact of the ethnographies –Tiltak ved instituttet i Bergen postdoktorstilling - disiplinutvikling og faglig nyvinning avtale med det renommerte forlaget Palgrave Macmillan om bokserien Approaches to Social Inequality and Difference. Manuskripter fra ISP- aktiviteter publiseres i denne serien støtte fra UiB sentralt til ERC Advanced Grant søknadsutvikling: Bruce Kapferer Egalitarianism Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Tre ISPer til våre fagmiljø Sosiologi: New directions in studies of social differentiation, power, class, status and elite Geografi: The national geography network on regional development and economic geography Sosialantropologi: De-naturalizing difference – Challenging the production of global social inequality Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no ISP-prosjektenes betydning I Sosiologisk institutt –teoretisk og metodologisk fokus –publisering internasjonalt –samarbeid mellom norske og utenlandske forskere –seminarer, konferanser og forskerkurs om relevante temaer –Flere større internasjonale konferanser Paris 2014: Knowledge, status and power. Elite education, training and expertise London 2015: Changing elites in Europe Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Sosiologisk institutt – studier av makteliter Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no ISP-prosjektenes betydning II Institutt for sosialantropologi –Særlig styrking av prosjektmedarbeidernes internasjonale deltakelse, involvering og eksponering –Fleksibilitet og handlingsrom for høyprofilerte faglige aktiviteter (London, AAA USA) –Styrket faglig interaksjon med andre antropologimiljø i Norge Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Videre oppfølging av anbefalinger Sosiologisk institutt –Erfaring: Mer internasjonal enn nasjonal interesse for oppfølgingsaktivitetene Institutt for geografi –Aktivitetene innen ISPen er i stor grad gjennomført Institutt for sosialantropologi –Anbefaling om økt publisering vanskelig å adressere, men betydelig økning –Anbefaling om fordeling av akademisk lederskap og stimulering av yngre forskeres ‘egne stemme’ i stor grad realisert –Anbefaling om mer interaksjon med andre antropologimiljø oppfylt Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Fagmiljøers synspunkt på evalueringen Anbefaling til fremtidige evalueringer: –Inkludere både forskning og utdanning –Favne bedre om miljøenes faglige og tematiske bredde –Styrke fagmiljøene gjennom økte budsjettrammer for frie forskningsprogrammer Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Ny evaluering - endrede rammevilkår? Jyllandsposten 18. januar 2016 Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Det samfunnsvitenskapelige perspektivet Lederartikkel i tidsskriftet Nature, 30. desember 2014 Det samfunnsvitenskapelige fakultet “Governments that want the natural sciences to deliver more for society need to show greater commitment towards the social sciences and humanities.”

uib.no Hva nå? Hvorfor skal vi evalueres? Hva skal det brukes til? SV-fakultetet, Syd-dansk universitet, Odense Avhengig av legitimitet og tillit Gjøre til eget verktøy. Forskningsgrupper? Involverende ledelse og design ISP utrolig viktig funksjon: Grunnlag for oppmerksomhet, diskusjoner og handling. Mobiliserer i grunnmiljøene Akademias viktigste kapital: Den faglig samtale: Hva kan vi gjøre, hvorfor og hvordan? Hva gjør at det tikker og går i brystet på en god forsker? Unngå «pekeregime». Bidra til faglig forløsning. Viktig at evalueringene gir selvrefleksjon i miljøene: Muligheter, kvalitet, relevans. Utviklingsverktøy Det samfunnsvitenskapelige fakultet

uib.no Hovedutfordring: Insistere på samfunnsfagenes viktige rolle i forhold til kvalitet, relevans og de store samfunnsutfordringer Det samfunnsvitenskapelige fakultet