FORELESER: PETTER HAGEN FREDAG 07.11.2008 Verdiformidling. Områdeetikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Mobbing i barnehagen.
Kompetente barn og unge - Verdier og kompetanse -
Glitre barnehage.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
"God bagasje på livets reise."
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Velkommen til foreldremøte høsten Overgang fra felles del til avdelingsvis……  Vi går gjennom stokken  Viser konkretene som støtter hverdagens.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
HORDALAND FOTBALLKRETS Fair Play i Barnefotballen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
Observasjonstema: Glede av hverandre. Denne gangen har vi valgt å lage en power point presentasjon, vi håper dette gir dere enda bedre mulighet til å se.
Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien
DU kan gjøre en forskjell – for egne og andres barn! Engsjement – motivasjon – begeistring.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår på Låven. Satsingsområder på Roligheden gård barnehage- Låven Bygge gode relasjoner barn-barn, barn-voksne Alle skal få.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Barnesyn og barns medvirkning
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Bli med! Barn.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hvor mange her er kommet alene. Hvor mange har avtalt å sitte med noen
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Opplæringslova kapittel 9A
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
Bjørnsgård barnehage.
Velkommen til foreldremøte!
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Framgangsmåte i mobbesaker
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Kapittel 32 Forholdet til læreren.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Velkommen!.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Velkommen til foreldremøte
Sinne Kraivalee Arnesveen.
Vold Hva tenker dere om dette bildet?
Velkommen til foreldremøte
Voldsforebyggende opplæring
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Jesu budskap og eksempel
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

FORELESER: PETTER HAGEN FREDAG Verdiformidling. Områdeetikk.

Etiske verdier i barnehagen Er du som førskolelærer verdinøytral? Hvilke verdier syntes du er viktig? Hvilke verdier sier loven og rammeplanen at barnehagen skal formidle?

1. Grunnleggende verdier som: ” (…) fellesskap, omsorg og medansvar og representere et miljø som bygger opp om respekt for menneskeverd og retten til å være forskjellige. Menneskelig likeverd, likestilling, åndsfrihet og toleranse er sentrale samfunnsverdier som skal legges til grunn for omsorg, oppdragelse, lek og læring i barnehagen.” (Rammeplanen 2006:1.3)

2. Kristne grunnverdier ”(…) skal bygge sin virksomhet på de etiske grunnverdier som er forankret i kristendommen ” (Rammeplanen 2006:1.1) ”(…) medmenneskelighet eller nestekjærlighet, tilgivelse, menneskeverd, likeverd, ansvar for fellesskapet, ærlighet og rettferdighet.”

Etiske verdier gjennom: Sosialisering Internalisering Verdioverføringen skjer som oftest spontant og ubevist!

Du er forbilde og leder Barn kopierer Du er et forbilde for barna! Hvordan ønsker du å lede barnegruppen?

Noen ulike lederstiler Karin Lamer (1990:95-96): 1. Den autoritære 2. ”La-skure” – stilen 3. Den demokratiske Hvilken lederstil ligger deg nærmest?

Barnegruppen ledes av den autoritære Du viser liten fleksibilitet Du er lite lydhør for barnas synspunkter Regler som brytes medfører straff Det skapes opposisjon til lederen Barna kan komme til å kommandere de svake Lite selvstendig tenkning, lite medansvar

Barnegruppen ledes av ”la skure” stilen Slapp og snill form for ledelse Barna får ”utvikle seg fritt” Barna løser konflikter på egen hånd Regler som verken er bestemt av de voksne eller av barnegruppen som helhet blir gjeldende. Tilfeldighetene får råde

Barnegruppen ledes av den demokratiske Den ideelle Best egnet til målrettet prososialt arbeid Barnas synspunkter blir hørt og tatt hensyn til Vekt på den enkeltes individualitet Fokus på felles ansvar

Samtale og konfliktløsing Dialog! Snakke med barna om hvordan vi vil være mot hverandre! Barn kan også lage gode leveregler Straff som absolutt siste utvei

Samtale og konfliktløsing Konflikter har ofte en vinner og en taper Vinneren: det lønte seg at jeg hevdet meg selv uten å ta hensyn til andre! Taperen: ingen vil leke med meg, det lureste er å trekke seg unna!

Mobbing i barnehagen? Noen barn har fått erfaring med at det lønner seg å plage andre barn! Direkte mobbing (fysisk, verbalt) Indirekte mobbing (utestenging, utfrysing)

Mobbing i barnehagen! Du har et etisk ansvar å forhindre at barn i barnehagen blir mobbet! Barn som blir mobbet kan slite med tanker, og vonde erfaringer resten av livet! Et reelt case!

Konsekvenser ” Plaging over tid vil aldri ha noen som helst positiv effekt. Barn som blir plaget uten at noen griper inn, vil etter hvert oppleve seg selv som verdiløse og utvikle en lav selvfølelse. Og barn som er tilskuere til at jevnaldrende blir plaget systematisk uten at voksne griper inn, vil kunne miste både respekten for og tilliten til voksne.” (Barne – og familiedepartementet )Barne – og familiedepartementet

Samtalen en vei til respekt og toleranse? Mobbing er ofte ”skjult” Inne og ute Lær barna til å komme med svar og forklaringer, det gir styrke og selvtillit, et eksempel fra 1.klasse: ” Marius (6) var født med sammenvokste fingre på høyre hånd. Noen ertet ham og sa han var et missfoster! Marius syntes ikke dette var noe hyggelig og ble ofte veldig lei seg og ville bare gråte, men han hadde lært å svare at han ikke kunne noe for at han var født med den hånda, og at doktoren skulle fikse den når han ble litt eldre! ” Samtale med mobberne

Et pliktetisk og konsekvensetisk syn på mobbing! Pliktetisk: - Elsk din neste som deg selv - Kant: et menneske skal aldri behandles som et middel, men utelukkende som et mål i seg selv (mobberen gjør mobbeofferet til et middel for sin egen selvhevdelse). Konsekvensetisk: - Analysere hvilke konsekvenser mobbingen fører til på kort eller lang sikt, og handle ut ifra dette!

Sjekkliste om de voksnes forhold til barna 1.Er voksne anerkjennende og støttende overfor barnas egne initiativ, eller mer preget av å gi beskjeder, formidle egne tanker og å kontrollere at barna følger reglene som er satt? 2.Blir alle barna lagt merke til, eller er det noen som alltid blir sett og hørt mens andre gjerne blir oversett? 3.Er det slik at noen barn stadig får positiv oppmerksomhet, mens andre ofte er gjenstand for negativ oppmerksomhet? 4.Med andre ord: Ser dere lett bare det positive ved enkelte barn og hovedsakelig det negative ved andre?

Sjekkliste om de voksnes forhold til barna 5.Er det blitt et mønster i at det er lettere å tro på bestemte barns forklaringer på konflikter og hendelsesforløp enn på andres? 6.Er det slik at alle de voksne tar initiativ til å snakke med og finne på ting med alle barna, eller er det de samme barna dere helst prater med, og de samme dere helst ikke spontant tar kontakt med? 7.Har dere større tålmodighet med og evne til å følge opp enkelte barn, mens andre raskere blir avbrutt? 8.Har de voksne bevissthet om forskjellen på humor og ironi? ironi (Barne – og familiedepartementet )Barne – og familiedepartementet

Praktiske tiltak Foreldremøte (hvis det er mange som plager) Brev til foreldre (mobberne skal ikke navngis) Foreldrene aktivt med på forslag til konkrete tiltak (små grupper, de kommer med forslag). Referat Barna orienteres

Er det lov å ta igjen? ” Ola (5) slår og dytter Anders (4) slik at han faller i bakken. Anders (4) begynner å gråte, men reiser seg opp og dytter til Ola (5) slik at han faller i en sølepytt. Ola begynner å gråte og går inn til personalet!” Hvordan ville du handlet i dette eksemplet?

To mulige utfall Det første, i lys av talioformelen : Øye for øye, tann for tann! Det andre, i lys av Jesu tale bergprekenen: Om noen slår deg på ditt høyre kinn, vend det andre til! (altså, vold er aldri en god løsning på et problem). Hvilken mener du er den mest riktige?